כמה עולה אם פונדקאית במדינות שונות בעולם?

נושא הפונדקאות הוא נושא מורכב ומתייחס להליך בו לאם הביולוגית של תינוק מיועד אין יכולת להחזיק בהיריון מסיבות רפואיות כאלה ואחרות, ולסיוע אותו היא יכולה לקבל מאישה אחרת, המוכנה לשאת את ההיריון עבורה. פונדקאות בישראל מוסדרת כחוק ומתבצעת כנגד תשלום מבוקר לרבות הוצאות ופיצויים שונים, כאשר במדינות שונות בעולם הנושא נע בין טאבו ואיסור מוחלט, לאישור ההליך מטעמים פילנטרופיים בלבד ושלא כנגד תשלום ועד להסדרה של נושא ההתקשרות עם הפונדקאית לצד השכר והפיצוי הניתן לה.

זוגות ויחידים המתקשים בהבאת ילדים לעולם וכמהים לכך מגלים מהר מאוד כי מה שמגיע כדרך הטבע לאחרים, כרוך במחירים גבוהים שאינם שווים לכל נפש בעבורם וכי הדרך אל ההורות והקמת המשפחה נושאת עמה תג מחיר שאינו מבוטל.

פונדקאות בישראל

פונדקאות בישראל מתאפשרת בעבור זוגות הטרוגניים בלבד ותוך לא מעט מגבלות בירוקרטיות, כאשר העלות המקובלת לתשלום לאם הנושאת- הפונדקאית עומדת על מאה ושישים אלף שקלים, וזאת לצד הוצאות רפואיות, הוצאות מיוחדות ופיצויים בגין הליכים נלווים בניהם ניתוח קיסרי או לידת תאומים. ניתן להעריך כי העלות הכוללת נאמדת בסופו של דבר בכמאתיים ועשרים עד מאתיים וארבעים אלף שקלים. ניהול התשלום מתקיים באמצעות העברת הכסף לקרן נאמנות המנוהלת על ידי נאמן מוסמך, האחראי לתשלום ההוצאות הרפואיות הנדרשות ולהעברה הדרגתית של הכסף לאם הנושאת הפונדקאית על פי התקדמות התהליך, ההיריון ותנאי ההסכם בין הצדדים.

הן העלויות הכבדות והן הבירוקרטיה המורכבת והמגבלות בישראל מושכים רבים לבחון כמה עולה אם פונדקאית במקומות שונים בעולם? שיקולי עלות הם שיקול מכריע בהליך יקר של הבאת ילד בפונדקאות, אולם שיקולים נוספים בניהם בירוקרטיה, מצב אישי ומשפחתי נוספים על אלה ומושכים גם אמהות יחידניות, זוגות מעורבים וזוגות להט"בים לבחון את האפשרות להבאת ילד אל מעבר לים.

בין המדינות בהן ניתן לקיים הליך פונדקאות בחו"ל בתהליך מוסדר ועלויות ברורות וקבועות נמצאות מספר מדינות בארה"ב, קנדה, אוקראינה וגאורגיה. לכל אחת מן המדינות הללו חקיקה ברורה, מגבלות ובירוקרטיה הקובעות את ניהול ההליך, ובעזרת עמותות וחברות מישראל ניתן לקיים קשר אל מול מוסדות רפואיים וחברות לניהול הליכי פונדקאות באותה מדינה.

פונדקאות בארה"ב

המדינה המגלה את הפתיחות הגדולה ביותר ומאפשרת גם לזוגות חד מיניים וגם ליחידים לקיים הליך פונדקאות היא ארה"ב. במתן מענה לשאלה כמה עולה אם פונדקאית במקומות שונים בעולם? נגלה כי פונדקאות בארה"ב אמנם נתפסת כיקרה יותר מפונדקאות במזרח אירופה או בישראל, אולם מדובר בעלויות אשר בחלקן הגדול ניתנות לשליטה. בגין הליך הפונדקאות בארה"ב תקבל האם הנושאת כארבעים אלף דולרים, עליהם יתווספו הוצאותיה הרפואיות והוצאות מיוחדות שנגרמו לה בשל ההליך. זוגות אשר ביצעו את התהליך מתארים סך כולל בן כשמונים אלף שקלים לתהליך כולו כאשר נתון זה כולל את כל התשלומים למוסדות הרפואיים, טיסה ועלויות שהות לשם פגישת היכרות עם הפונדקאית וחתימה על הסכם הפונדקאות וטיסות ושהות במעמד הלידה והעברת התינוק ארצה. העלות כוללת ליווי, הוצאות משפטיות, רפואיות ואחרות.

