פונדקאות לאם יחידנית – כל מה שאת צריכה לדעת

להביא ילד לעולם הנו חלום של אנשים רבים, של זוגות שאינם מצליחים להביא ילד לעולם, של גברים שטרם מצאו זוגיות ומחליטים שזה הזמן שלהם להיות אבות, של זוג חד מיני שצריך סיוע של אישה וכמובן גם של אישה שנמצאת ללא זוגיות ומגלה שהיא אינה מצליחה להיכנס להריון באמצעות תרומת זרע. אי לכך אם גם את נמצאת כרגע בצומת דרכים ומבקשת לבחון מהן האפשרויות ומה אומר החוק בנידון, המאמר הזה עבורך.

השינוי

אם מאמר זה היה נכתב מעט לפני כשנה, היינו מציינים שאישה שמבקשת להיעזר בשירותי פונדקאות בארץ צריכה להבין שדלת זו סגורה עבורה, אך כיום השתנו פני הדברים, ב18.7.2018 אושר סופית חוק הפונדקאות. לאחר דיון ממושך אישרה המליאה להרחיב את חוק הפונדקאות (החוק עבר ברוב של 59 אל מול 52 מתנגדים), כך שעתה הוא גם כולל אימהות יחידניות. עם זאת, הגברים עדיין נשארו מחוץ למשוואה, ואילו עניינם יעלה על הפרק מחדש רק במליאה הבאה.

יתרון מקומי

עד תיקון זה התאפשר ליהנות מהליך פונדקאות בארץ רק אם לאישה שנמצאת בתוך מערכת יחסים זוגית עם גבר לא התאפשר לשאת היריון, ואילו כיום גם אישה שאינה נשואה רשאית ליהנות מכך. מכאן שכבר אין צורך לטוס לבקר את האם הפונדקאית מעבר לים ואין צורך לחוש כאילו ההיריון אינו דבר שקורה, משמע הקרבה הפיזית מאפשרת להפנים את התהליך המדהים, ובנוסף זוכים לחוש יותר רגועים ואף לחסוך, וזאת כי בירור קצר מעלה שברוב הפעמים פונדקאות בחו"ל עולה פי 4 יותר (יחסית להליך מקומי בארץ), כי גם אם התשלום עבור האם הפונדקאית עשוי להיות יותר זול בחו"ל, הרי שעדיין יש מגוון הוצאות נוספות שמקפיצות את סך ההוצאה.

לא לזוגות חד מיניים

חשוב להבהיר שאומנם התיקון מאפשר לאישה שאינה נמצאת במערכת זוגית לעבור הליך פונדקאות, כל עוד בדיקות רפואיות מעידות שהיא עצמה אינה יכולה לשאת היריון, אך קיימת עוד דרך ארוכה, כי לא רק שזוג גברים נשאר מחוץ למשוואה, אלא גם זוג נשים. אי לכך אישה לסבית שמצויה במערכת יחסים ושמבקשת לעבור את התהליך, לא תזכה לעבור אותו בארץ. עם זאת, מדובר בגזרה פרוצה, כי במקרים מעין אלו נשים יכולות להכחיש מערכת זוגית חד מינית, ולאחר שהתינוק יגיח לאוויר העולם פשוט להחזיר את הזוגיות למשוואה.

ביצית של האם המיועדת

ציינו שנשים שנמצאות בזוגיות הטרוסקסואלית אינן ייהנו מכך, אך מה בכול הנוגע לשאר הנשים? ובכן על מנת לקבל אישור יש צורך להוכיח שהאישה סובלת מבעיה רפואית שמונעת ממנה להיכנס להיריון, לשאת היריון, או שההיריון עשוי לסכן את חייה (או את חיי העובר). עוד חשוב לדעת שבכול הנוגע לנושא פונדקאות לאם יחידנית, הרי שהחוק קובע שעל הביצית להיות שייכת לאם המיועדת, ופה חשוב להבין שאת הביצית ניתן לשאוב רק כל עוד האם מתחת לגיל 43. מכאן שנשים יחידניות ששאבו להן ביציות טרם גיל 43 זכאיות להרוויח מעדכון החוק.

