הכל על שירותי פונדקאות בחו"ל

במידה והתחלתם הליך של פונדקאות בישראל וכל שאתם מעוניינים זה להגשים את החלום ולהיות הורים ונתקלתם בקושי או שאולי אתם לא עומדים בכל הקריטריונים של הליך זה, פונדקאות בחו”ל תהייה מענה אידיאלי לכל סוג של משפחה שלא עונה על הקריטריונים של הועדה בארץ. מענה זה פונה לרוב למשפחות שהן חד הוריות או במקרים של זוגות חד מיניים להט"בים או במקרים אחרים בהם הועדה מחליטה, משיקולים השמורים עמה, לא לאשר הליך של פונדקאות בארץ.

מדיניות שונה בכל מדינה

יותר ויותר אנשים פונים בימינו להליך פונדקאות בחו"ל מהסיבה שתהליך הפונדקאות בארץ כרוך בכל כך  הרבה בירוקרטיה ולרוב גם בעלות גובהה פי כמה ממקומות אחרים בחו"ל. בנוסף, לא כל הזוגות מעוניינים בקשר שהוא אישי עם אותה פונדקאית כמו שמחייב התהליך בארץ. פונדקאות בחו”ל נחשבת חוקית במדינות כגון רוסיה ובמדינות מזרח אירופה, לרבות גאורגיה וגם בארה”ב ובקנדה. לכל מדינה יש את ההגדרות והמדיניות שלה לגבי סטטוס האישי של ההורים, לגיל שלהם ולכל סוג של פרוצדורה שתידרש מהם בהתאם לחוקים של המדינה. גיאורגיה לדוגמא, תאפשר לזוגות (גברים וגם נשים) שלא התחתנו, עדיין לעבור הליך של פונדקאות. יתרה מכך, גם בלי הגבלה של גיל. לעומת זאת באוקראינה, תהליך פונדקאות יהיה מותר רק לזוגות שכבר נשואים מעל שנתיים. בקנדה וגם בארצות הברית, חוק הפונדקאות מאפשר גם להורה שהוא יחידני וגם לזוג שהוא חד מיני לעבור תהליך פונדקאות.

התהליך בחו"ל

תהליך הפונדקאות בחו”ל מתקיים ממש מתחילת חתימת המסמכים ועד לשלב הלידה עצמו. הקליניקות וכל מרפאה אחרת בחו”ל תהיינה פרטיות והן אלו שלמעשה אחראיות על כל התהליך, כבר מהכנתה של האם הפונדקאית או מהאישה שתורמת את הביצית. לרוב, מדובר בנשים צעירות ובריאות שלא עובדות ומחויבות לכל התהליך הזה ומחויבות לשמור על הבריאות שלהן. הסיבות לכך שנשים לא עובדות בזמן שהן נמצאות בתוך ההליך הזה, הוא בעיקר להבטיח מנוחה שלהן ושל העובר. ודבר שני הוא זמינות לצורך מעקב או כל דרישה שקשורה למצבן הרפואי, שהמרפאות מציבות בפיניהן.

האם מדינת ישראל מכירה בהליך פונדקאות בחו"ל?

מדינת ישראל בהחלט מכירה בהליך הפונדקאות בחו”ל ובמסגרתו היא תחויב לבצע בדיקות להתאמה של די אן איי בין ההורה הגנטי לבין התינוק שנולד. רק לאחר שיוכח כי הבדיקה אושרה מטעם בית המשפט, תאשר השגרירות הישראלית באותה המדינה להנפיק לנולד דרכון ישראלי באמצעותו יוכל גם לחזור ארצה. בתהליך פונדקאות שמתבצע בארה”ב לדוגמא, התינוק יקבל דרכון בצורה אוטומטית, בלי מחויבות לעבור בדיקה הגנטית. במידה ומדובר בהורים שהם לא ההורים הגנטיים (במקרה של תרומת זרע או ביצית) יזכו ההורים בהכרה כי התינוק הוא בנם רק אחרי קבלה של צו הורות פסיקתי. מדובר בפרוצדורה משפטית שתחל עם ההגעה של התינוק לישראל והיא עשויה להתמשך שלושה חודשים לערך. ההכנה של העוברים לצורך תהליך בחו"ל יתבצע בבית חולים בארץ כשקופת החולים תממן זאת. במידה וההליך יכלול גם תרומה של ביצית, ניתן לכלול את ההשתתפות הכספית של קופ"ח.

