פונדקאות בחו"ל: יתרונות וחסרונות

הרחבת המשפחה היא המטרה והחלום של כל זוג הבא בברית הנישואין. הזכות לחבוק ילד זוהי שאיפה של כל אחד. אך למרבה הצער ישנם כאלה אשר עבורם המציאות הזו לא מצליחה להתגשם באופן טבעי. הם מנסים שוב ושוב אך האכזבה טופחת בפניהם. זוגות כאלו נאלצים לפנות ולחפש אפיקים אחרים שהם יותר טכנולוגיים ופחות טבעיים.

כיום יותר מוכרת הפונדקאות המודרנית, היא למעשה התחילה לאור הפיתוח בתחום ההפריה החוץ גופית. האופציה הזו פתחה לעולם הרפואה את האפשרויות לשאוב ביציות מהאם ולהפרות אותם באמצעות תאי זרע של האב. בתנאי מעבדה מחמירים, מחזירים את העוברים אשר התקבלו לאחר ההפריה הזו אל גופה של האם או לחילופין, במקרים אשר בהם מתגלה קושי בנשיאת היריון אצל האם הביולוגית, אזי ישנה אפשרות להחזיר את העוברים לגופה של אישה אחרת. היא מכונה – האם הנושאת, או האם הפונדקאית. מדובר בפתרון מעולה אשר מאפשר כיום לזוגות רבים להגשים את חלומם גם לאחר שהם נואשו מכל הניסיונות הטבעיים להרות.

כיום הפך נושא הפונדקאות לנפוץ ביותר והוא קיים הן בארץ והן בעולם – ננסה לבדוק היכן הכי מומלץ לבצע את ההליך.

פונדקאות בישראל – יתרונות וחסרונות

יתרונות

  • להרגיש בבית – כל ישראלי יחוש בטוח יותר באזור הנוחות שלו. הוא מכיר את גופי הרפואה, במיוחד לאחר ניסיונות שונים להגיע להיריון טבעי. הוא מכיר את השפה ומכיר גם את הפרוצדורות השונות מול קופות החולים והגורמים השונים. ברור שישראלי יעדיף באופן טבעי לעבור את ההליך בישראל.
  • שירותי רפואה מתקדמים – שירותי הרפואה בישראל הם מהמתקדמים בעולם. זוג שרוצה להיות רגוע כי כל ההליך יתנהל באופן הכי נכון והכי בטוח, יוכל לקבל את הביטחון שלו אם הוא יבחר לעבור את ההליך בישראל. בישראל ישנה טכנולוגיה מתקדמת ביותר בכל מה שקשור לעולם הרפואה. ישנם אנשי המקצוע האיכותיים המבטיחים טיפולים הכי מוצלחים. רמת ההכשרה של כל המעורבים בתהליך היא מהגבוהים בעולם. החל בטכנאי האולטרה-סאונד, המומחים לסקירת מערכות, עובדי המעבדה והאמבריולוגים, וכלה בגניקולוגים ובמומחים לליווי היריון.
  • נגישות – קיימת משמעות רבה לעובדה כי בישראל הנגישות גבוהה עבור הישראלים. הם לא נאלצים לבזבז זמן יקר עבור טיסות לצורך הגעה לטיפולי ההפריה ובהמשך לבדיקות וכמובן גם ללידה. הם לא מפסידים ימי עבודה ולמעשה הם יכולים להמשיך בשגרת החיים הרגילה תוך שהם שומרים על קשר רציף עם האם הנושאת.
  • דרכון לתינוק – כאשר הפונדקאות מתבצעת בחו"ל יש להנפיק דרכון עבור התינוק שנולד על מנת שניתן יהיה להחזיר אותו ארצה. כאשר הפונדקאות מתקיימת בארץ הרי שהסרבול הביורוקרטי הזה נחסך מההורים.

