אודות פונדקאות בעולם

כל זוג שבא בברית הנישואין, מצפה ושואף להרחבת המשפחה. גם אם יש כאלה הדוחים את הדבר, אף אחד לא באמת מוכן לוותר על הזכות לחבוק ילד משלו, אך למרבה הכאב, יש כאלה שהדבר הבסיסי והטבעי כל כך, נמנע מהם מסיבות שונות. אז לפני שרצים לחשוב על אומנה ועל אימוץ, חשוב להכיר את האפשרות האחרונה אך זו הנותנת תקווה להרבה מאוד זוגות בארץ ובעולם.

פונדקאות!

גם אם הפריה חוץ גופית לא הועילה וגם אם בני הזוג כבר שבעו אכזבות קשות במשך החיים שלהם, האופציה הזו של פונדקאות, פותחת פתח של תקווה לבני הזוג כאשר בסיומו של תהליך קיימים סיכויים גבוהים כי הם יזכו לגדל ילד ביולוגי משלהם.

היכן מבצעים את תהליך הפונדקאות?

למעשה אפשר לבצע את התהליך של פונדקאות גם בארץ וגם במדינות שונות בעולם. ננסה לבדוק את אופי התהליך ואופן ביצועו בארץ לעומת האפשרויות שיש לנו הישראלים במדינות אחרות בעולם.

פונדקאות בישראל:

עבור הישראלים, המקום הכי טבעי לבצע את הליך הפונדקאות הוא כמובן בארץ. נמנה את הסיבות לכך.

  • להישאר במקום מוכר ובטוח – ברור שכל ישראלי ירגיש הרבה יותר נוח והרבה יותר בטוח באזור הנוחות שלו. הוא מכיר היטב את השפה, יודע פחות או יותר איך יש להתנהל מול גורמי הרפואה השונים, במיוחד בני זוג שהתהלכו במסדרונות קופות החולים או מוסדות הרפואה השונים בניסיונות להרות, אלו יחושו הרבה יותר בנוח לבצע את התהליך כאן.
  • רפואה איכותית ומתקדמת – מלבד היתרון העצום של תחושה ביתית וקרקע מוכרת ומשפחתית, ישנו היתרון שישראל מציעה והיא שירותי הרפואה המתקדמים. בארצות אחרות בעולם אפשר רק להתקנא בישראל שעשתה כברת דרך מרשימה בתחום הרפואה והיא נמצאת כיום במקומות הראשונים בעולם מבחינת איכות והתקדמות. ברור שכל אחד רוצה להיכנס לידיים בטוחות ומתקדמות של צוות רפואי שיודע מה הוא עושה ומבין איך לפעול עם הכלים הכי משוכללים שברשותו.
  • תהליך נגיש – הליך הפונדקאות דורש כמובן מעורבות פיזית של ההורים. זה אומר שהם אמורים לשהות במקום בו מתבצע ההליך. גם לאחר שההיריון יצא לדרכו, עדיין יידרש מהם להופיע מידי פעם (או שהם ירצו זאת מעצמם) בביצוע בדיקות משמעותיות. כמובן בעת הלידה, תידרש נוכחות מלאה של שניהם.
  • כאשר ההליך הוא בישראל הם לא מפסידים ימי עבודה בלי סוף, הם נמצאים במרחק נסיעה הגיוני מהאם הפונדקאית והם לא מרגישים לרגע מנותקים מכל העניין.
  • תינוק ישראלי מרגע לידתו – כאשר התינוק נולד בחו"ל בגלל שהתהליך כולו מתנהל שם, למעשה יהיה על ההורים להנפיק עבורו דרכון על מנת להחזירו לישראל. הם גם ייאלצו להיכנס לכל הסרבול הבירוקרטי הכרוך בהבאת הילד ארצה ורישומו כישראלי וכו' . ברור שכאשר התהליך כולו מתבצע בישראל, הכול פועל בצורה הרבה יותר קלה ואפילו אוטומטית.