מה השיקולים להליך של פונדקאות בחו”ל?

  • מחיר – בהרבה מקרים המחיר הוא פקטור עיקרי בהליך הזה. שכן הליך פונדקאות בהודו יהיה זול באופן משמעותי מהליך פונדקאות שיתבצע בארה”ב. השכר שיועבר לפונדקאית יותאם למטבע המקומי ובנוסף גם הטיפולים הרפואיים יהיה הרבה יותר זולים.
  • זמן – גם פרק הזמן שיש לחכות הוא גורם משפיע, משך הטיפולים שידרשו על מנת להבטיח הריון אצל האם הפונדקאית עשויים להיות שונים בכל מקרה. ככל שיהיו  הרבה יותר ניסיונות, בהתאם לזאת יתייקר ההליך וגם הזמן יתארך באופן משמעותי.
  • גמישות – למשל אם אי אפשר או שפשוט לא רוצים לעשות שימוש בביציות של האם המיועדת, אפשר יהיה לקבל תרומה של ביצית, בארץ לא קיימת אופציה כזו. בחו"ל במקרים רבים הבירוקרטיה תהייה הרבה יותר קלה ונוחה ולא יהיה צורך לחכות לאישור של ועדה כלשהי.

מעמד הילד שנולד בהליך פונדקאות בחו”ל

ילד שנולד בתהליך של פונדקאות בחו”ל לשני הורים ישראלים, יוכר כבנם של הוריו ותוענק לו גם אזרחות ישראלית רק לאחר שרשויות המדינה יוודאו כי אכן הילד, הוא בנם של ההורים המיועדים על ידי בדיקת DNA ובתנאי שההליך בוצע בצורה חוקית במדינה בה בחרו לעבור אותו. חשוב לדעת עוד שהילד יוכר כילד של ההורה אליו הוא קרוב ביולוגית. במידה ומדובר בבני זוג שאחד מהם הוא זה שקרוב לילד ביולוגית, ההורה השני יאלץ להתחיל בהליך חוקי לצורך האימוץ של הילד.

בשורה אחרונה לקהילה הלהט"בית

רק לפני חצי שנה המדינה החליטה להקל בצורה משמעותית את כל ההלכים להכרה בהורות לבני זוג  שהם לא האבות או האימהות הביולוגיים, שכן מדובר בהרבה זוגות בארץ שהם חד – מיניים, שהביאו ילד לעולם על ידי פונדקאות בחו"ל או באמצעות תרומת זרע. הרפורמה החדשה אם כן, מאפשרת לזוגות להט"בים להימנע מהליך אימוץ ארוך ומייגע. בנוסף, זוגות רבים שממתינים שנים ארוכות להכרה בהורות ובילדים שגדלו זה מכבר – יקבלו חלון זמנים של 12 חודשים בהם יוכלו להסדיר זאת בהתאם לכל הקריטריונים החדשים. אחת ההקלות היא ההנגשה של הבקשה שתחסוך בזמן במאמץ עילאי ובסכומי כסף כבדים, לעומת פעם שנאלצו  זוגות רבים להוציא סכומים של אלפי שקלים לעורכי דין שיסייעו וילוו את ההליך ובעלויות גדולות לבית משפט. בנוסף, בני הזוג יכולים מעתה להגיש את בקשתם עוד לפני הלידה בלי הצורך בחלון זמנים צר בין הלידה ל – 90 יום אחריו.