ספירת זרע נמוכה – מה עושים?

לא כולם יודעים אך במקרים רבים תלויה חוסר הפוריות של בני הזוג דווקא בגבר. אם נדייק, מדובר ב40% מהמקרים אשר בהם הזרע אינו בעל יכולות מטבוליות או שאין לו אורך חיים או מהירות ומסיבה זו בני הזוג לא מצליחים להשיג היריון.

כאשר מדובר על זרע, ישנם למעשה שלושה מרכיבים חשובים.

  1. כמות – כאשר מדובר על ספירת זרע, מדובר למעשה בריכוז או מספר הזרע אשר מופיע בבדיקה של דגימה מדודה. ספירה נחשבת תקינה כאשר יש בכל מילימטר דגימה – 20 מיליון זרעים.
  2. יכולת תנועה – לא מספיק שתהיה כמות תקינה של זרע. הזרע גם אמור להיות עם יכולת תנועה. הוא אמור לנוע קדימה בתנועה מבוקרת בצורה ישירה למשך פרק זמן מוגדר.
  3. מבנה הזרע – ישנה צורה מסוימת לזרע אשר היא מאפשרת את התנועה הנכונה קדימה כמו גם את יכולת החדירה אל ביצית האישה.

ספירת זרע אינה תקינה – מה זה אומר?

למעשה ישנם שישה אחוזים בקרב גברים בגילאי 15-50 אשר אלו סובלים מבעיות שונות המובילות לחוסר פוריות. כמו ספירת זרע נמוכה או תנועתיות נמוכה וכדומה.

אך חשוב לדעת כי גם במקרים אשר בהם ספירת הזרע היא נמוכה, זה עדיין לא אומר שאי אפשר יהיה להיכנס להיריון.

זה אולי יארך יותר זמן עד שזה יקרה, אך בעזרת טיפול נכון או אפילו שינויים קלים באורח החיים אפשר יהיה לשפר את המצב.

לעיתים מדובר בשינויים מבחינת שמירה על הבריאות ועל תזונה נכונה ולעיתים יהיה זה על ידי התערבות רפואית. בכל מקרה יש מה לעשות על מנת לפתור את הבעיה.

חשוב לדעת כי הגוף מייצר את הזרע במשך 10-12 שבועות. כך שמומלץ מאוד לשנות את הרגלי החיים כבר שלושה חודשים לפני שממתכננים את הכניסה להיריון על מנת שניתן יהיה השיג את ההיריון בקלות.

שינוי אורח חיים – מה זה כולל?

כאשר אנחנו מדברים על שינוי אורח חיים מתוך רצון להשפיע על איכות הזרע, הכמות שלו והתנועתיות שלו, אנחנו מדברים למעשה על כמה נקודות.

  • חשוב לדעת כי רמות האסטרוגן והטסטוסטרון מושפעים במידה רבה ממשקל הגוף. כאשר משקל הגוף תקין, המדדים הללו גם כן יהיו תקינים.
  • כדאי להקפיד על צריכה של פירות וירוקת, על תזונה עשירה באומגה 3 וויטמין C כאשר אלו מבטיחים את שיפור התנועתיות כמו גם את הכמות והאיכות של הזרע.
  • הפחתת שומן רווי – ידוע כי צריכה גבוהה של שומן רווי מפחית את כמות הזרע. זוהי סיבה נוספת לחדול מצריכה לא מבוקרת של שומן רווי.
  • נטילת תוספי מזון – כאשר משלבים בתזונה אבץ וחומצה פולית ניתן להשפיע במידה רבה על הפוריות הגברית.
  • עישון – הסיגריות המושמצות מואשמות גם במקרים של ספירת זרע נמוכה, כאשר ידוע היום כי העישון בהחלט פוגע הן בכמות הזרע והן בתנועתיות שלו.
  • שמירה על כושר גופני – כיום ברור לכולם כי כושר גופני הוא מרכיב חשוב בניהול אורח חיים בריא. פעילות גופנית מפיגה לחצים ואף מפחיתה את הורמוני הלחץ אשר אלו פוגעים גם בפוריות הגברית. אך חשוב לסייג ולומר כי כאשר מבצעים פעילויות כושר מאומצות מידי, פוגעים בכמות הזרע ובאיכותו ועל כן כדאי לשמור על פעילות מתונה בלי להגיע למצבים של מאמץ יתר.
  • סטרואידים – אנשים הנוטלים סטרואידים באופן קבוע עשויים לסבול מהתכווצות האשכים וכתוצאה מכך מספירת זרע נמוכה.
  • שתייה מרובה – הזרע הוא נוזלי והוא מורכב בעיקר ממים. כאשר האדם לא שותה מספיק והוא מגיע למצב של התייבשות, הוא יפגע גם ביצירת הזרעים כמו גם ביכולת שלהם לנוע.
  • חשיפה לחום גבוה מידי – תאי הזרע נפגמים בעקבות חשיפה לחום. מסיבה זו מומלץ מאוד להימנע מאמבטיות ג'קוזי חמות וארוכות. מלבד זאת חשוב להימנע מהנחת מוצרים אלקטרונים על הברכיים ובכל מקום בו נחשפים לטמפרטורות גבוהות חשוב לדאוג לאמצעי בטיחות מתאימים.

משביחים את הזרע

לא תמיד יועילו כל השינויים הללו באורח החיים, במיוחד כאשר קיימת בעיה פתולוגית הדורשת פתרון יותר מהותי. אך אין למעשה דרך להשביח את הזרע. הדבר שכן עושים היום הוא שטיפה של נוזל השפיכה תוך ריכוז של הזירעונים האיכותיים שהם בעלי תנועה טובה כאשר את אותם הזירעונים מזריעים ברחמה של האישה. פעולה זו עשויה להגביר את הסיכויים של האישה להרות.

ישנה גם האפשרות הכירורגית כאשר באמצעות ניתוח ניתן לטפל בבעיות מכניות שונות שקיימות אצל הגבר. אם אלו דליות באשכים או כאשר מבקשים להפיק זרע באמצעות רקמת האשך וכדומה. לעיתים יהיו אלו זיהומים הדורשים טיפול תרופתי ויהיו מקרים אשר בהם הפתרון יהיה על יד הפרייה חוץ גופית.

וריקוצלה – ורידים גדושים

כבר הזכרנו את נושא הדליות באשכים וראוי להרחיב עליו את הדיבור היות וישנם מקרים רבים שזוהי הבעיה הגורמת לספירת הזרע הנמוכה ולאי הפוריות ויש לבעיה הזו פתרון.

לרוב תהיה הוריקוצלה בעיה מולדת. כשר ישנו גודש וורידי פוגע הדבר באיכות הזרע בגלל התחממות של האשכים. הטיפול בוריקוצלה דורשת על פי רוב ניתוח, אם כי יש רבים החולקים על כך וממליצים דווקא על מתן טיפול תרופתי כמו אנטיביוטיקה, טיפולים הורמונליים כמו גם טיפולים פיזיים שונים אשר יפעלו על העלאת הטמפרטורה באזור החלציים. כמו לדוגמא רכיבה על אופניים וכדומה.

כאשר כל הניסיונות לפתרון הבעיה לא ממש הובילו למשהו ממשי, כדאי לשקול את האפשרות של הפרייה חוץ גופית.

ישנם רבים שמגיעים בשלב הזה לאם פונדקאית כאשר האישה אף היא מתקשה לשאת את ההיריון. באופן כזה ניתן בהחלט להגיע למצב של הפרייה והיריון תקינים שיובילו ללידה של תינוק בריא.