אודות ספירת זרע נמוכה – וכיצד פונדקאות יכולה לעזור

הרמת המסך מעל בעיות פוריות אצל הגבר רק מסייעת לרבים מהם להגשים חלום להביא ילדים לעולם בדרכים אחרות. פונדקאות נותנת תקווה גם לגברים שנואשו – על כך במאמר הבא:

אחד השינויים הגדולים ביותר בחברה הישראלית מתחולל בתחום הרגיש ביותר לנו – פוריות והקמת משפחה. החברה הישראלית משפחתית מאוד והציפיות מאנשים להקים משפחה גדולות מאוד, עד כדי כך שאפילו יחידים וזוגות חד מיניים השתלבו במגמה המשפחתית וזוכים לאהדה בניסיונם להקים משפחה. יחד עם השכלולים הטכנולוגיים של עולם הרפואה, אנחנו גם עדים למקרים שמוגדרים "נסים רפואיים", כך שכמעט כל מי שיש לו בעיית פריון מוצא מענה, אישה או גבר.

כבר שנים רבות שטיפולי הפוריות חדרו לחיים שלנו והשתלבו בטבעיות בשיחות, כך שלא מתביישים לחשוף אותן, וכך אפשר לדבר בגלוי על המספר הגבוה של זוגות שלהם יש בעיות להיכנס להריון, לפחות 15%. נהוג לחשוב שבעיות פוריות נמצאות בעיקר אצל נשים, אולם הולכים ומתרבים המקרים שבהם דווקא אצל הגבר מתגלות בעיות פריון. למעשה, מכלל 15% המתקשים בכך, כ-40% מהם הם מקרים של בעיות פריון אצל הגבר דווקא. כאשר נוספות לכך בעיות פריון גם אצל האישה, האתגר הופך להיות הרבה יותר רגיש ומורכב, אבל גם לו יש פתרונות שאפשר להציע בארץ ובעולם.

מהן בעיות פריון אצל גברים?

בעיות פריון מוגדרות אצל זוגות שמנסים להיכנס להריון יותר משנה, ובמיוחד כאשר גילם גבוה, או גיל האישה הוא מעל 35. במקרים כאלה מומלץ לפנות לרופא נשים כדי להתחיל לעשות את הבדיקות הנחוצות ולתכנן תכנית טיפולים. בכל מקרה, גם כאשר בעיות הפריון אצל הגבר עדיף למהר ולא לחכות זמן רב מדי משום שאחת הסיבות לבעיות פריון היא גם הגיל. כאשר אורח החיים המודרני הכולל מזון מעובד ותעשייתי, עישון ושתיית אלכוהול, שגרה לחוצה ומתוחה, ביגוד שגורם להעלאת החום של האשכים וירידה בפריון, נטילת תרופות שפוגעות בפריון, מחלות כרוניות ופציעות שגורמות לפגמים באיכות הזרע.

בעיות פריון אצל גברים מתבטאות בפגמים בזרע, הן באיכות והן בכמות, או בעיה מכנית של יצירת הזרע ונוזל הזרע. זה יכול להיות תנועתיות נמוכה או בעיה באשכים ובכל מקרה יש דרכים להשביח את הזרע ולעקוף את הדרך הטבעית להפריה על ידי הפריה חוץ גופית, שגם פונדקאות היא חלק מהמכלול שלה.

מכיוון שכבר התחילו לדבר על כך בגילוי לב גם על בעיות פריון אצל גברים, רצוי לדעת שגם לגברים יש מענה מצוין לספירת זרע נמוכה. עם זאת, יש להיבדק ולקבל את האפשרות שיכול להיות שהזרע פגום ולכן יש צורך בהשבחה ושלא תהיה אפשרות להפריה טבעית אלא רק להפריית מבחנה, אם הזרקת זרע מושבח לרחם לא תניב הריון.

מה נחשב לבעיות פריון וספירת זרע נמוכה?

  • דלקות באשכים שחזרו עם השנים.
  • מומים מולדים.
  • סתימה בצינורות הולכת נוזל הזרע לשופכה.
  • בעיות הורמונליות.
  • סיבות שקשה לאבחן ולכן גם קשה להתאים פתרון מלבד הפריה חוץ גופית ופונדקאות.

