שירות פונדקאות במחיר הוגן – מה צריך לבדוק

יש לא מעט זוגות ויחידים שפונים לקבל את שירותיה של פונדקאית. הם לא יכולים להביא ילד לעולם בדרך אחרת, וזו האופציה היחידה שלהם להגשים את החלום ולהיות הורים. פונדקאות באה מהמילה "פונדק" שהוא מקום שמאחסן אנשים. גם בפונדקאות האם הפונדקאית "מאחסנת" את ההריון אצלה, מכיוון שהאם המיועדת לא יכולה לעשות את זה או שאין כזו.

הסיבות בגינן זוגות או יחידים פונים לשירותי פונדקאות הן מגוונות. זו יכולה להיות סיבה גופנית בין אם היא נפשית או פיזית, כך לדוגמא נשים שעברו טיפולי פוריות רבים ללא הצלחה, נשים שכבר היו כמה פעמים בהריון ובכל פעם ההריון נגמר בהפלה, נשים שהריון עלול לסכן אותן, נשים שאין להן ביציות, שחלות או רחם וכמובן, זוגות גברים שלא יכולים להביא ילד לעולם בלי שתהיה אישה בסיפור.

מהם שירותי פונדקאות?

שירותי פונדקאות הם שירותי תיווך, ולא רק הפונדקאות עצמה. יש פונדקאות בישראל ופונדקאות בעולם, ויש קריטריונים שונים שצריך לעמוד בהם בכל מדינה ומדינה. שירותי פונדקאות הם כל מה שכולל ההליך הזה והנה כמה נקודות חשובות בו:

  • איתור פונדקאית – שירותי פונדקאות מתחילים עם מציאת פונדקאית. יש פונדקאיות אלטרואיסטיות ויש פונדקאיות בשכר, והסוכנות שמתווכת בתחום מקשרת בין המתנדבות או אלו שמוכנות להרות בשכר ובין ההורים המיועדים.
  • בדיקות מקדימות – פונדקאות ממשיכה עם בדיקות מקדימות, והכוונה פה היא לבדיקות פיזיות. את הבדיקות הללו עוברת בעיקר הפונדקאית אבל לא רק, אלא גם האבא שנותן את הזרע שלו לתהליך. סוכנות פונדקאות דואגת למרפאה מתאימה בה אפשר לבצע את הבדיקות הללו.
  • התאמה – אם מדובר על מדינת ישראל, החוקים הם שונים מאשר בעולם. כך לדוגמא יש חובה שהאם הפונדקאית והזוג יהיו בני אותו לאום, והסוכנות היא זו שעושה את ההתאמה. יש עוד קריטריונים שצריך לעמוד בהם הן בעולם והן בישראל, והסוכנות המתווכת דואגת לקיים אותם.
  • הפריה חוץ גופית – בהליך פונדקאות ההפריה היא חוץ גופית כמובן. יש מעבדות שעושות את זה, ולאחר שמתבצעת ההפריה העוברים מוכנסים לתוך גופה של הפונדקאית. גם כאן, הסוכנות המתווכת היא זו שדואגת לקליניקה הזו.
  • מעקב אחר ההריון – בכל מהלך ההיריון יש מעקב צמוד אחרי הפונדקאית. זה הרי לא הריון רגיל אלא בסיכון גבוה יחסית, והבדיקות מתבצעות במרפאות ובתי חולים וגם להם דואגת הסוכנות.
  • אישורים לדרכון – לאחר הלידה, צריך שיהיה לילד דרכון ישראלי כדי שאפשר יהיה להביא אותו לארץ אם ההריון מתבצע בחו"ל. גם כאן מסייעת הסוכנות ומקדמת את הבדיקות הגנטיות בארץ כמו גם את כל העניינים המשפטיים.
  • דאגה לרווחתה של הפונדקאית – יש סוכנויות שבין השאר גם דואגות לכל מחסורה של הפונדקאית במהלך ההליך. הן דואגות לה למגורים אם צריך, לאוכל, ביגוד שמתאים להריון וכדומה.
  • ההורים השוהים בחו"ל – בפונדקאות בחו"ל, גם ההורים צריכים סיוע. סיוע כזה יכול להיות גם הוא מהסוכנות ולא פעם הסוכנות דואגת לדירה להורים, הסעות או כל דבר אחר. תלוי כמובן בחוזה מול הסוכנות.

דברים שצריך לוודא

בבואכם להיכנס הליך פונדקאות, יצוצו אצלכם עוד ועוד שאלות. זהו הליך מורכב הן מבחינה פיזית, הן מבחינה נפשית והן מבחינה כלכלית, ואתם צריכים להיות מכוסים מכל הכיוונים. הנה כמה דברים שעליכם לוודא

מה כולל השירות

כפי שציינו, יש לא מעט דברים שכלולים בשירות פונדקאות. יש סוכנויות שמציעות פונדקאות בה הכול כלול, יש סוכנויות שמציעות רק חלק מהדברים (כך לדוגמא אתם אלו שצריכים לדאוג לשהות בחו"ל בהתאם ליכולת הכלכלית שלכם) וצריך לדעת מה כל אחת מציעה.

האם השירות כולל את השהייה בחו"ל ואם כן, באיזו רמה תהיה השהייה (דירה שכורה, מלון וכדומה) צריך לדעת האם השירות כולל את כל הפן הרפואי כולל בדיקות לפני ואחרי, צריך לדעת האם הוא כולל את צרכיה של הפונדקאית ואם כן, לאלו צרכים הסוכנות דואגת וכדומה…

האם יש ביטוח לכסף

הליך פונדקאות הוא הליך מורכב אם כן מכל בחינה, והוא עולה לא מעט. יכולות להיות בעיות לכל אורך התהליך, כך לדוגמא הפריה חוץ גופית שלא מצליחה, הריון של מחזיק מעמד, פונדקאית שמתחרטת ברגע האחרון ועוד שלל דברים אחרים. הליך כזה צריך להיות מבוטח וצריך לדעת בדיוק מה מבטיחים. האם ההבטחה היא עד לילד או רק כמה ניסיונות, צריך לדעת מהי הכמות של הניסיונות ומה קורה אם זה לא עובד והאם מקבלים את הכסף בחזרה.

האם ההליך כולל אישורים בישראל?

במדינת ישראל כמו בכל מדינת חוק, כל אדם צריך להיות רשום מבחינה חוקית. בשביל לאמת את ההורות של אחד ההורים  של הילד, צריך לבצע בדיקות גנטיות וכשזה בישראל זה קורה מהר יחסית. כשזה בחו"ל, ההורים משאירים דגימה בארץ ואת הדגימה של הילד שולחים לאחר לידתו. זה יכול לקחת זמן וזה כרוך גם בבירוקרטיה, ומי שעומד לעבור הליך פונדקאות צריך לדעת האם הסוכנות מסייעת בקבלת האישורים, האם היא דואגת לפן המשפטי וכדומה.

בסופו של דבר, המחיר צריך גם להיות מחיר הוגן. סוכנות פונדקאות אומנם אמורה להרוויח, אך העלות שלה צריכה להיות סבירה. היום קל מאוד להשוות מחירים ולדעת אם מה שמוצע הוא מחיר הגיוני, אך הכול כמובן בהתאם למה שמוצע בהסכם.

אם אתם חושבים על פונדקאות, יש לכם לא מעט עבודת הכנה. אתם צריכים לבדוק טוב מה אתם אמורים לקבל והאם הכסף שלכם בטוח, מכיוון שאצל רוב הזוגות זו הזדמנות יחידה להביא ילד לעולם.