מעט סדר:

  • נשים שנמצאות בזוגיות הטרוסקסואלית אינן מתאימות לעבור את ההליך.
  • על האישה להוכיח שמצבה הבריאותי אינו מאפשר לה לשאת היריון.
  • כיום נשים כן יכולות ליהנות מהליך פונדקאות בארץ.
  • ההליך בארץ עשוי להסתכם סביב ה200 אלף ש"ח.
  • האם הפונדקאית צריכה לשאת עובר שהופרה מביצית שנשאבה מהאם המיועדת.
  • יש לשאוב מהאם המיועדת את הביצית לפני גיל 43.
  • בעוד שבארץ עדיין לא ניתן שהאם היחידנית תיעזר בתרומת ביצית, הרי שבחו"ל אין עם זה בעיה.
  • התהליך בארץ הרבה יותר ארוך. משמע עד לתחילת הטיפולים יש לחכות כחצי שנה, בעוד שבחו"ל נמצא שהכול הרבה יותר מהיר, ניתן לחכות גם רק 4 שבועות.
  • בהנחה ומדובר בבני זוג שמבקשים להסתייע בפונדקאות, הזרע חייב להיות שייך לאב המיועד, אך לא חייב להשתמש בביצית של האם המיועדת.

התנהלות מקצועית

למרות שהרבה יותר קל לקיים את ההליך כאן בארץ, עדיין מומלץ להיעזר בגוף מלווה, על מנת שזה יימצא אם פונדקאית אידאלית, יתנהל כראוי אל מול חוקי המדינה, יקצר הליכים ובאופן כללי יגרום לחלום להתממש על הצד הטוב והמהיר ביותר. אי לכך כאשר עומדים לבחור גוף מלווה, רצוי לבחון מראש (וכראוי) מספר סעיפים.

דגשים לבחירת גוף מלווה:

  • חשוב ביותר לבחון רזומה.
  • חשוב ביותר לוודא מראש מהו הלו"ז הצפוי.
  • חשוב להבין כיצד הגוף המלווה בוחר את האם הפונדקאית.
  • חשוב שהגוף המלווה יכיר ארסנל מקצועי של רופאים ועורכי דין מומחים בתחום.
  • חשוב לוודא שהגוף המלווה בקיא בהתנהלות הביורוקרטית.
  • חשוב לחוש חיבור אישי – לחוש שיש מי שמבין לליבכן ופועל למענכן.

טפסים ועוד מעט טפסים

מרגישה מוכנה לעבור את התהליך? להלן עוד מעט מידע בדרך לתחילת המסע שרק מתחיל. ובכן כל התהליך הרפואי עתיד להתרחש כאן בגבולות המדינה, כולל הפריה חוץ גופית, ההשתלה של הביצית המופרית וכמובן ההיריון והלידה (למעט מקרים חריגים). כמו כן, צריך להגיש חוות דעת רפואית שמעידה על אי יכולתה של האישה לשאת היריון/להתעבר, צריך לעבור אבחון פסיכולוגי שמעיד על המוכנות הנפשית של האם היחידנית להפוך לאם, יש להגיש את הסכם התיווך שנערך בין החברה המתווכת לביו האם, יש להגיש אישור מטעמו של עובד סוציאלי (אישור שמעיד שהאם המיועדת קיבלה ייעוץ בדבר אופציות הורות נוספות), יש להציג טפסי ויתור סודיות רפואית ואף יש להשיג טופס ויתור סודיות בתחום הפלילי.

קצה הקרחון

שנסכם? לצד 9 חודשי היריון, קיימים אתגרים נוספים להורים שמביאים ילדים באמצעות אם פונדקאית, אך כיוון שהמדינה בכיוון הנכון, כבר מהיום ניתן להרוויח מכך ויש לקוות שעדכון החוק רק סימל את קצה הקרחון.