אז למה בכל זאת יש כאלה הפונים לבצע את ההליך בחו"ל?

כאן חשוב לדעת כי דווקא בגלל היתרונות שיש לישראל ובגלל שהיא מדינה מתקדמת ומפותחת, דווקא נתונים אלו עומדים לה לרועץ וגורמים לכך כי רבים נאלצים בכל זאת לפנות למדינות אחרות לצורך ביצוע הליך הפונדקאות. נפרט מדוע.

  • בישראל התהליך הוא הרבה יותר ארוך – בגלל שישראל נמצאת יחסית למדינות אחרות במצב סוציו אקונומי גבוה, הרי שיש פחות נשים המוכנות 'למכור' את רחמן בעד בצע כסף. זה אומר שההיצע של הנשים הפונדקאיות הוא לא גדול. זה גורם לכך כי משפחה הממתינה לאם כזו, נאלצת לא פעם להפסיד זמן יקר עד שהיא מצליחה למצוא אישה מתאימה עבורם. מלבד זאת, גם ההליכים הבירוקרטיים המדוקדקים בישראל, אורכים זמן רב. חלק מההליכים אכן נועדו למען הצלחת המשימה בבטחה. אך כל אלו אורכים הרבה מאוד זמן ולא תמיד יש לבני הזוג את הסבלנות הזו להמשיך להמתין, לאחר שנות ההמתנה הארוכות שהם כבר המתינו עד כה.
  • מנתקים קשרים עם האם הפונדקאית – על פי רוב קיים רצון למחוק את פרק ההיריון מהחיים. בני הזוג לא רוצים קשר עם האם הנושאת והם לא מעוניינים כי האם תכיר את הילד. הדבר עשוי לייצור מערבולות רגשיות מיותרות. אם ההליך מתבצע בחו"ל הדבר בהחלט יכול להתאפשר. אך אם התהליך התבצע בארץ, באופן טבעי עשויים להתרחש מפגשים מביכים ומיותרים בין הצדדים.

פונדקאות בעולם – סיבות טובות

יש הרבה שמבקשים לבצע את הליך הפונדקאות דווקא בחו"ל בגלל כמה וכמנה סיבות אותם נמנה להלן.

  • מחיר – כל התהליכים והפרוצדורות שעליהם דברנו עד כה, מתורגמים בסופו של יום ל – כסף. המחירים שהורים משלמים היום בארץ על מנת לעבור את הליך הפונדקאות הוא מחיר ממש לא זול. מדובר בעשרות אלפי שקלים ואף יותר מכך. בחו"ל ישנם סיכויים להגיע לקו הגמר במחירים הרבה יותר זולים ובעלויות נמוכות פי כמה וכמה. אז נכון שילד זה לא 'מסחרה', אך בסופו של דבר, כולנו תלויים בכסף ואם אפשר לשלם פחות, רבים יעדיפו את האופציה הזולה.
  • שומרים על אנונימיות – הורים רבים מעדיפים שלא לפרסם את העובדה כי הם הביאו את התינוק לעולם באמצעות פונדקאית. כאשר הם פונים לבצע את כל התהליך בחו"ל, העובדה לא תתפרסם כל כך והם בהחלט יוכלו לשמור על סודם.
  • המתנה לא ארוכה – ההליך בחו"ל לא דורש המתנה ארוכה כל כך כמו בארץ. כאשר בני הזוג פונים לבצע את התהליך בחו"ל, הם יוכלו למצוא את עצמם תוך חודשים ספורים יוצאים לדרך.

נוכל לסכם ולומר כי הבחירה במקום בו יתבצע הליך הפונדקאות נתון לשיקול דעתם של ההורים. בהתאם לנתונים אותם הבאנו לעיל, הם אלו שאמורים להגיע להחלטה שתהיה הכי מתאימה והכי טובה עבורם.