חסרונות

  • זמן יקר שהולך לאיבוד –הליכי הפונדקאות בישראל הם הליכים מורכבים הדורשים הרבה מאוד ביורוקרטיה. מדובר בתהליכים האורכים הרבה יותר זמן ביחס לאלו הנערכים בחו"ל. אם נרצה לתרגם את זה לזמנים, הרי שבארץ לוח הזמנים המשוער הממוצע עומד כיום על ארבעה חודשים עד שנוצר מפגש בין ההורים לבין האם הפונדקאית. גם לאחר מכן, ישנה המתנה של כחודשיים עד שמתקבל אישור הוועדה ועוד שישה חודשים ארוכים עד שמתחילים לבצע בפועל את הטיפולים.
  • הגבלות על האם הפונדקאית – בישראל ההגבלות על האם הפונדקאית הם ברמה פחותה בהרבה ביחס למדינות בחו"ל. עובדה אשר עשויה לסכן את שלומו של ההיריון היקר. כך לדוגמא טווח הגילאים בארץ של האם הפונדקאית עומד כיום על 22 עד 38. ברור שהקצה העליון של הטווח הוא גיל שחשוף יותר לסיבוכי היריון ולסיכונים שונים. בעולם כיום מגבילים את גילה של האם הפונדקאית עד ל35. מדובר בהחלט בסיכוי טוב יותר להיריון תקין ולתינוק בריא. מלבד זאת, בישראל יכולה האם הפונדקאית להמשיך בעבודתה כרגיל, ביחס למדינות בחו"ל שם מחויבות האימהות הפונדקאיות להפסיק את עבודתן.
  • נגישות לאחר הלידה – אחרי הלידה, קיימת שאיפה לנתק קשר עם האם הפונדקאית. רוב ההורים וגם האימהות הנושאות מבקשות לשכוח את הפרק הזה. כאשר הפונדקאות מתרחשת בישראל הקטנה, קיים סיכוי גדול שמפגש מביך מהסוג הזה יתקיים איכשהו.

יתרונות של פונדקאות בחו"ל

  • מחיר – היתרון הכי משמעותי הוא המחיר הזול של הפונדקאות ביחס למחיר שמשלמים כיום בישראל. מדובר בפערים שעשויים לבוא לידי ביטוי לסכומים של עשרות אלפי שקלים!.
  • אנונימיות – קיים היתרון של השמירה על האנונימיות. דבר שחשוב מאוד עבור הורים רבים שלא רוצים לחשוף את הסיפור שלהם מול כולם.
  • המתנה -ההמתנה עד לתחילת הטיפול עומד על כארבעה שבועות בלבד כך שנחסכים הרבה פרוצדורות וכאבי ראש מיותרים שבישראל אורכים זמן יקר של חודשים ארוכים.

חסרונות

  • שירותי רפואה -בחו"ל אין את רמת שירותי הרפואה כמו שאנחנו מכירים בארץ. ההורים לא יכולים להיות בטוחים ורגועים כמו שהם רגועים בטיפול המתבצע בארץ. אך עם ערנות גבוהה ניתן בהחלט לעקוב ולוודא כי הכול יתנהל למישרין.
  • נגישות – קיימת הבעיה של הנגישות. ההורים ייאלצו לבלות ימים רבים בנסיעות ובשהייה בארץ זרה על מנת להשלים את כל הבדיקות ואת כל הפרוצדורה הנלווית. זה כולל גם את טיפולי ההפריה בפועל וגם את כל התהליך כולו של ליווי ההיריון והבדיקות לאורך כל הדרך וכמובן גם את הלידה עצמה אשר בה יהיו ההורים נוכחים.

למעשה, אמור כל זוג לערוך את השיקולים האישיים שלו. יש כאלו שאצלם גורם הזמן הוא החשוב ביותר והם מעוניינים להתחיל ולסיים עם ההליך כמה שיותר מהר.

יש כאלה אשר אצלם השיקול הכלכלי הוא לפני הכול. זו תהיה הסיבה שהם יעדיפו את הפרוצדורה הזולה בחו"ל.

לעומת זאת יש כאלה אשר מבקשים לחסוך בזמן ובטיסות הם ירצו שהכול ייערך ליד הבית, בכל מקרה חשוב להכיר את המציאות לפני שמתחילים.