הכל על הליך פונדקאות ליחידים בארץ

חוק 'נשיאת עוברים בישראל', הוא חוק פונדקאות שמטרתו להסדיר את כל נושא הפונדקאות בארץ, בכל הקשור לסוגיית האם הפונדקאית, בכל הקשור לעניין וההיבט הדתי, ולכיסוי מגוון ההוצאות והסדרה של כל תרחיש שצפוי לקרות לאורך תהליך שכזה. באופן מפתיע, תיקון לחוק שבוצע בשנת 2018 הביא לפתח נוסף בחוק, שמכוון לנשים יחידניות בלבד. המשמעות היא שנשים שלא נמצאות במערכת זוגית ורוצות להביא ילד לעולם באופן עצמוני, תוכלנה מעתה להיעזר בשירות פונדקאות במחיר הוגן גם בהיעדר אב בכל התהליך.

אופציות שמוצעות לחד הוריות

הבחירה להיות אישה חד הורית בארץ היא בחירה שבדרך כלל נובעת מכמיהה עזה לילד וצורך לחוות הורות. עם זאת, כל הליך הפונדקאות הוא לא הדרך היחידה שמוצעת לנשים אלה, שכן כשמדובר באישה שהיא בריאה ופורייה עומדות לרשותה מספר אופציות:

הסכם הורות – מכל סיבה שהיא שאישה לא נמצאת במערכת זוגית, תהיה אפשרות להסכם הורות משותף עם גבר שגם נמצא במצב דומה ומעוניין בהבאת ילד לעולם, גם אם זה בצורה טבעית או באמצעות סיוע של מעבדה בהליך הפריה. זוגות רבים בוחרים בדרך זו וכיום יש בארץ רבים שההתנהלות שלהם היא דומה להתנהלות של הורים גרושים.

תרומת זרע – במידה ואישה לא יכולה או רוצה להביא ילד לעולם עם אב ושותף פעיל, יש לרשותה את האופציה לבצע זאת על ידי תרומת זרע מבנק הזרע. התרומה תתבצע בצורה דיסקרטית, אך תבוקר ויהיה עליה פיקוח, כדי למנוע תרומה של זרע בתוך המשפחה והאישה תעבור את התהליך על ידי הפריה חוץ גופית. לאישה שהיא פורייה יהיה הליך זה קל יחסית ועם סיכויי הצלחה גבוהים.

הליך פונדקאות ליחידים מיועד לרוב לכל אישה שרוצה להביא לעולם ילד אך יש לה קושי, בעיה או ליקוי רפואי שמונע ממנה לעשות זאת. עוד בטרם יקבעו הליכי הפונדקאות, חשוב לפני כן להבין מה הליקוי או הבעיה כדי לנסות להעניק מענה הולם ומדויק.

פונדקאות עם תרומה של זרע – פונדקאות רגילה היא פונדקאות שבה האם הפונדקאית תשמש כאישה שתישא את העובר ברחמה והמטען הגנטי שיועבר ליילוד יהיה כאמור מהאם הביולוגית. כאשר ההליך הינו פונדקאות ליחידים, האישה תהייה זכאית לקבל זרע מבנק הזרע, כמו במצב בו הייתה מתעברת בעצמה.

פונדקאות שכוללת תרומת זרע וגם תרומת ביצית – פונדקאות לאישה יחידה שלא מסוגלת לייצר ביצית בריאה, נחשב לתהליך מעט מורכב יותר שכן נדרשות כאן גם תרומה של ביצית וגם של זרע.  תרומת ביצית בארץ תתבצע באמצעות נשים שהן פוריות ועברו תהליך שאיבה של ביציות למטרות הפריה חוץ גופית. אותן נשים יכולות לתרום את הביציות העודפות שנשאבו מתוכן וכך למעשה לעזור לאישה שלא יכולה לייצר ביצית משלה. ניתן גם לתרום ביציות בצורה יזומה וגם בתמורה כלשהי. אולם מאגרי התרומות של ביציות בארץ הם דלילים ולכן בתהליך פונדקאות עבור אדם יחיד, לרוב נדרשת האישה לתרומה של ביצית מחו"ל. משהושגו בתרומה הביצית והזרע, אז יחל הליך ההפריה שלהם והם יושתלו בגוף של האם הפונדקאית. רק נבהיר שבמקרים אלה העובר אינו נושא שום מטען גנטי של האם שתגדל אותו.

פונדקאות לזוגות חד מיניים

מדינת ישראל כרגע עדיין לא מאפשרת פונדקאות לזוג חד מיני, בעיקר משיקולים קונסרבטיביים. פתיחה של האופציות להליך פונדקאות ליחידים העלתה מעט תקווה בקרב זוגות החד מיניים, אך די מהר הובהר שהליכים אלה מיוחסים רק לנשים שהן חד הוריות. נשים במערכת יחסים שהיא חד מינית יכולות ליהנות מהתיקון של החוק רק כשהן מצהירות כי ברצונן להיות אמא חד הורית ולא שהן בתוך מערכת זוגית חד מינית, כמו גם התאמה והאישור של ההליך לאישה כאישה, ולא עבור זוג אימהות. על אף מסגרת התיקון בחוק שהוא מראה כי ניתן לאפשר ליחידים הליך פונדקאות, הגברים אינם יכולים ליהנות מחוק זה, לא כיחידים ועל אחת כמה וכמה לא במערכת זוגית חד מינית.

פונדקאות ליחידים גברים או לזוג חד מיני

על אף שמדינת ישראל נחשבת לאחד המקומות הבודדים שהסדירה בחוק את כל ההליך של הפונדקאות וגם מעניקה ליווי מטעם משרד הבריאות וכיסוי כספי מסוים, (שנמצאים במסגרת סל הבריאות או בביטוח משלים של קופ"ח) עדיין החוק לא מספק פתרון לכל אחד ואחת לחוות הורות בדרכו ולפי בחירתו. זוגות חד מיניים או גבר יחידני שרוצה להביא לעולם ילד לא יוכל לעשות את זה בצורה רשמית ולגיטימית תחת כל הנושא של נשיאת עוברים בהליך של פונדקאות ויאלץ למצוא מענה במדינות אחרות. פונדקאות בעולם חוקית ומאושרת במעט מאוד מדינות, בניהן רוסיה, אוקראינה, בארה”ב, בקנדה ובגיאורגיה. מדינות אלה מעניקות כמה יתרונות שיכולים להפוך את כל התהליך של פונדקאות הן לקיום פונדקאות לגבר יחיד, פונדקאות לזוג חד מיני או עבור זוגות מעורבים וגם נשואים שעומדים בכל הקריטריונים בארץ ועדיין יבחרו לעשות את ההליך הזה במדינה זרה.

בין מנעד השיקולים שיש עבור ביצוע תהליך של פונדקאות בחו”ל הוא בעיקר כל עניין הבירוקרטיה, שכן הליך שבישראל אורך לפחות שנתיים, יכול להיגמר, במדינות שצוינו לעיל, תוך מספר חודשים (הוא יכלול את האישור, בחירה של האם הפונדקאית, כל התקשרות עמה ועד לטיפול הרפואי עצמו). במדינות מזרח אירופה העלות של התהליך היא זולה באופן משמעותי – שזה גם שיקול שרבים יעדיפו ובנוסף לכל, המאגר המוצע במדינות זרות, של אימהות פונדקאיות, הינו רחב הרבה יותר.