הטיסות הראשוניות להיכרות עם הפונדקאית הן בבחינת בחירה וניתן לקיים את הקשר באמצעות שיחות וידאו ומיופה כח. גם עלויות השהות של ההורים המיועדים תלויה מן הסתם ברמת האירוח ובסטנדרטים בהם הם בוחרים. 

פונדקאות בגיאורגיה

פונדקאות בגאורגיה מושכת אליה זוגות רבים הן בזכות הבירוקרטיה הנוחה ותהליכי קבלת האישורים הקצרים באופן משמעותי מאלה בישראל, החוק הגאורגי המקל: אין מגבלות גיל, פתוח בפני זוגות שאינם נשואים (בהסכם זוגיות), ובמקרה הצורך מאפשר תרומת זרע או ביצית כחלק מן התהליך. עלויות הליך הפונדקאות המלא בגאורגיה עומד על כמאה ושישים אלף שקלים וכולל בתוכו את כל ההוצאות החל מן התשלום לפונדקאית וכלה בהוצאות מיוחדות במידה ואלה מתקיימות.

חשוב לדעת כי המחיר מתייחס להליכים שצלחו בניסיון אחד להחזרת עוברים. מקרים המצריכים מספר ניסיונות יתומחרו בכאלפיים דולרים נוספים לכל ניסיון.

פונדקאות באוקראינה

החוק האוקראיני מקל במיוחד בכל הנוגע להתנהלות, בירוקרטיה ורישום הרך הילוד, והמדינה מכירה בהורים המיועדים והביולוגים של הילד כהוריו מרגע הלידה, ללא רישום מקדים של האם הנושאת- הפונדקאית. אוקראינה נחשבת כפורצת דרך בתחום ומאגרי הנשים המוכנות להפוך לפונדקאיות על מנת לסייע לזוגות ואחרים להגשים את חלום ההורות הוא גדול, מה שמקצר באופן משמעותי את זמן החיפוש ו/או ההמתנה לפונדקאית.

ההליך כולל בדיקות מקדימות, בדיקות גנטיות וליווי רפואי בסטנדרטים גבוהים במיוחד.

עלויות ההליך נאמדות ומוערכות בכארבעים אלף אירו וזאת בהתאם למספר ניסיונות ההחזרה של העוברים לגוף האם הנושאת.

חשוב לציין כי כל העלויות שצוינו הן עלויות משוערות ונגזרו הן מסוכנויות פונדקאות ותיווך בארץ והן מחוויות ודיווחים של זוגות שעברו את התהליך במדינות השונות.  העלויות משתנות ומושפעות מכמות הביקורים של ההורים הישראלים את האם הנושאת, מן הצרכים הרפואיים המשתנים, ממצבה התעסוקתי של האם הנושאת (לדוגמה החוק בגאורגיה דורש מן האם הפונדקאית שלא לעבוד במהלך תקופת הטיפולים וההיריון ועד ללידה, הן על מנת לשמור על התינוק והן על מנת להותיר אותה זמינה לבדיקות הרבות, מה שמחייב את ההורים במימון הוצאותיה האישיות בתקופה זו).

הליך של פונדקאות הוא הליך רגשי לא פחות מפיזיולוגי רפואי,  וכולל לא אחת צורך בליווי פסיכולוגי, להורים המיועדים ולאם הנושאת. החשש מפני היקשרות של האם הנושאת לתינוק ברחמה ומפני הקושי בפרידה מחייבים אבחון מוקדם והיכרות ובחירה בנשים בעלות יציבות נפשית ורגשית, ליווי מקצועי פסיכולוגי וחשוב מכל חוזים ברורים וחדים מאידך גיסא. מדיניות וחוקי הפונדקאות בכל המדינות המאפשרות זאת מתייחסים לכל תרחיש ואפשרות ומגנים בחוק על ההורים הנכנסים לתהליך עתירי ציפיות ומשקיעים סכומי כסף שאינם מבוטלים.