מידע על תרומת ביצית בחול ושילובה בתהליך פונדקאות

הכמיהה הכי בסיסית וטבעית של כל בן אנוש היא הבאת ילדים לעולם. אז בעוד עבור רובם זה אכן קורה בדרך הטבע, יש רבים אחרים הסובלים צער ותסכול לא פשוט בשל בעיות פיזיולוגיות שונות. קיימים בעולם פתרונות שונים עבור אנשים שרוצים לחוות את חווית ההורות אך בשל בעיות בריאות או מגבלות אחרות הם לא יכולים להגיע לזה באופן טבעי. זה מצוי בקרב זוגות חד מיניים או אצל אנשים שלא מצויים בזוגיות וכמובן אצל אשים שסובלים מבעיות פיזיולוגיות שונות. כל אלו עשויים למצוא פתרון בדמות אם פונדקאית ותרומות ביצית. כך הם מצליחים להגשים את חוויית ההורות.

איכות הביציות

אחת הבעיות הנפוצות הקשורות לקשיי פוריות היא בעיה עם ביציות שאינן איכותיות מספיק. המדע למעשה השכיל למצוא לכך פתרון בדמות תרומת ביציות. מדובר בתרומה אשר מתקבלת מאישה אחרת והיא מוחדרת לרחמה של האם המיועדת. לפני שמחדירים את הביצית מפרים אותה באמצעות זרעו של בן הזוג. כך מצליחים בני הזוג במסגרת המגבלות שלהם, להביא בכל זאת תינוק ביולוגי משל עצמם. זאת בסיוע של תרומת הביצית.

מה מרכיב את ההחלטה לאשר את תרומת הביציות?

בישראל מתבצע התהליך בצורה אנונימית כאשר ישנה גם מגבלה מצד הגיל הן של התורמת והן של הנתרמת. תרומת הביצית אפשרית בכפוף לבדיקה ולקבלת אישור רפואי והיא ניתנת רק לנשים בטווח הגילאים 20 עד 35. היות ובטווח הגילאים הללו מייצר הגוף ביציות איכותיות ובריאות. אישה שרוצה לקבל תרומת ביצית תוכל לקבל אותה עד הגיעה לגיל 54.

עבור אם יחידנית מיועדת יהיה צורך גם בקבלת תרומה של זרע מבנק זרע.

ישנן כמה וכמה מסלולים לתרומת ביציות כאשר ישנם מספר פרמטרים אשר מרכיבים את המסלולים הללו. ביניהם יש את ההתחשבות במצב האישי, הצורך בקבלת הביציות, הצורך באנונימיות, המקור של הביציות וכן הלאה.

תהליך התרומה כמו גם ההגבלות השונות לגבי התרומה משתנים בין המדינות השונות כאשר לכל מדינה יש את התנאים, את האיסורים ואת ההגבלות משלהן. על פי רוב אמורה התורמת להישאר אנונימית והיא תקבל תמורה כספית בגין הזמן שהיא תורמת לצורך כך כמו גם אי הנוחות שהיא סובלת בעצם התרומה של הביציות. המטופלת שרוצה את הביציות אמורה לפנות אל מומחה לתחום הפריון או לחילופין למרפאות פוריות על מנת שיציעו לה את האפשרויות הקיימות לטיפול.

הפרוצדורה עבור אישה המעוניינת לקבל תרומת ביציות –

  • רצון להרות – לפני הכול היא אמורה לקבל החלטה שהיא אכן מעוניינת להרות באמצעות ביצית של אישה אחרת אותה היא תקבל מנה כתרומה. זו יכולה להיות אישה שהיא לא מכירה ולמעשה על פי רוב זה יהיה כך. ברור שיש לקחת את הנתון הזה בחשבון כאשר חושבים על היריון כזה באמצעות תרומת ביצית.
  • בדיקת זכאות לקבלת תרומת ביצית – לא מדובר בתהליך אוטומטי אשר בה יכולה כל אישה לקבל תרומת ביצית. האישה אמורה לבקש את המידע מהרופא האישי שלה וכך היא תוכל לבדוק אם אכן יש לה את האפשרות להיעזר בתרומת ביצית.
  • הגשת בקשה – על מנת שהתהליך ייעשה בצורה מסודרת, יש צורך בהגשת בקשה לצורך קבלת תרומת ביצית מאישה אחרת. יש לצרף אל הבקשה את כל הטפסים הרלוונטיים שזה כולל את כל המידע הרפואי שיש לה אותו קבה מידי רופא המשפחה, מידי רופא הנשים ומהרופא האישי שלה. את כל זה היא צריכה להעביר אל היחידה המטפלת בהפריה חוץ גופית.
  • הסכמה רישום במאגר המידע ובמרשם יילודים – בני הזוג אמורים לחתום גם על טופס אשר בו הם מביעים הסכמה כי הפרטים שלהם יוכלו להיכלל אחר כך במאגר המידע ובמרשם היילודים. ההסכמה צריכה להתקבל גם מבני זוג שרוצים לעבור את ההליך שלא במסגרת נישואין.
  • בקשה לוועדת חריגים – יש נשים המעוניינות לקבל את תרומת הביצית מאישה המוכרת להן או שהן מבקשות שהביצית תהיה של אישה שאינה נשואה. יש כאלה המבקשים כי תרומת הביצית לא תהיה מאישה שהיא בת דתן. כל הבקשות הללו הן חריגות. על כן, לצורך קבלת ביצית כזו יהיה עליהן להגיש בקשה לוועדת חריגים.
  • העברת התשלום – למעשה התשלום על תרומת ביציות עומדת כיום על כעשרת אלפים שקל. הסכום אינו נמוך והוא אמור לעבור רק אחרי שהשלימו את התהליך וקבעו את התאריך אשר בו אפשר יהיה לבצע בפועל את הליך ההפרייה.
  • ביצוע התהליך בפועל – כאשר יש את הביציות מפרים אותן כמו בטיפול מבחנה ומשתילים אותה בגופה של האם המיועדת או ברחמה של אם פונדקאית. האישה – האם המיועדת אמורה לקבל את כל המידע מפי הרופא המטפל בה.
  • הקפאה של ביציות עודפות – במקרה אשר בו ישנן ביציות עודפות ניתן יהיה להקפיא אותן לשימוש עתידי של בני הזוג.

ישנם מקרי אשר בהם מחלקים את תרומת הביציות בין כמה נשים על מנת להוזיל את העלויות. מובן שזה יוכל לקרות רק במקרים אשר בהן הביציות כולן בריאות ובשלות.

איך מתבצעת התרומה מצד התורמת?

לפני הכול אמורה התורמת לפנות אל היחידה להפרייה חוץ גופית. היא תקבל שם את כל ההסבר בדבר ההליך הכרוך בביצוע תרומה כזו והיא תקבל את מלוא המידע איך וכיצד זה אמור להתנהל.

לאחר מכן אם האישה אכן הסכימה לכל מה שכרוך בביצוע ההליך יהיה עליה לחתום על טופס הסכם כאשר זה כולל גם רישום של כל הפרטים שלה במאגר המידע וברישום יילודים.

האישה תעבור הכנה לשאיבה וזה כולל הסבר מלא על כל התהליך כולל הסיכונים או הסיבוכים הכרוכים בהליך כזה.

כאשר התהליך מבוצע בחול הוא מתבצע בעזרת מערך התקשרות באמצעות היחידות המציעות הפריה חוץ גופית.