מציאת אם פונדקאית בחו"ל

כל נושא הפונדקאות הוא לא ממש נושא מדובר ואנחנו לא זוכים לשמוע עליו הרבה. מסיבה זו אנשים הנזקקים לשירות כזה מוצאים את עצמם לא פעם מגששים בערפל.

למה באמת זה לא נושא מדובר? ניתן להניח כי הדבר נובע בגלל שעד לפני שנים לא רבות היה זה נושא שנוי במחלוקת הן מבחינה חוקית והן מבחינה דתית ואנשים התייחסו לזה כאל נושא שהוא אינו חוקי.

אך השנים שחלפו הבהירו את הנושא מכל הבחינות וכיום יש לנו תשובות ברורות וחד משמעיות הן מבחינה הלכתית והן מבחינה חוקית כאשר ישנם כללים ברורים איך, כיצד והיכן מותר לבצע את ההליך.

אז אנחנו לא ניכנס בכתבה הזו לנבכי ההלכה וגם לא לסעיפי החוק. אך זאת נוכל לומר כי ישנן כיום בהחלט דרכים רבות לבצע את תהליך הפונדקאות, הן בארץ והן במדינות רבות בעולם כאשר באופן כזה נשים רבות יכולות ליהנות מהיריון כביכול ביולוגי משלהן וילד שיהיה שלהן.

היכן מוצאים את האם הפונדקאית?

אז נכון שאפשר לחפש ולמצוא באופן עצמאי אם פונדקאית אשר תיאות 'לארח' את ההיריון שלנו ברחמה. אך כפי שאתם מבינים, כאשר הפעולה נעשית באופן עצמאי, לא ממש בטוח שהתהליך יוכל להתבצע בהתאם לכל הנהלים ובסופו של דבר יתברר כי למעשה אין אפשרות להיעזר באישה הספציפית שבה בחרנו. אם זה בגלל מגבלות הגיל ואם זה בגלל מגבלות הבריאות ועוד שלל נתונים שחייבים להתקיים על מנת שאכן אישה תוכל לתפקד כאם פונדקאית.

פונים אל סוכנות

מסיבה זו, ההמלצה החד משמעית היא פשוט לפנות אל חברה המציעה את השירות הספציפי של פונדקאות או אל סוכנות המתעסקת עם העניין הספציפי הזה. אם פונים אל הכתובת הנכונה, ניתן להיות רגועים כי הכול יתנהל בצורה הכי נכונה מכל הבחינות.

ישנם נהלים מחמירים ביותר בכל מה שקשור לנושא של בריאותה ומצבה הגופני והנפשי של האם הפונדקאית. אחרי הכול, אישה שהולכת על עסקה כזו כאשר היא 'משכירה' את עצמה ואת גופה לצורך ניהול היריון של זוג הורים אחרים, נמצאת בוודאי במצב כלכלי לא פשוט. יש לברר האם מצבה משפיע על בריאותה הנפשית ועל בריאותה הפיזית. רק אם אכן מתברר, לאחר שהיא עוברת את כל הבדיקות הנדרשות, כי היא בריאה לחלוטין וכשירה לעבור תהליך כזה של היריון אפשר יהיה להתקדם עם זה גם הלאה.

פונדקאית בארץ או פונדקאית בחו"ל?

הרבה מאוד מהזוגות הישראלים מבקשים לעבור את ההליך דווקא בארץ. הם כבר מכירים את המרפאות השונות, הם כמובן מכירים את המנטליות, השפה נהירה להם ובקיצור – הם פשוט מרגישים בבית ורוצים להישאר בבית. אך חשוב לדעת כי בכל מה שקשור להליכי פונדקאות, הרי שדווקא כאשר ההליך מתבצע בארץ, ישנן כמה וכמה בעיות עליהן אפשר לדלג בקלילות רבה כאשר עוברים לבצע את התהליך בחו"ל.

מה הבעיות עם הליכי הפונדקאות בארץ?

  • המתנה ממושכת – חשוב לדעת כי ההיצע של האימהות הפונדקאיות נובע בעיקר מהמצב הסוציו אקונומי באזור. כלומר, אזורי עוני ינפיקו הרבה יותר נשים שמעוניינות להרוויח כסף באמצעות השכרה של הרחם שלהם. ישראל לא נמצאת שם. היא במצב טוב בהרבה ביחס למדינות נחשלות רבות. זו הסיבה כי על מנת לבצע את הליך הפונדקאות בארץ, יש להמתין בסבלנות עד שתימצא אם פונדקאית שתתאים לבני הזוג. מנגד, כאשר ההליך מתבצע בחו"ל ובמיוחד בארצות שם המצב הסוציו אקונומי נמוך, הרי שההיצע יהיה הרבה יותר גדול ועל כן יהיה הרבה יותר קל ופשוט להתאים את האם הפונדקאית לבני הזוג.
  • בירוקרטיה סבוכה – בישראל כל מה שקשור לבירוקרטיה, לניירת, למסמכים, לוועדות וכדומה, הופך להיות מורכב וסבוך. המדינה שלנו מקפידה מאוד על כל הנהלים ועל כל הכללים והפרטים כאשר לא פעם עובדה זו הופכת למטרד של ממש עבור אנשים הזקוקים לשירות. כאשר מדובר בנושא מורכב ורציני כל כך כמו פונדקאות, ברור כי יש צורך בהכנות רבות מבחינת הניירת וכל הפרוצדורה החוקית והרפואית. בישראל כל זה עשוי לארוך הרבה יותר זמן ביחס לכל מדינה אחרת בעולם. בני זוג שעוברים לבצע את ההליך בחו"ל עשויים לגלות כי שם הכול נעשה הרבה יותר מהר ותוך זמן קצר הם מצליחים כבר להיכנס לתהליך המעשי.
  • עלויות גבוהות – חשוב לציין כי גם הנושא של העלויות הינו שונה מאוד בין מדינה למדינה. כך בישראל, כל ההליך של הפונדקאות על כל מה שכרוך בכך, עשוי להסתכם בעלויות כבדות מאוד של עשרות אלפי שקלים ולעיתים אף יותר. בני הזוג שמוכנים לשלם כל הון שבעולם ובלבד לזכות לילד, עדיין צריכים שיהיה ברשותם סכום הכסף הדרוש אותו הם רוצים ומוכנים לשלם. אז אם בארץ מדובר בעלויות בסדר גודל אסטרונומי, הרי שההליך בחו"ל הוא הרבה יותר זול והמחירים הגיוניים יותר.
  • קושי לנתק קשרים – כל זוג שנכנס להליך כזה, אינו שש לשתף את כל הסובבים בעובדה כי הילד שעתיד להיוולד להם עובר דרך רחמה של אישה אחרת. כולם רוצים ללדת את הילד שלהם בצורה הנורמטיבית והרגילה ואם זה לא מסתדר להם, הם לא רוצים שכולם ידעו על כך. יתירה מזו, רוב רובם של בני הזוג מבקשים לנתק קשרים עם האם הפונדקאית לאחר הלידה כי הם רוצים לשמור על ההורות הבלעדית שלהם.

אם ההליך יתבצע בארצנו הקטנטונת, לא ממש בטוח שזה יוכל לקרות. כי מפגשים עשויים להיווצר איכשהו ולא ניתן יהיה למחוק את ההיסטוריה. כאשר ההליך מתבצע בחו"ל זה כמובן הרבה יותר פשוט ואפשרי.

אז למי שמתלבט, ההמלצה שלנו היא בהחלט לבדוק את כל הנתונים ולבחור את האופציה הכי מתאימה.