מהם התנאים לפונדקאות בישראל?

פעם, אם אישה לא הייתה יכולה לשאת הריון, זה היה מבחינתה ומבחינת בן זוגה סוף דבר. היא לא הייתה יכולה להביא ילדים לעולם, בטח לא ילדים שהם שלה גנטית (היה אפשר לאמץ כמובן) היום או למעשה כבר לא מעט שנים, יש את האפשרות של פונדקאות מה שאומר שאישה אחרת נושאת את העובר ברחמה עד ללידתו. כיום, גם זוגות שהאישה לא יכולה להיכנס להיריון או שאסור לה מאיזו שהיא סיבה, יכולים לזכות בילדים משלהם גנטית. אין ספק שהעולם עשה בזה צעד ענק והיום גם זוגות חד מיניים או חד הוריים, יכולים לגשת להליך כזה. בישראל כמובן יש תנאים ספציפיים שצריך לעמוד בהם בשביל לקיים הליך פונדקאות.

הסיבות לשירותי פונדקאות

יש סיבות שונות בגינן זוגות או יחידים פונים לשירותי פונדקאות, סיבות שבגינן האם לא יכולה להיכנס להיריון. הסיבות הללו יכולות להיות נפשיות או פיזיות, כשהנפשיות הן במידה והאמא לא יכולה לעמוד בהריון כזה בגלל קשיים נפשיים ואם היא תיכנס להיריון היא עלולה לפגוע בעצמה או להיות בסיכון, היא או העובר שברחמה. כשמדובר על בעיה פיזית היא יכולה להיות אצל נשים שאין להן שחלות או ביציות, נשים שעברו בעבר טיפולי כימותרפיה ולא יכולות להיכנס להיריון, נשים שעברו טיפולי פוריות רבים ללא הצלחה, נשים שנכנסו כבר כמה פעמים להיריון אך לא הצליחו להחזיק אותו והפילו, ונשים שהריון יכול לסכן אותן או את העובר מכל סיבה רפואית שהיא.

פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית

רגע לפני שנצלול לתנאים הספציפיים שצריכים להתקיים כדי שניתן יהיה לעבור הליך פונדקאות בישראל, כדאי להבין אילו סוגי פונדקאות קיימים. יש אם כן שני סוגי פונדקאות, פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית. מה זה אומר מלאה? פונדקאות מלאה זו פונדקאות שהיא למעשה רק "השכרה של הרחם", האישה הפונדקאית לא תורמת ביציות וכל הליך ההפריה הוא חוץ גופי בין הזרע ובין הביצית. יש נשים שמקפיאות ביציות במהלך השנים וניתן להשתמש בהן ויש נשים שמוכנות לתרום ביציות וכך האם הפונדקאית רק מחזיקה את ההיריון אצלה ואין לה קשר גנטי לעובר.

הסוג השני של פונדקאות הוא פונדקאות חלקית, או כמו שהיא נקראת בפי רבים: "פונדקאות מסורתית". זו היא פונדקאות בה האם הפונדקאית היא האם הביולוגית, מכיוון שהיא רק מופרית בהפריה מלאכותית אך היא זו שתורמת את הביציות שלה להליך. במקרה כזה, האישה כמובן מוותרת מראש על הילד לאחר שייוולד והיא עושה את מה שהיא עושה בדרך כלל בתמורה לתשלום (יש מקרים שגם בהתנדבות) בישראל השיטה הזו אסורה ובחו"ל היא בשימוש לא מעט על ידי זוגות ויחידים הומוסקסואלים מכיוון שהם אלו שנותנים את הזרע והאם הפונדקאית היא זו שמספקת את הביציות להליך הזה.

אז מה צריך להתקיים כדי שניתן יהיה לבצע הליך פונדקאות בישראל?

  • אך ורק פונדקאות מלאה – כפי שציינו, התנאי הראשון הוא שזו תהיה פונדקאות מלאה ולא חלקית מה שאומר שהפונדקאית תורמת את גופה להליך ולא תורמת ביציות. לאם הפונדקאית אין כל קשר גנטי לילד. כל הליך ההפריה הוא חוץ גופי והעובר מוחזר אליה לאחר ההפריה.
  • עמידה בדרישות בריאות – לא כל אחת יכולה להיות אם פונדקאית ולמעשה יש דרישות בריאות שונות מזו שבוחרת להיות פונדקאית והיא חייבת לעמוד במלוא הדרישות הללו. כל בעיה רפואית שאינה עומדת בדרישות הללו תפסול את האם הפונדקאית אלא אם כן ועשה מיוחדת תחליט אחרת.
  • אין קירבה משפחתית – בישראל, אסור שתהיה קירבה משפחתית כלשהיא בין האם הפונדקאית לזוג ההורים שמבקשים לקיים הליך פונדקאות. יש הסכם ובמסגרתו כל הצדדים מצהירים על כך שאין להם קשר משפחתי האחד עם השני (הזוג והפונדקאית וההיפך כמובן)
  • האם גם נשואות יכולות להיות פונדקאיות? – בעבר, אחד מתנאי הסף היה שהאם הפונדקאית תהיה רווקה, דרושה או אלמנה אך בשום פנים לא נשואה, זאת בשל החשש ממזרות של הילד. אך כיום גם נשים נשואות יכולות לשמש כפונדקאיות ולמעשה, זה הותר כבר בשנת 2006 על ידי מי שהיה הרב הראשי דאז, הרב שלמה עמאר.
  • לפחות עם ילד אחד – לא זו בלבד שהאם הפונדקאית יכולה להיות אישה נשואה אלא היא חייבת להיות אמא ללפחות ילד אחד או ילדה אחת. בנוסף, האם הפונדקאית חייבת להיות בגירה, כזו שמבינה את משמעות הדבר.
  • בעולם, יש לא מעט מקומות בהם בני זוג הומוסקסואליים יכולים להביא ילד לעולם באמצעות אם פונדקאית כמו גם יחידים או יחידות שלא יכולים להביא ילד לעולם בדרך אחרת. אך ישראל היא מדינה שונה ממדינות רבות בתחומים שונים וגם בתחום זה, ואחד התנאים הוא שההורים המיועדים יהיו איש ואישה, בני זוג נשואים שהינם בגירים והם תושבי מדינת ישראל באופן רשמי.
  • הפונדקאית חייבת להיות בת אותה הדת של ההורים המיועדים, מה שאומר שאם הם יהודיים גם היא צריכה להיות יהודייה.
  • מקסימום 2 הריונות כפונדקאית – עוד תנאי בישראל לקיום הליך פונדקאות הוא שהאם הפונדקאית לא עברה יותר משני תהליכי פונדקאות, ולצורך העניין לא משנה אם ההליך הסתיים בלידה או שלא.
  • כשירות ההורים המיועדים – צריך אם כן שההורים המיועדים יהיו שני בני זוג, גבר ואישה, אך מעבר לכך הם צריכים להיות גם כשירים פיזית ונפשית. זהו הליך מורכב בעיקר נפשית והועדה שמאשרת בודקת גם את הפרמטרים הללו.

במדינת ישראל יש אם כן אפשרות לבצע הליך פונדקאות, הליך שמאפשר להביא ילד לעולם גם אם אי אפשר לעשות את זה בצורה רגילה. חשוב כמובן לדעת שיש קריטריונים שונים שצריך לעמוד בהם ולאחר מכן אפשר לבצע את ההליך.