סיבות נפוצות לצורך באם פונדקאית

בעבר, האופציה היחידה ללדת הייתה אך ורק הדרך הטבעית. שני בני זוג – גבר ואישה מקיימים יחסים, הביצית של האישה פוגשת את הזרע של הגבר שמפרה אותה והשלב הבא כידוע הוא שהאישה נושאת ברחמה את ההיריון עד ללידה.

מי שלא יכול היה להיכנס להריון מכל סיבה שהיא היה צריך לחיות עם העובדה שהוא לא יהיה הורה לעולם, או שהיה בוחר באופציה של אימוץ. היום יש כבר פתרון נוסף, היום עולם הרפואה מתקדם הרבה יותר מזה שהוא היה בעבר והיום יש אפשרות לשכור את שירותיה של אם פונדקאית. כן, ממש כמו שזה נשמע, בפונדקאות מלאה האישה נושאת ברחמה את התהליך ההריוני בלבד והיא לא חלק מהמטען הגנטי של העובר, ובפונדקאות חלקית תורמת האישה את התהליך ההריוני יחד עם ביצית משלה, והתוספת החיצונית היא הזרע שמפרה אותה.

הצורך באם פונדקאית הולך וגובר בשנים האחרונות ואנו שומעים על כך יותר ויותר. יש חוקים שונים שנוגעים להליך פונדקאות בכל מדינה ויש הגבלות שונות על הסדרת התוצאות של הליך כזה.

אז מתי צריך להיעזר בשירותיה של אם פונדקאית? למי זה יכול לסייע? הנה כמה סיבות נפוצות לצורך הזה ולשימוש בשירותיה של אם פונדקאית.

איידס

איידס היא מחלה ממנה מתו על פי ההערכות ב-30 השנים האחרונות כ-25 מיליון בני אדם. זו מחלה שהפירוש שלה הוא: תסמונת הכשל החיסוני הנרכש או במילים אחרות, כשל של מערכת החיסון בשל הידבקות בנגיף ה-HIV, כשהנגיף הזה מועבר בעיקר בעת קיום יחסי מין. לעניינינו, אישה או גבר שחולים באיידס אינם יכולים לקיים יחסי מין לא מוגנים עם בני הזוג שלהם גם במידה והם רוצים להביא עימם ילדים לעולם, והדרך היחידה להביא ילדים לעולם במקרה כזה היא באמצעות אם פונדקאית.

מחלות שונות

ישנן מחלות שונות שמונעות את האפשרות להרות אצל נשים, והפתרון בשבילן הוא "להפקיד" את הביציות שלהן ברחמן של מישהי אחרת הלא היא האם הפונדקאית. לדוגמא, אישה שחולה בסרטן ואינה יכולה להיכנס להריון והיא ובעלה רוצים להביא ילד לעולם, תוכל "לעשות שימוש" באם פונדקאית. במקרה כזה יהיו לה שתי אופציות האחת, פונדקאות מלאה בה ייעשה שימוש בביציות שלה ובזרע של בעלה, תתרחש הפריה חוץ גופית והאם הפונדקאית תישא את ההיריון ברחמה. האופציה השנייה היא פונדקאות חלקית שכפי שציינו, במצב כזה הזרע של הגבר יפרה את הביצית של האם הפונדקאית בדרך כלל באופן מלאכותי כך שהעובר כן יישא גם את הגנים של האם הפונדקאית.  אם פונדקאית יכולה אם כן להיות פתרון במקרה בו יש מחלות שונות שמונעות כניסה טבעית להריון.

מחלות שונות שמונעות כניסה להריון יכולות להיות גם מחלות נפשיות מהן סובלת האישה, מכיוון שהיא לא תצליח נפשית לעבור הריון וגם במקרה כזה, אם פונדקאית יכול להיות הפתרון.

סיפיליס

סיפיליס או בשמה העברי – עגבת היא מחלת מין קשה שעלולה לפגוע קשות בעובר במקרה והאמא חולה במחלה. עגבת פעילה אצל אישה הרה עלולה לגרום לעובר לנזקים קשים, למוות של העובר במהלך ההיריון או בכמעט חצי מהמקרים, למוות מיד לאחר הלידה. העובר עלול להידבק במחלה על ידי דם נגוע שעובר מאמו דרך השליה, ואם האם כבר בהריון חשוב לגלות את המחלה כמה שיותר מוקדם על מנת לטפל באמא כמו גם בתינוק מיד לאחר הלידה (יש מקרים בהם תינוקות נולדים עם עגבת והסימפטומים למחלה מופיעים רק לאחר חודשים ואפילו שנים בודדות)

כמובן שאם האמא מגלה שיש לה עגבת לפני שהיא נכנסת להיריון, אסור לה להיכנס להיריון ולסכן את עצמה ואת העובר והפתרון במקרה כזה גם הוא – פנייה לאם פונדקאית על מנת שהיא זו שתישא את ההיריון.

בעיות פוריות

בעיות פוריות הולכות והופכות לנפוצות יותר ויותר ויש לכך סיבות שונות. במקרים בהם יש זרע ויש ביצית אך האישה לא יכולה להיכנס להיריון, ניתן להיעזר בשירותיה של אם פונדקאית. כך גם בפונדקאות חלקית, במקרה והאישה עקרה אך הגבר פורה, במקרה כזה כפי שציינו האם הפונדקאית יכולה לתרום גם את הביצית שלה להליך. מעבר לכך, יש בעיות פוריות שגורמות להפלות חוזרות ונשנות מה שאומר שהאישה לא יכולה להחזיק הריונות מסיבות שונות. גם זה מקרה בה אם פונדקאית יכולה להיות הפתרון הנכון ביותר.

חד מיניות

בזוגות חד מיניים, זוגות בהם ישנם שני גברים במידה והם רוצים שאחד מבני הזוג יהיה הורה ביולוגי, אם פונדקאית הוא הפתרון האידיאלי. אפשר לקחת את הזרע של אחד הגברים ולהפרות באמצעותו ביצית של אישה שהתנדבה לתרום או שהיא עתידה להיות גם האמא בפועל בהתאם להסכם וכמובן, במידה והאם הפונדקאית רוצה לתרום היא יכולה לקחת חלק פעיל יותר בהפריה ולא רק בהריון. אין ספק שעבור זוגות חד מיניים רבים זה  הפתרון האידיאלי, פתרון שמאפשר גם להם להיות הורים.

פלאי רפואת הפריון כבר פה…

ישראל אומנם נמצאת עדיין מאחורה מבחינת החוקים הנוגעים לפונדקאות אך אין ספק שהעולם מתקדם ויש לא מעט זוגות ששוכרים את שירותיה של אם פונדקאית בחו"ל וספציפית בגיאורגיה. אך מה שבטוח הוא שאם פעם זוג או אישה שהיתה להם את אחת הבעיות שהוזכרו פה, אחת הסיבות שבגללה הם לא יכולים להביא ילדים לעולם, הם היו צריכים לקבל את זה שזה לא יקרה. היום בעידן המודרני, בעידן בו הרפואה רק הולכת ומתקדמת ויש פתרונות "יצירתיים" שלא היו בעבר, כל אחד כמעט יכול להגשים את החלום ולהביא ילד לעולם, ילד בפונדקאות מלאה או חלקית בהתאם ליכולות ולפרמטרים שונים.