אודות הליך פונדקאות

גם מי שרוצה להשקיע בקריירה, עדיין לא מוכן באמת לוותר על הקמת משפחה משלו. אז נכון שלעיתים קיימת הנטייה לדחות את החתונה ואת הרחבת המשפחה, אך בסתר הלב נמצאת לה כל הזמן הציפור שמנקרת ומזכירה כי הזמן שחולף, לא בדיוק משפר את המצב. נכון יותר לומר כי הזמן בהחלט פועל לרעה. הסיכוי להרות יורד עם הגיל המתקדם עד שבשלב מסוים נאלצים בני הזוג להרים ידיים.

עבור מקרים מן הסוג הזה עשוי תהליך הפונדקאות להציל את המצב.

כאשר עולה הנושא של פונדקאות, עולה באופן טבעי גל של שאלות. בני הזוג הלוא הם ההורים המיועדים שלצערם אחרו את הרכבת, מבקשים להבין את כל הנושא. הם רוצים לדעת איך בדיוק מתבצע ההליך, מה נדרש מהם, כמה זמן יארך התהליך וגם, כמה יעלה להם התענוג.

אז בדיוק לשם כך אנחנו כאן. ננסה לענות על כל השאלות.

מהי פונדקאות?

לפני הכול חשוב להגדיר בצורה ברורה מה זה בעצם פונדקאות. מדובר בהפריה של ביצית האישה, במידה ועדיין זה רלוונטי יחד עם זרע של הגבר כאשר את העובר מחדירים לגופה של אם פונדקאית אשר היא זו שתישא את ההיריון. במקרים בהם אין ברירה, תידרש גם כן תרומת ביצית. לעיתים תהיה זו תרומה של האם הנושאת. (הדבר תלוי גם כן במדינה בה מתבצע ההליך כאשר בכל מקום ישנם החוקים על פיהם מתנהל כל ההליך.)

כאשר הביצית והזרע הם של ההורים הביולוגיים, ניתן יהיה ליטול דגימת DNA מהתינוק שייוולד על מנת לוודא כי אכן מדובר בתינוק של הורים אלו. ישנן מדינות שם מחייבים לבצע את הבדיקה לאחר הלידה.

אילו זוגות יוכלו להיעזר בשירותיה של אם פונדקאית?

חשוב לדעת כי על פי החוק הישראלי, שירותי הפונדקאות מותרים ומאושרים אך ורק לבני זוג אשר מורכבים מאישה וגבר. החוק הישראלי אינו מוכן לתמוך ולאשר תהליכים כאלו עבור זוגות חד מיניים. למעשה זוגות כאלה אשר מחפשים פתרון דומה, פונים לבצע את ההליך בחו"ל. שם התהליך אפשרי.

הסכם פונדקאות

לאחר שההורים החליטו לבצע את הליך הפונדקאות, יהיה עליהם לערוך הסכם ברור ומפורט עם האם הפונדקאית. בהסכם מפרטים שני הצדדים את ההתחייבויות שלהם זה לזה. ההסכם הינו חשוב ביותר ורק אם הוא יעבור ויקבל את האישור של ועדת האישורים במשרד הבריאות, ניתן יהיה להתקדם הלאה. הוועדה בודקת לעומק את ההסכם כמו גם את כל המרכיבים של הבקשה להליך הפונדקאות. רק לאחר שהוועדה משוכנעת כי הכול נעשה כחוק והצדדים יודעים היטב לקראת מה הם הולכים, יינתן סוף סוף האישור המיוחל.

כמה זמן זה אמור לארוך?

אז כבר סיימנו עם האישורים ומטעם משרד הבריאות אנחנו מסודרים ויכולים להתחיל בהליך. האם מכאן זה יתחיל לרוץ? במילים אחרות, האם תשעה חודשים מהרגע בו קבלנו את האישור נוכל לחבוק את העולל הנכסף? כאן נכונה לנו אכזבה קלה. עד היום המתנו בסבלנות (או שלא ממש) וכשאנחנו כבר מגיעים סוף סוף לשלב הזה בו אנחנו חשים כי עוד רגע אנחנו כבר זוכים ונוגעים באושר, אנחנו מגלים את עצמנו שוב במצב המתנה. זאת כי אורך זמן בדרך כלל עד שהעובר אכן נקלט וההיריון נמצא תקין. קודמים להליך בדיקות התאמה רבות, הצלבה של ימי הווסת של האם המיועדת מול האם הנושאת ועד שהתהליך מוכתר בהצלחה, עשויים לחלוף עוד מספר חודשים.

גם כאשר ההיריון סוף סוף יצא לדרך, עדיין יש צורך באורך רוח. תשעה חודשים זה הרבה מאוד זמן. זמן לתקוות, זמן לדמיונות וגם זמן לדאגות. היריון ובמיוחד היריון בגופה של אם אחרת זה לא עניין של מה בכך. מדובר בתהליך ארוך, מותח ולעיתים מורט עצבים. האם הנושאת חייבת להיות במעקב סדיר אחר ההיריון המתפתח ברחמה. היא אמורה לעבור בדיקות שונות, לבצע טיפולים שונים, לקבל את החיסונים הנדרשים, ליטול תוספי תזונה מתאימים ובקיצור, לתחזק את ההיריון היקר.

מה קורה בעת הלידה?

כאשר מגיע היום הגדול, העובר היקר מבקש למצוא את דרכו החוצה אל העולם הגדול, שם יפגוש סוף סוף בהוריו המצפים לו. לקראת הלידה אמורים ההורים להגיע ולשהות במקום מגוריה של האם הנושאת. במקרים בהם מתבצע ההליך בחו"ל, הרי אז יש צורך בהיערכות מוקדמת מתאימה.

הלידה, תהליך מרגש בפני עצמו, מתנהל בליווי ההורים המיועדים. מיד כאשר יגיח התינוק לאוויר העולם הוא יועבר לידי הוריו הביולוגיים והאם הנושאת תועבר להשגחה במחלקת יולדות כנהוג.

ההורים יקבלו את החוקיות והחזקה להחזיק בתינוק. במדינות רבות בעולם, לא יערמו קשיים על ההורים. הם יקבלו תעודת לידה על שמם, התינוק יירשם בתעודת הזהות שלהם ולמעשה הם יוכלו לשוב ארצה עם התינוק שלהם ללא כל בעיות או עיכובים בדרך.

כמה זה עולה?

כאן הגענו לשאלה שהיא אולי שולית ביחס לתמורה. אין אדם שיוותר על הורות רק בגלל העלות היקרה. אך בכל זאת חשוב לדעת כי מדובר בסיפור שהוא אינו זול כלל וכלל. אם ההליך מתבצע בארץ, העלות תהיה גבוהה יותר. המחיר בארץ נע סביב 200,000 ₪ ואפילו יותר. אך אם התהליך ייערך בחו"ל, המחירים יהיו נמוכים פי כמה וכמה. לא ניכנס כאן לדיון האם כדאי להעדיף את התהליך בארץ על פני התהליך בחו"ל. רק זאת נוכל לציין ולומר כי בישראל ישנם תנאים מחמירים המבטיחים כי התהליך כולו יתנהל באופן הכי קפדני למען בריאותו של התינוק כמו גם בריאותה של האם הנושאת וההורים הביולוגיים. זה אמנם יארך יותר זמן והעלות תהיה כאמור גבוהה יותר. אך התמורה תהיה ללא ספק משובחת הרבה יותר.