סיכונים בפונדקאות בארץ לעומת חו"ל

הישראלים אוהבים לטוס לחו"ל. את זה כולם יודעים. רק כך הם מרגישים כי הם יצאו מהגבולות המצומצמים של עצמם ועשו את מה שכולם עושים. מטיילים, מבלים, רואים ומכירים את העולם הגדול.

אך בכל מה שקשור לתחום הרפואי, לטיפולים שונים והליכים מורכבים מבחינה בריאותית נדמה כי כל אחד מעדיף להישאר במקום המוכר והידוע, במקום שם הוא מכיר את המנטליות, מכיר את התרבות ויודע מה צפוי לו ולמה עליו לצפות..

כאשר מדובר בנושא רגיש ומורכב כמו נושא הפונדקאות, ברור כי קיים רצון להישאר ולהיצמד למקומות ידועים וברורים. אך דווקא כאן, אנחנו עדים לכך כי רבים מעדיפים בסופו של דבר להרחיק נדוד והם פונים לבצע את הליכי הפונדקאות בחו"ל. למה בעצם הם עושים את זה? ננסה לבדוק את הנושא.

פונדקאות בארץ או בחו"ל?

כפי שכבר ציינו, אנחנו עדים לעובדה כי רבים מהזוגות הישראלים בוחרים לבצעי את הליכי הפונדקאות דווקא בחו"ל. למרות שמלכתחילה – אם תשאלו כל אחד מהם – כולם יעדיפו להישאר בגבולות הארץ. מסתבר כי יש לכך כמה וכמה סיבות אשר נמנה להלן.

פונדקאות בארץ זהו הליך שהפך להיות חוקי לחלוטין בתנאי שבני הזוג עומדים בכל התנאים הנדרשים. בני הזוג מעדיפים להישאר קרוב לבית ולהמשיך בשגרת החיים שלהם. הם גם סומכים על פי רוב על מערכת הבריאות הישראלית והם מבינים כי המענה שהם יקבלו הוא מענה איכותי ואפילו מושלם.

גם מבחינת החוזה שייחתם ביניהם לבין האם הפונדקאית, הם בהחלט רגועים כי בישראל הכול עובד בצורה מסודרת ומאורגנת מראש. התשלום יועבר בהדרגה בהתאם להתקדמות ההיריון ועד ללידה תקבל האם הפונדקאית את מלוא שכרה. מובן כי יש גם עורך דין בתמונה והוא זה שאחראי על החוקיות של כל התהליך.

מבחינת המעקב אחר ההיריון, אפשר גם כן להיות רגועים לגמרי כי ישנם נהלים קבועים ושרירותיים אשר אלו מכתיבים את מהלך ההיריון על מנת שההורים המיועדים יקבלו את המקסימום לאורך כל הדרך.

אז למה לצאת מהארץ?

אם הכול נעשה בצורה כל כך טובה וכל כך מושלמת בארץ, למה לנו בכלל לפזול על האפשרויות האחרות שמציעים לנו בחו"ל?

כאן יש לשים לב לסיכונים השונים להיריון אשר יתנהל בארץ.

ראשית מבחינה הלכתית, עדיף כי האישה הנושאת תהיה בת עם אחר על מנת למנוע נישואי קרובים בהמשך. ברור כי ככל שנרחיק לכת ונבצע את התהליך הרחק מהבית, הסיכון כי איכשהו ישנם קרובי משפחה שנולדו מתרומות זרע או ביציות או אפילו מאם פונדקאית, לא יתקיימו בהסתברות.

מלבד זאת, חלק גדול מההורים המיועדים אינם רוצים שכולם ידעו על אודות תהליך ההיריון. הם רוצים שהדבר יתקבל בטבעיות כאילו מדובר בילד שלהם שנולד לאחר היריון רגיל וטבעי. הם מעדיפים כי האם הנושאת תהיה במדינה אחרת והם כביכול יביאו את הילד לעולם בעצמם.

הורות ללא שותפים

יש הורים רבים שמפתחים קשר טוב עם האם הפונדקאית ומטבע הדברים הם רוצים להמשיך לשמור אתה על קשר. מצד שני, הם לא רוצים לבלבל את הילד שיחיה עם המידע כי יש לו כאילו שתי אימהות. הם חוששים גם כי ההורות שלהם תיפגע בעקבות קשר רציף עם האם הנושאת. כאשר האם הנושאת חיה במדינה רחוקה, ברור כי הקשר יהיה מתון יותר וסביר להניח כי האם הנושאת לא ממש תיקשר לילד. הילד יגדל עם זוג הורים במסגרת נורמטיבית ובין אם הוא ידע על צורת הגעתו לעולם ובין אם לא, זה לא יפגע במעמד ההורים שלו בעיניו.

הליך מהיר

על פי רוב, הורים שמגיעים לשלב הזה של פונדקאות, הם בדרך כלל כבר רוצים לראות את עצמם הורים לילד. אין להם סבלנות לפרוצדורות מורכבות מידי והם רוצים לעבור את ההליך כמה שיותר מהר. בארץ, כמו כל דבר, יש הרבה מאוד בירוקרטיה עד שהאישורים כולם מתקבלים. גם אחר כך, לאחר שכבר ישנם כל האישורים המיוחלים, יארך זמן עד שתימצא האם הפונדקאית. ההורים חסרי הסבלנות – ובצדק – יעדיפו לפנות למקום שם יזרזו עבורם את ההליך. את זה הם מקבלים בחו"ל. שם התהליך עשוי להתבצע הרבה יותר מהר.

איזו אזרחות תהיה לילד?

הנושא של האזרחות של התינוק היא סוגייה שיש לתת עליה את הדעת. יש מדינות שם תירשם האם הפונדקאית כאימו של הילד. ברור כי יהיה צורך בהליך משפטי על מנת לשנות את הרישום.

יש מדינות שם יערימו קשיים לאין סוף בדבר רישום הלאום של התינוק שנולד וההורים עשויים למצוא את עצמם מתקשים להשיג לו דרכון ישראלי.

חשוב מאוד לסדר את כל הנושא הזה מראש על מנת שיהיה קל יותר לדלג על המהמורה הזו.

דילמות שעשויות להתעורר בהיריון עם פונדקאית

לפני זמן לא רב הרו בני זוג תאומים בעזרת אם פונדקאית. כאשר נולדו התאומים התברר כי אחד מהם לוקה בתסמונת דאון. הם החליטו ליטול עמם את התינוק הבריא והשאירו את התינוק עם התסמונת אצל האם הפונדקאית שיגדל יחד עם שאר ילדיה. מדובר בהחלט בתופעה שעשויה לקרות ויש לתת את הדעת גם למקרים מן הסוג הזה.

כך גם היה מקרה כי ביצית של האם המיועדת הופרתה איכשהו בזרע של גבר אחר. הדבר התברר בבדיקת רקמות המחויבת להתבצע במקרים של היריון על ידי אם פונדקאית. מה עושים במצב כזה עם התינוק? האם האב יכיר בו כילד שלו?

קיימות סוגיות נוספות כמו בני זוג המבקשים להיפרד בעיצומו של התהליך או כאלה המבקשים כי האם הפונדקאית תבצע הפלה, כל הסוגיות הללו חייבות להתברר לפני שמתחילים בתהליך על מנת שלא יתגלו בעיות בהמשך.