מה זה פונדקאות ליחידים?

אנשים עושים לא מעט בשביל להיות הורים לילדים, כשלצערנו לא כולם יכולים להביא ילד בדרך הטבעית והרגילה. מי שלא יכול להביא ילדים בדרך הטבעית והרגילה אלו זוגות עם בעיות פוריות כאלו ואחרות, זוגות חד מיניים וכן, גם יחידנים שמחליטים להביא ילד לעולם בלי בן או בת זוג, בין אם מבחירה ובין אם בגלל שהם אל מוצאים מישהו או מישהי שיתאימו להם.

יחידים שרוצים להביא ילד לעולם לבד מבחירה או מאין ברירה, יכולים לעשות זאת באמצעות פונדקאות. זו דרך שהופכת לפופולארית מאוד בשנים האחרונות, אלטרנטיבה שלא מעט זוגות ויחידים מצאו בה את הפתרון על מנת להיות הורים. אז הנה קצת על פונדקאות בכלל ועל פונדקאות ליחידים.

מהי פונדקאות?

המילה "פונדקאות" עד כמה שזה נשמע לא טוב, באה מהמילה "פונדק" שכידוע הוא מקום אחסון. כך גם פונדקאות, היא למעשה "אחסון" או נשיאת עובר על ידי אישה עד ללידתו של התינוק, כשלאחר הלידה התינוק עובר להורים המיועדים ובמקרה שלנו, להורה היחיד או היחידה. אבל פונדקאות לא חייבת להיות "אחסון" בלבד אלא יכולה להיות בשני מצבים

פונדקאות חלקית מול פונדקאות מלאה

יש אם כן שני סוגי פונדקאות, יש פונדקאות מלאה ויש פונדקאות חלקית. פונדקאות מלאה היא פונדקאות בה האם הפונדקאית תורמת רק את עצמה, את הגוף שלה בשביל לשאת את העובר. הביצית יכולה להיות של האם המיועדת או של מישהי אחרת שתורמת את הביצית, וכך לאם הפונדקאית אין שום קשר גנטי לילד לאחר שייוולד. זו הפונדקאות הנפוצה יותר וזו שיש עליה פחות ויכוח לגבי האם מדובר על פעולה מוסרית או שלא.

לעומתה, יש את הפונדקאות החלקית. פונדקאות חלקית היא פונדקאות בה האם הפונדקאית לא תורמת רק את הגוף שלה להיריון עצמו אלא גם תורמת את הביצית לתהליך. זה הופך אותה לאפ הביולוגית של  העובר מה שיכול כמובן גם לקשור אותה אליו נפשית, ועל זה יש לא מעט פולמוס. בישראל פונדקאות חלקית אינה חוקית נכון להיום.

למי מתאימה פונדקאות?

פונדקאות ליחידים יכולה להתאים במצבים שונים. היא קודם כל יכולה להתאים לנשים יחידניות שלא יכולות להביא לעולם ילד בדרך טבעית, מה שאומר שהן ניסו גם את הדרך הטבעית וגם טיפולי הפריה ומאיזו שהיא סיבה רפואית הן לא מצליחות להיכנס להריון. יכול להיות מצב בו לאישה אין שחלות או רחם ויכול להיות מצב בו הריון יכול לסכן אישה כך שאסור לה להיכנס בכלל להריון. יש נשים יחידות שכבר היון בהריון בדרך טבעית או שלא אך הן לא מצליחות להחזיק את העובר ובכל פעם הן מפילות, וכמובן, יש גברים שאין להן בת זוג והם רוצים להביא ילד לעולם, בין אם הם גברים סטרייטים או שלא.

כמובן שפונדקאות היא גם פתרון ללא מעט זוגות חד מיניים או גבר ואישה שלא יכולים להביא ילד לעולם בגלל שהאישה לא יכולה להיכנס להריון מסיבה רפואית או נפשית.

פונדקאות ליחידים או אימוץ?

גבר יחיד יכול לבחור בין שתי אופציות, אופציה אחת היא אימוץ ואופציה שנייה היא פונדקאות. כזה אימוץ, לדברים יחידים ללא בת זוג זה הרבה יותר מורכב. קבלת אישור לאימוץ היא לא פשוטה, היא כוללת מיון ארוך וסיכויים נמוכים מאוד לקבל אישור כיחידים. לעומת זאת, פונדקאות ליחידים היא משהו אפשרי, וגבר יכול לפנות לפונדקאות ולהגשים את החלום שלו להיות הורה.

עוד הבדל משמעותי בין פונדקאות לבין אימוץ הוא הגידול של הילד. באימוץ, הילד יכול להיות בכל גיל ילדות שהוא לעומת פונדקאות שהיא הורות מרגע הלידה. והבדל נוסף ויש שיגידו שהחשוב ביותר, באימוץ אין להורה קשר ביולוגי לילד, ובפונדקאות הגבר תורם את הזרע שלו לתהליך כך שהוא הורה ביולוגי, מה שיכול לעשות לו את זה לקל יותר נפשית וכמובן, לגרום לו להרגיש הרבה יותר קרוב לילד מאשר באימוץ.

אין ספק שאם שמים פונדקאות ליחידים לעומת אימוץ ליחידים, פונדקאות היא הדבר הנכון ביותר. זו הסיבה שיחידים רבים בוחרים באופציה הזו בדביל להגשים את חלומם ולהיות הורים לילד.

זכויות תעסוקה לאחר לידה של הורים לאחר פונדקאות

הורות פונדקאית היא הורות לכל דבר. מהרגע שהילד מגיח לעולם הוא עובר להורה המיועד שצריך לדאוג לכל מחסורו. הוא גם צריך בין השאר להיות איתו בחודשים הראשונים כל הזמן, ממש כמו הורה שהביא ילד לעולם בדרך הטבעית והמסורתית. בדיוק בשביל זה יש חוקים שונים שתומכים בו, חוקים שמדברים למשל על חופשת הלידה שההורה יקבל לאחר שהילד ייוולד, מה שמקביל להורה ביולוגי בהריון רגיל (יש תנאים בסיסיים כמו וותק בעבודה שצריך לעמוד בהם)

זכויות תעסוקה של הורים בפונדקאות מתייחסים גם לדמי הלידה שהוא יקבל לאחר הלידה, להפרשות לקופות גמל, לעונשים בחוק למעסיקים שמפטרים הורה לאחר פונדקאות בדיוק כמו במצב רגיל, חופשת לידה בתשלום, התפטרות של הורה כתוצאה מהריון פונדקאי, ועוד חוקים רבים וזכויות שונות שאמורים להגן על ההורה הפונדקאי.

לקבל ליווי צמוד

אם אתם יחידים שרוצים להיות הורים ואתם רוצים לדעת יותר על הורות פונדקאית, כדאי שתפנו לחברה שמסייעת בהליך ומלווה אותו בכל ההיבטים. כך תדעו שיש מי שעומד מאחוריכם ומסייע לכם ותוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות ולעשות את הצעדים הנכונים.