פונדקאות בעד ונגד

בשנים האחרונות פונדקאות הולכת והופכת לנפוצה יותר ויותר. אין כמעט מי שלא מכיר קרוב משפחה, חבר או מכר שבחרו בהליך הזה ורבים חושבים על האופציה הזו מסיבות שונות. הליך פונדקאות מותר היום בישראל אם כי תחת לא מעט סייגים, ומעבר לוויכוח ההלכתי (מה שרוב הרבנים תומכים בו) יש את הוויכוח המוסרי.

לצד התמיכה הרבה שיש באלו שרוצים ללכת על הליך פונדקאות, בעיקר זוגות של גברים חד מיניים, נשמעים היום גם לא מעט קולות שטוענים שזה הליך לא מוסרי. יש פולמוס שלם בציבור לגבי ההליך, ולפני שנסקור את הבעד והנגד, כדאי להבין קודם מהי פונדקאות בכלל, באילו מקרים היא אפשרית וכמובן, אילו זני סוגי פונדקאות ישנם.

מהי פונדקאות?

לפני הכול – מהי בכלל פונדקאות. פונדקאות כמה שזה נשמע מוזר, הגיעה מהמילה "פונדק" שהוא מקום שמאחסן אנשים ללילה, כמה ימים או תקופה מסוימת. בדרך כלל בפונדק אין מעבר למיטה ושמיכה וכך גם פונדקאות. פונדקאית היא אישה ש"מאחסנת" עובר או עוברים אצלה ברחם עבור אישה אחרת, ובסופו של ההריון היא מוסרת את הרך הנולד להורים המיועדים. זו יכולה להיות פונדקאות אלטרואיסטית מה שאומר שהאם הפונדקאית עושה את זה מתוך רצון טוב לסייע למי שלא יכול, ויכולה להיות פונדקאות בשכר, מה שיותר נפוץ בעולם.

פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית

ישנם שני סוגים של פונדקאות. יש פונדקאות מלאה שהיא הנפוצה יותר והיא גם זו שמותרת בישראל, פונדקאות בה האישה תורמת את ההליך ההריוני בלבד ואין לה שום קשר גנטי לעובר. מצד שני, יש את הפונדקאות החלקית, מה שאומר שהאם הפונדקאית תורמת גם את הביצית להליך, ובכך היא הופכת לאם הביולוגית של התינוק העתידי. בכל סוג של פונדקאות, הכניסה להריון היא בהפריה חוץ רחמית מה שאומר שהזרע מפרה את הביצית במעבדה, ולאחר כמה ימים שהעוברים מגודלים בתנאי מעבדה, הם מוכנסים לתוך רחמה של האם הפונדקאית.

מי פונה לפונדקאות?

יש שלל מצבים בהם זוגות פונים לפונדקאות. אלו יכולים להיות זוגות רגילים ויכולים להיות זוגות חד מיניים. זוגות המבקשים לפנות להליך פונדקאות אלו זוגות בהם יש לאישה בעיה רפואית כך לדוגמא אין לה רחם או שחלות, נשים שכבר עברו הריונות אך כל הריון מסתיים בהפלה טבעית, נשים שהריון יכול לסכן אותן מכל סיבה שהיא, נשים שלא יכולות להיכנס להריון בגלל טיפולי כימותרפיה שעברו בעבר או מסיבות אחרות, נשים שסובלות מבעיה נפשית כזו שלא מאפשרת להן להחזיק הריון, וכפי שציינו, זוגות חד מיניים גברים שלא יכולים להביא ילד לעולם בדרך טבעית.

בעד

  • האופציה היחידה – יש לא מעט זוגות שלא יכולים להביא ילדים לעולם אם זה לא יהיה בהליך פונדקאות. פעם, זוגות כאלו היו צריכים לחיות את כל חייהם עם הידיעה שלא תהיה להם המשכיות, והיום, הם יודעים שיש להם את האפשרות הזו. אם יש את הטכנולוגיה ואת היידע, למה לא לעשות בהם שימוש?
  • רצון האישה לעזור – אחת האופציות היא ם כן פונדקאות אלטרואיסטית. אישה שיכולה להרות ויודעת כבר עד כמה ילדים זה הדבר הכי חשוב בחיים, רוצה לסייע לאחרות. היא רוצה לתת גם לנשים שלא יכולות להרות את האפשרות להיות אימהות ולגברים את האפשרות להיות אבות, ומוכנה בשביל זה לתת את גופה לכמה חודשים.
  • רצון האישה להרוויח – יש לא מעט נשים שעושות את זה בשביל להרוויח כסף, ובמדינות מסוימות הרווח של האם הפונדקאית הוא משמעותי ויכול ממש לשנות את איכות חייה וחיי משפחתה. הטענה בעד, גורסת שאם האישה לא עושה את זה בכפייה אלא תוך מודעות מלאה לכל מה שכרוך בתהליך ועם יכולת לעמוד במעמסה הנפשית, אין סיבה שלא לתת לה לעשות את זה ולהרוויח.
  • זוגות חד מינים – זוגות חד מיניים שרוצים להביא ילד לעולם, לא יכולים לעשות את זה בשום דרך אחרת (הכוונה כמובן לזוגות גברים חד מיניים) הטענה בעד גורסת שאנחנו חיים בעולם מתקדם, ויחד עם הקבלה של קהילת הלהט"ב, צריך גם לאפשר לזוגות הגברים להביא ילד לעולם

נגד

  • אין לילד אמא – אחת הטענות שגורסות נגד הליך הפונדקאות, הוא שלמעשה אין לילד אמא וכל ילד זכאי שתהיה לו אמא. אם הפונדקאות מלאה, הביצית מגיעה מתורמת או מהאם המיועדת אך מי שנושאת את ההריון היא אישה אחרת כך שאין אמא חד משמעית, ואם זו פונדקאות חלקית, האם הפונדקאית היא האם הביולוגית אך האם המיועדת היא זו שתגדל את הילד, כך שהוא יגדל למעשה ללא אמא.
  • ניצול נשים – יש מקומות בעולם בהם נשים עושות את זה בתמורה לתשלום, אך זו תעשייה של ניצול. בדרך יש לא מעט מתווכים ולא מעט גורמים שמשתתפים בהליך, כך שבסופו של דבר זו שעושה את ה"עבודה" המשמעותית ביותר, לא מתוגמלת מספיק. המתנגדים מהסיבה הזו טוענים שזה ניצול מחפיר, ניצול של נשים במצב כלכלי קשה עבור אלו שיש להם כסף.
  • לא מוסרי – זו טענת הנגד הרווחת ביותר. היא גורסת שפונדקאות איננה מוסרית. זהו שימוש בגוף של אישה בשביל מישהי אחרת, ולא משנה כמה הסיבה תהיה מוצדקת, זהו סחר באיברים. יש לא מעט מתנגדים להליך פונדקאות שטוענים שהוא אינו מוסרי בעליל, ושהוא ממוסך על ידי מילים יפות וסיבות "טובות" אך בסופו של דבר, זה ניצול של גוף האישה.

יש אם כן לא מעט פולמוס סביב ההליך, ומהרגע שהוא הגיע לעולם הוא נידון כל הזמן, אך הכיוון הוא יותר ויותר בעד.