פונדקאות כפתרון לספירת זרע נמוכה

רוב האנשים בוחרים להביא ילדים לעולם ולא מעט אנשים מגלים שלצד הרצון עומד קושי מהותי, אי יכולת גופנית לבצע את ההליך, כאשר בעיות מעין אלו נמצאות אצל שני המינים, נשים וגברים כאחד, ואכן הרבה פעמים לצד מגוון פתרונות, גם נמצא מהלכים חלופיים, ופה נעצור להבהיר כיצד פונדקאות מהווה פתרון חשוב עבור גברים שאינם מסוגלים להביא לעולם ילד, ולו כתוצאה של ספירת זרע נמוכה, אך ראשית נעצור ליישר קו.

סיבות ופתרונות

ספירת זרע נמוכה יכולה לנבוע ממום מולד, מדלקת שחוזרת על עצמה באזור האשכים, מבעיה הורמונלית, מפציעה מקומית וכדומה. במקרים מעין אלו ראוי לשקול הפריית מבחנה לאחר הליך של השבחת הזרע, ניתוח ייעודי, טיפול הורמונלי ועוד, אך ראשית מומלץ לבצע מגוון מהלכים פשוטים, כגון קיום יחסי מין לעיתים יותר תכופות, מעבר מקצועי על סוגי התרופות שנוהגים ליטול ותשומת לב על הטמפרטורה שבאזור החלציים (כך למשל מומלצים תחתונים רפויים, להוריד מכנסיים כשמצויים בבית, להימנע מסאונה ולהימנע מנשיאת נייד על גבי האזור).

קשר ישיר

גבר שסובל מספירת זרע נמוכה ושניסה מגוון אופציות רפואיות, יכול למצוא את הפתרון הרצוי בהליך פונדקאות, ואין זה משנה אם מדובר בגבר שמקיים מערכת יחסים עם אישה או עם גבר, ואין זה משנה אם מדובר באב יחידני. כיצד? ובכן ישנה פונדקאות חלקית (גם ידועה כפונדקאות מסורתית) אשר נעזרת בהזרעה מלאכותית, וכאן נמצא שניתן להיעזר בפונדקאות באמצעות אחת משתי הדרכים הבאות:

  1. ציינו שלעיתים ניתן להיעזר בהפריית מבחנה לאחר הליך של השבחת הזרע ואכן אם מצב זה צולח, מתאפשר להזריע את האם הפונדקאית עם הזרע של האב, וכיוון שבכול מקרה הריון רגיל לא היה קורה, הרי שהיעזרות באם פונדקאית משלים באופן טבעי את התמונה.
  2. בהנחה ומדובר בזוג של גבר ואישה, שבו הגבר לוקה בספירת זרע נמוכה ואילו האישה אינה יכולה להחזיק היריון, הרי ששוב התהליך של פונדקאות עשוי להתגלות כהגיוני, רק שבמקרה זה גם יתעורר הצורך בתרומת זרע. כמן כן, אם הביצית לקוחה מהאם הביולוגית, הרי שלפחות הילד יישא גנים של חצי מבני הזוג.

לא מאבדים תקווה

הרפואה של היום מאוד מתקדמת, כך שאם פעם גבר היה מקבל את הבשורה שספירת הזרע שלו מאוד נמוכה, הוא היה מבין שילד משלו הוא כבר לא יוכל להביא, אך כיום גם מי שמקבל את הבשורה יכול להמשיך להיות אופטימי, ושלל גברים שלוקים בספירת זרע נמוכה ומגדלים ילדים משלהם מהווים עדות חיה. כך למשל ישנו ניתוח מיקרו טסה, ישנו ניתוח וריקוצל ויש עוד מגוון הליכים נוספים, משמע לאחר שעוברים אותם גם עוברים בחינה מחודשת של ספירת זרע, ואכן הרבה גברים מקבלים תשובות משנות גורל, מקבלים תשובה שעתה קיימים נתונים מספריים (שונים מאפס) שמעניקים תקווה של ממש, כי גם אם כמות הזרע מועטה וגם אם האיכות אינה בשיאה, עדיין באמצעות טיפולי פוריות ניתן להשיג את ההיריון הרצוי.

