תנועתיות זרע נמוכה

יש לא מעט זוגות שיש להם בעיות פריון, בעיות שמונעות מהם מלהביא ילדים לעולם כמה שנים ולפעמים אף יותר מזה. עד לפני כמה שנים הדעה הרווחת הייתה שהרוב המוחלט של בעיות הפוריות הן אצל האישה, אך כיום כבר ברור שיש גם לא מעט בעיות פריון שמקורן אצל הגבר. למעשה, ההערכה היא שכ-30% מכלל בעיות הפריון הן אצל הגבר, והמקור שלהן יכול להיות נפשי או פיזי. החדשות הטובות הן שגם הרפואה והטכנולוגיה התקדמו בשנים האחרונות, ויש יותר ויותר פתרונות ואחוזי הצלחה גם בטיפול בגברים. אחת הבעיות הללו היא תנועתיות זרע נמוכה אצל גברים.

הפרמטרים הנבדקים  אצל גברים במעבדת פוריות

יש אם כן בעיות פוריות שונות שמקורן אצל הגבר ואחת מהן היא תנועתיות זרע נמוכה. מהי אותה תנועתיות זרע נמוכה? תנועתיות זרע נמוכה היא במילים פשוטות, כשלון במרוץ להגיע אל הביצית. הזרע כידוע צריך להפרות את הביצית ובשביל שזה יקרה צריכים לקרות כמה דברים שגם נבדקים במכון פוריות

הראשון הוא כמות תאי הזרע למיליליטר נוזל, כשהכמות הרצויה היא 200 מיליון תאי זרע למיליליטר ובבדיקה צריכים להיות לפחות 5 מיליון, כשמתחת לזה זו כמות תאי זרע נמוכה שהסיכויים לפריון ממנה נמוכים.

השני הוא תפקוד של ראש הזרע, שאמור לחדור דרך קרום הביצית ועושה את זה באמצעות אינזים מיוחד. כשאין אותו או שהוא בכמות נמוכה, הסיכויים שהזרע יחדור אך הביצית נמוכים.

השלישי הוא כפי שציינו איכות הזרע, או במילים אחרות, התנועתיות שלו. הוא צריך להיות לא רק בעל כמות גבוהה של תאי זרע ולא רק בעל ראש שחודר את הביצית, אלא גם בעל תנועתיות כזו שיכולה להגיע אל הביצית.

כל אלו אם כן נבדקים במכון פוריות במידה ויש בעיית פוריות ויש חשד שהבעיה היא אצל הגבר. כמובן שיכולות להיות גם בעיות אצל האישה או אצל שני בני הזוג.

הגורמים לפגיעה באיכות הזרע

יש גורמים שונים שיכולים לפגוע באיכות הזרע, בכמות התאים הפעילים ובתנועתיות והנה כמה מהם:

  • עישון – כל המחקרים מראים בשנים האחרונות שעישון פוגע בין השאר באיכות הזרע
  • אלכוהול וסמים – גם אלכוהול וסמים נבדקו ונמצאו ככאלו שעלולים לפגוע באיכות הזרע.
  • הרעלה סביבתית – הרעלה סביבתית יכולה להיות מכל מיני סוגים, בין אם אלו תרופות שונות שעלולות לפגוע באיכות הזרע, בין אם זו היא עלייה בזיהום האוויר, חומרי הדברה או מתכות כבדות כמו קדמיום, ארסן, עופרת ואחרות שנמצאות בצבעי מאכל, קולה, קפה ומאכלים ומשקאות אחרים.
  • עליית חום באשכים – הסיבה שהאשכים הם מחוץ לגוף היא כדיש הם לא יתחממו ייתר על המידה. עלייה בטמפרטורת האשכים עלולה לפגוע באיכות הזרע מה שיכול להיגרם מהשמנת ייתר, בגדים צמודים, דליות בצינורות הזרע ויש חוקרים שטוענים שגם מכשירים סלולאריים עלולים לגרום להתחממות האשכים ולפגוע באיכות הזרע.

אורח חיים ובעיות זרע

המודעות לאורח חיים בריא הולכת וגוברת ויש יותר ויותר מידע היום בעניין בכל פלטפורמה שהיא. היום אנחנו יודעים שאכילת פחמימות בצורה מוגזמת עלולה להיות מקדם סיכון לסוכרת, אנחנו יודעים שעישון מזיק ללב ולריאות ושתזונה קשורה בקשר ישיר למחלות שונות כמו גם חוסר פעילות גופנית. מה שלא רבים יודעים, שגם לאיכות הזרע יש קשר ישיר לאורח החיים. אנשים שלא מקפידים על המשקל שלהם, אנשים שלא מקפידים על פעילות גופנית סדירה ואנשים שמעשנים או כל אחד מאלו, מגבירים גם את הסיכויים שלהם לבעיות פוריות. זה רלוונטי לנשים אבל רלוונטי עוד יותר לגברים.

כל מה שצריך הוא קודם כל לשמור על אורח חיים בריא עד כמה שניתן. יש לא מעט דברים שעשו את השינוי הזה ומהר מאוד גם בעיות הפוריות שלהם נפתרו. חשוב לקחת גם את זה בחשבון ולא רק את הטיפולים הקונבנציונאליים שקיימים היום, ויש טיפולים. אבל היום, אחד הפתרונות היעילים ביותר לגברים שסובלים מתנועתיות זרע נמוכה היא הפריה חוץ גופית.

מהי הפריה חוץ גופית ואיך היא פותרת את הבעיה?

חשוב לומר שלא תמיד הפריה חוץ גופית מספקת את הפתרון אבל היא מעלה משמעותית את סיכויי ההצלחה. הפריה חוץ גופית או בשמה המדעי – IVF, היא הפריה בתנאי מעבדה. האישה עוברת שאיבה של ביציות והגבר נותן דגימת זרע, וכך בתנאי מעבדה מנסים לגרום לכך שהזרע יפרה את הביצית ויוביל להיריון, ולאחר מכן העוברים מוכנסים לרחמה של האם.

איך זה עובד בפועל? בפועל, קודם כל מתבצעות בדיקות גם לאב וגם לאם המיועדים. לאחר מכן יש שאיבה של ביציות ומתן דגימת זרע מצד האבא ואז לבורנט מפגיש בין שניהם במעבדה. יש תנאים מיוחדים ובמעבדה ניתן לברור את תאי הזרע האיכותיים יותר, ואם יש בעיה של תנועתיות זרע נמוכה המפגש עם הביצית יהיה מלאכותי כך שהבעיה עשויה להיפתר.

לאחר שיש מפגש בין הזרע ובין הביצית יש הפריה (בשאיפה) ואז העוברים מוחזקים עוד כמה ימים בתנאי מעבדה. לפעמים חלק מהם מוקפאים להריונות עתידיים אך מה מהם מוכנסים לגופה של האישה. כמות העוברים המוחזרים לגופה של האישה הם תלויים בגיל האישה ובפרמטרים נוספים, כדי שבשאיפה כמה שיותר מהם ישרדו את ההריון.

הפריה חוץ גופית היא הליך שעושים בו שימוש לא רק כשיש בעיית תנועתיות נמוכה של הזרע אלא גם במקרים אחרים כמו גם כשרוצים להיעזר בפונדקאית. זהו הליך שנחשב ליותר ויותר בטוח והוא בהחלט עושה את העבודה. אם אתם סובלים מבעיית זרע כלשהיא כמו גם בעיות פוריות אחרות, זה יכול להיות הפתרון המתאים לכם.