פונדקאות במחיר הוגן

הכמיהה לילד היא צורך של האדם ובעיקר שלה אישה כבר מאז תחילת האנושות, הצורך והרצון שיהיה להם המשכיות ושהם לא יהיו האחרונים בעולם. לשמחתנו הטבע מאפשר לנו בכמעט מ-100% מהמקרים להמשיך אתה האנושות ללא שום התערבות מלאכותית, אך יש נשים שלא שפר עליהן מזלן ומסיבות שונות הן לא יכולות להביא ילד לעולם.

הסיבות הללו יכולות להיות רבות ומגוונות. הן יכולות להיות בעיות נשיות כאלו ואחרות כמו בעיות קשות ברחם, חוסר יכולת לייצר ביציות או שאין שחלות, זה יכול להיות חוסר יכולת של האימא לשאת הריון כי הגוף שלה לא מסוגל לעבור את זה ואם היא תנסה לעבור את זה היא תסכן את עצמה או את העובר, זה יכול להיות במצבים בהם כבר נעשו ניסיונות לשאת הריונות אך ההריונות הללו הסתיימו בהפלות, יכול להיות שגוף האישה חלש כל כך ועבר טראומה כזו או אחרת כמו כימותרפיה ואסור לאישה להיכנס להיריון. ויכול להיות גם שמדובר על בעיות נפשיות שמונעות ממנה להיות בהריון.

יש כמובן היום גם יותר ויותר זוגות גברים שרוצים להביא ילד לעולם אך ללא אישה בסיפור זה לא יכול כידוע לקרות. גם הם פונים לשירותי פונדקאות, שירותים שהם יכולים לקבל רק בחו"ל מכיוון שהחוק בישראל לא מאפשר את זה.

פונדקאות מלאה מול פונדקאות חלקית

יש שני סוגים של פונדקאות, האחת מותרת בישראל תחת עוד קריטריונים שצריך לעמוד בהם וזו הפונדקאות המלאה והשנייה היא פונדקאות חלקית. הפונדקאות המלאה כשמה כן היא, פונדקאות ששבה לאם הפונדקאית אין שום מעורבות גנטית. היא לא תורמת ביציות או מוכרת אותן אלא רק נותנת את הגוף שלה להליך הזה. הביציות הן או של האם העתידית לאחר שהיא הקפיאה אותן, או של מישהו שתרמה תרומה אלטרואיסטית, ויש נשים כאלו. במקרה כזה יש הפריה חוץ גופית ובסופו של דבר העובר מוכנס לגופה של האם הפונדקאית והיא מתחילה לשאת את ההיריון.

האופציה השנייה היא פונדקאות חלקית. זה אומר שהאם הפונדקאית לא רק נושאת את ההיריון אלא גם מוכרת או תורמת את הביציות שלה. במקרה כזה היא תהיה האם הביולוגית מה שיכול לגרור לא מעט בעיות. בישראל כפי שציינו אין אפשרות כזו ויש עוד הגבלות שונות.

מחיר פונדקאות

האם יש כזה דבר פונדקאות במחיר הוגן? לא ברור… בישראל מחירי הפונדקאות נעים סביב ה-200,000 ₪ ואילו בחו"ל, יש מקומות שהם סביב ה-100,000 ₪ ויש מקומות שהרבה יותר מזה ואפילו מגיעים לכ-400,000 ₪. חשוב לזכור שבפונדקאות בחו"ל יש גם סוכנות זרה שהיא זו שמתווכת בהליך, וגם היא לוקחת נתח מכובד מהתקציב לעניין הזה.

ממה מורכבת עלות פונדקאות?

יש כמה פרמטרים שמרכיבים את עלות הפונדקאות.

  • חשיפה למאגר פונדקאיות – בדרך כלל התשלום במקרה כזה יהיה לסוכנות הפונדקאות שתלווה את ההליך, ומדובר כמובן על הליך פונדקאות בחו"ל. בדרך כלל זה יהיה תשלום נפרד ולא ייכלל בעלות הכוללת של הליך הפונדקאות מכיוון שהוא שלב אחד לפני.
  • בדיקות של האם הפונדקאית – האם הפונדקאית המיועדת צריכה לעבור בדיקות שונות לפני שמתחילים בהליך, מה שכמובן עולה כסף ובכל מדינה העלות היא אחרת.
  • תהליך ההפריה – עוד מרכיב בעלות הפונדקאות הוא הליך ההפריה שמתקיים במרפאה ייעודית במדינה בה מבצעים את ההליך. יש כמובן קליניקות במחירים משתנים ובהתאם העלות.
  • בדיקות במהלך ההיריון – אם פונדקאית צריכה לעבור לא מעט בדיקות במהלך ההיריון, והבדיקות הללו כאמור עולות לא מעט כסף.
  • עלויות במהלך ההיריון – יש עלויות שונות במהלך ההיריון, עלויות כמו ביגוד לאם הפונדקאית מכיוון שהביגוד הרגיל כבר לא מתאים לה, אוכל במידה והיא צריכה להגיע לבדיקות רחוקות ולפעמים גם אשפוז או לינה קרובה לבית החולים אם היא גרה רחוק וזה נצרך.
  • עלות האם הפונדקאית – עיקר העלות תהיה שכרה של האם הפונדקאית. לעבור היריון זה כידוע לא קל והאישה תתוגמל בהתאם למה שסוכם בתחילת ההליך.
  • בירוקרטיה וטפסים – בשביל להביא ילד לארץ במידה והפונדקאות מתקיימת בחו"ל, צריך למלא טפסים ולהביא אישורים שונים שאכן הילד או הילדה הם של ההורים המיועדים, גם זה עולה כסף וההליך כולו צריך להיות מפוקח על ידי עורך דין שמומחה בתחום, מה שמוסיף כמובן לא מעט להוצאות.

מה יותר "הוגן", בארץ או בחו"ל?

אין לזה כמובן תשובה מהסיבה הפשוטה. המחירים אומנם שונים ויש יקרים יותר או זולים יותר, אך בישראל יש כפי שציינו לא מעט הגבלות ולא פעם זו פשוט לא אופציה. כך לדוגמא אם האם הפונדקאית המיועדת היא לא מאותה דת של בני הזוג, כך אם מדובר על בני זוג הומוסקסואליים ומקרים אחרים. בישראל יש את הנוחות ואת הקירבה ואת אי הצורך לנסוע לחו"ל בשביל לקיים את ההליך, ולכן אין הוגן יותר או פחות, תלוי בנסיבות ותלוי ביכולת הכלכלית.

ליווי משפטי

הליך פונדקאות צריך להיות עם ליווי משפטי מקצועי. למה? כי זה הליך שיש לו השלכות על חייהם של כל הנוגעים בדבר, מעורב בו לא מעט כסף וצריך כמובן בסופו של דבר להשיג את כל האישורים הרלוונטיים. משרד עורכי דין עם ניסיון ועם רזומה עשיר בעניין יסייע כבר מתחילת ההליך וייעץ לבני הזוג מה לעשות ואיך לעשות בכדי שהוא יהיה עבורם קל יותר. משרד כזה צריך להיות כמובן עם מומחיות בכל מה שקשור בפונדקאות וצריך להיות עם מומחיות בפונדקאות בחו"ל וספציפית במדינה בה ההליך יתקיים.