טיפול פוריות – הפריה חוץ גופית

אם פונדקאית נעזרת בהפריה חוץ גופית ואף במצב של ספירת זרע נמוכה נעזרים בIVF (הפריה חוץ גופית), ועל כן נעצור להסביר שמדובר בהפריה לכאורה רגילה, בהפריה של ביצית באמצעות זרע, אך בתנאי מעבדה. כאשר ההליך מושלם מעבירים את העובר לרחם האישה, שלרוב צריכה ליטול תרופות ייעודיות. פה נציין שישנה אופציה חלופית, להקפיא את עוברי המבחנה לצורכי הפריה עתידית.

מגדילים את הסיכויים

חשוב לחדד שהרבה אנשים אשר לוקים בספירת זרע נמוכה מקבלים הנחיה לעבור טיפולי פוריות, וזאת כי גם אם יש סיכוי להיכנס להיריון טבעי, עדיין צריך להכיר בכך שהסיכוי קלוש. בנקודה זו בת הזוג צריכה לעבור את הליך ההפריה המלאכותי, ופה נעצור להבהיר שהליך זה אינו בהכרח מתאים לכל אישה, ולו בשל מצב בריאותי, עובדה שמחזירה אותנו בשנית למסקנה שהליך פונדקאות עשוי להוות קלף מנצח: הזדמנות להביא ילד לעולם שמחזיק בDNA של שני ההורים, ילד שהוא תוצר של זרע האב ושל ביצית האם.

בואו נדבר על זה

לצד העובדה שהריון באמצעות אם פונדקאית עשוי להתקשר לספירת זרע נמוכה, גם יש לשתי הסיטואציות מכנה משותף בלתי נראה, וזאת כי מדובר בשתי סיטואציות שממעטים לדבר עליהן, ולו בשל בושה טהורה. אנשים לא אוהבים להודות שהם אינם יכולים להביא ילד לעולם בדרך טבעית ובטח שגברים אינם ששים לספר שיש להם בעיית פוריות, שלא לומר ספירת זרע נמוכה. מדוע? מתבקש להסיק שכולם מצפים מאתנו "שנעמוד במשימה" והגיוני להסיק שגברים חשים שהמצב הרעוע מעיד על בעיה בגבריות, ופה אנו באים להאיר את שתי הסיטואציות באור שונה – לומר שאין שום סיבה להתבייש, אלא ההיפך – היציאה למאבק להביא ילד לעולם, מהווה מאבק שראוי להערכה.

שוברים את קשר השתיקה

לסיכום נציין שלא רק שאין סיבה להתבייש באחת משתי הסיטואציות המדוברות, אלא את הבושה יש להפנות כלפי הממסד, כלפי הממסד שלרוב נוטה לתמוך כלכלית בטיפולי הפוריות של האישה והוא בקושי משתתף כספית בטיפולי הפוריות של הגבר. בנוסף, יש להפנות את הבושה כלפי הממסד ששולח זוגות חד מיניים לעבור הליך פונדקאות מעבר לים, לצד הערמת קשיים נפשיים וכלכליים. מכאן שיש לשבור את קשר השתיקה ולדבר על התופעה, הן על תופעת הפונדקאות והן על תופעת ספירת זרע נמוכה, כי גם לגברים מגיע סיוע שווה ערך לזה שהאישה מקבלת, במיוחד שהן הגבר והן האישה סובלים מבעיות פוריות באותה המידה ושיתוף הפעולה של שניהם נחוץ עבור הבאת ילדים לעולם. מה עוד? ככול שנדבר על זה יצוצו עוד פתרונות ועוד אנשים יקבלו תקווה – עוד ילדים יגיחו לעולם!