מה אפשר לעשות במקרה של ספירת זרע נמוכה?

חלק מהטיפולים שמוצעים לגברים הם ניתוחיים במקרה של בעיות מכניות, ובמקרים של ספירת זרע נמוכה מציעים טיפולים הורמונליים או טיפולי השבחת זרע כדי להגביר את התנועתיות שלו ולהזריק אותו ישירות לרחם. במקרים שבהם גם זה אינו מספיק, משתמשים בהפריה חוץ גופית, ואפילו בהתערבות גדולה יותר שנקראת מיקרו-מניפולציה, הכל כדי להגדיל את סיכויי הזרע להפרות את הביצית.

לכך יש להוסיף את הנתונים על מצב האישה, ולכן יש לא מעט מקרים שבהם נכשלות גם הזרקת זרע לאחר השבחה או הזרקת עוברים לאחר הפריה חוץ גופית. במקרים כאלה אפשר לפנות לפונדקאות, שזהו ההליך שמגביר את הסיכוי להריון ולידת חי משום שמדובר בנשים שכבר ילדו והן עברו את כל הבדיקות הנחוצות.

מהי פונדקאות?

פונדקאות היא נשיאת עובר ברחמה של אישה שאינה אמו הביולוגית, והוא הוזרק אליה לאחר הפריה חוץ גופית. משפטית וחוזית, מדובר בהסכם נשיאת עובר עד לידתו התינוק ומסירתו להורים המיועדים. מטבע הדברים, יש לא מעט היבטים שהופכים את ההליך למורכב מכמה בחינות – גופנית, רגשית, משפטית, חוזית. לכל אלה אחרים הגורמים שמתווכים ומטפלים בזוגות המעוניינים בכך, כמו עורכי דין, רופאים, עובדות סוציאליות ופסיכולוגים.

יש לדעת, כי למרות ההצלחות והאושר הרב שמביאה הפונדקאות לזוגות רבים שעושים זאת בצורה מוסדרת וחוקית רק היכן שמותר, הנושא שנוי במחלוקת ואסור במדינות רבו בעולם. זו הסיבה שיש לפנות למומחים כדי להבטיח שזכויות ההורים מובטחות לא פחות מאשר זכויות האם הנושאת את העובר, לשביעות רצון כולם ועד הולדת התינוק החי והבריא. יש לדעת גם כן כי הפונדקאות מותרת בחוק בישראל במגבלות נוקשות ובכפוף להחלטות הוועדה העוסקת בכך ומאשרת זאת במשרד הבריאות.

 מה צריך לעשות כהכנה לפני שפונים לפונדקאות?

יש פונדקאות מסוגים שונים, שחלקם בגלל בעיות פוריות הגבר וחלקם בגלל בעיות פוריות האישה, וחלקם בגלל בעיות אצל שניהם. יש לברר ולאבחן הכל מבחינה רפואית כדי שלפחות רגשית תהיו מוכנים לקראת ההליך הארוך והמורכב, משום שהוא מורכב משלבים שונים: השבחת הזרע, הפריית הביצית למקרה שהיא של האמא המיועדת או מציאת תרומת ביצית למקרה שיש צורך גם בכך, מציאת אישה פונדקאית שמתאימה לכם ואחר כך הזרקת העוברים לרחם האישה הפונדקאית, בתקווה שההריון ייקלט וייוולד ילד בריא.

בררו את כל ההליכים והעלויות שכרוכים בכך עם מומחים לפונדקאות שכבר הוכיחו את הניסיון שלהם בהשגת הריונות מוצלחים. את התהליך הנפשי שעליכם לעבור כדי להיות מוכנים ולגייס את הסבלנות לכך רצוי לעבור עם מומחים מנוסים שיודעים לטפל בכל נקודת משבר. זאת משום שלמרות שהמומחים מנסים להבטיח הליך רגוע ככל האפשר, הוא עדיין עלול להכיל גם כישלונות בהשגת הריון, ולא כדאי לעבור זאת לבד וללא הכנה.