מה זה פונדקאות אלטרואיסטית

בישראל ובעולם יש לא מעט זוגות שהשאיפה שלהם היא שיהיה להם ילד, שתהיה להם המשכיות אבל לחלקם זה לא יכול לקרות בדרך טבעית. יש גם זוגות חד מיניים שרוצים להביא ילד לעולם, אך הם כידוע לא יכולים להביא ילד בדרך טבעית, והפתרון עבור כל אלו הוא פונדקאות.

בישראל פונדקאות היא בתמורה. יש עליה תשלום והתשלום אמור לענות על שני צרכים – הצורך לפצות את הפונדקאית על מה שהיא עוברת מבחינה רגשית ופיזית, להחזיר לה את ההוצאות הכרוכות בתהליך (מעבר לטיפול עצמו יש ביגוד, נסיעות וכו') וכמובן, יש את החלק של השכר. פונדקאות בשכר היא פונדקאות בתמורה לתשלום מה ששונה לגמרי מפונדקאות אלטרואיסטית.

מהי פונדקאות אלטרואיסטית?

פונדקאות אלטרואיסטית כשמה כן היא, פונדקאות בהתנדבות. יש נשים בעולם שרוצות לעשות משהו טוב, והמשהו הטוב הזה הוא לאפשר לנשים אחרות להיכנס להיריון ולזוגות שלא יכולים להביא לעולם, להגשים את החלום ולחוות את חוויית ההורות. פונדקאות אלטרואיסטית יכולה להיות בכמה מתכונים, או שמשלמים לפונדקאית רק על ההוצאות ושום דבר מעבר לזה, או שמשלמים לפונדקאית גם פיצוי על מה שהיא עוברת פיזית ונפשית, אבל דבר אחד ברור – היא לא מקבלת שכר מעבר לזה.

אין לה משכורת על מה שהיא עושה ולכן זו פונדקאות בהתנדבות. מטבע הדברים יש כמות מצומצמת של נשים שרוצות להיות פונדקאיות בהתנדבות מה שאומר שאם לא הייתה הפונדקאות בשכר, כנראה שרבים רבים לא היו יכולים להגשים את החלום.

פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית

בין אם זו פונדקאות בשכר ובין אם זו פונדקאות אלטרואיסטית, הפונדקאות מתחלקת לשניים. יש את הפונדקאות המלאה ויש את הפונדקאות החלקית, וההבדל הוא מי היא האם הביולוגית של העובר. בפונדקאות מלאה, הפונדקאית "רק" נושאת ברחמה את העובר במהלך ההריון. הזרע והביצית מוכנסים לגופה לאחר שהם עברו תהליך הפריה חוץ גופי, והיא זו שמחזיקה את ההריון אצלה ואין לה קשר גנטי לעובר.

פונדקאות חלקית לעומת זאת היא לא רק פונדקאות אלא גם קשר גנטי לעובר. האם הפונדקאית לא רק נושאת ברחמה את ההריון אלא גם תורמת את הביציות שלה לתהליך. זה הופך את ההריון לאישי וזה הרבה יותר מורכב, ובישראל כמו גם במדינות נוספות, אין אפשרות לפונדקאות חלקית.

הטענות נגד פונדקאות בשכר

יש מדינות שמאפשרות רק פונדקאות אלטרואיסטית. אין אצלן אם כן פונדקאות בשכר, ויש כמה טיעונים נגד סוג כזה של פונדקאות:

  • ניצול – יש מקומות בעולם בהם הנשים הפונדקאיות אלו נשים שהמצב הכלכלי שלהן בכי רע. מבחינתן, זו דרך מוצא לחיים טובים יותר, אפשרות להכניס כסף הביתה ואלו שעוסקים בתחום מנצלים את זה. התשלום שהן מקבלות הוא תשלום לא מספיק והוא לא מגלם בתוכו את מה שהן עוברות, את הפיצוי ואת השכר המגיע להן.
  • שימוש בגוף האישה – יש טענה עקרונית יותר והיא עצם רעיון הפונדקאות בשכר. פונדקאות בשכר הוא שימוש בגוף האישה, שימוש פסול בשביל האחר והכל בשביל תשלום. פונדקאות בשכר לפי המתנגדים לה, היא החפצה של האישה, חוסר כבור בסיסי אליה ופגיעה אנושה בכבודה. פונדקאות אלטרואיסטית לעומת זאת, זאת פונדקאות מוסרית, מכוון שאין פה את הפן הנפשי והאישה לגמרי רוצה את זה ועושה את זה ממקום טוב.
  • סחר בילדים – עוד טיעון שנשמע נגד פונדקאות בשכר הוא סחר בילדים. הרי בסופו של דבר יש תשלום על התהליך והגורסים כך טוענים שקונים את הילד מהאישה או לפחות את החלק שלה בתהליך. פונדקאות אלטרואיסטית לעומת זאת היא פונדקאות נקייה, אין בה סחר בילדים אלא עזרה לזולת.

אין ספק שיש גם לא מעט טענות בעד פונדקאות בשכר, בעיקר סביב העובדה שגם פונדקאות בשכר הוא בהתאם לרצונה המלא של הפונדקאית, וכן, גם האפשרות לסייע לה כלכלית אם היא עוברת את ההליך.

מי בכלל פונה לפונדקאות?

אם נחזור קצת אחורה, ננסה להבין מי בכלל פונה להליך פונדקאות. פונדקאות היא הליך שמי שפונה אליו אלו זוגות שלא יכולים להיכנס להיריון, בגלל שהאישה לא יכולה לשאת את ההריון מסיבה כלשהיא. זה יכול להיות בגלל שהריון יכול לסכן אותה מכל סיבה שהיא, יכול להיות שאין לה חצוצרות, שחלות או כל בעיה גניקולוגית אחרת שמונעת ממנה להחזיק הריון, יכול להיות שמבנה הרחם שלה בעייתי, ויכול להיות שהריון יסכן אותה בכל דרך שהיא. יכול להיות שיש גם בעיה נפשית שמונעת ממנה את האפשרות להחזיק הריון, ויכול להיות שמדובר על זוג גברים שהדרך היחידה שלהם להביא ילד לעולם היא באמצעות פונדקאית.

פונדקאות בארץ או בחו"ל?

יש אם כן שתי אפשרויות עבור מי שחושבים על פונדקאות – פונדקאות בארץ ופונדקאות בחו"ל. למעשה, יש כאלו שמראש לא יכולים לפנות לפונדקאות בישראל, כך לדוגמא זוגות גברים לא יכולים כיום לפנות לשירותי פונדקאות בישראל. יש עוד כמה קריטריונים ישראליים שנוגעים לעובדה שישראל היא מדינה יהודית, כך לדוגמא ההורים והאם הפונדקאית, חייבים להיות בני אותו לאום.

פונדקאות בישראל פשוטה יותר מבחינה חוקית, מה שאומר שעוברים את הליכי האישורים בארץ ולא צריך לחכות לדרכון עבור התינוק אחרי שהוא נולד. יש גם הבדלים במהירות ההליך כמו גם בדברים אחרים, ומעל לכל זה המחיר שבישראל יקר יותר מאשר בחלק מהמדינות שמאפשרות פונדקאות.

אין ספק שפונדקאות היא פתרון מדהים, פתרון שמאפשר ללא מעט זוגות להגשים את החלום ולהביא ילד לעולם. יש אם כן את האפשרות של פונדקאות אלטרואיסטית ויש את הפונדקאות בשכר.