התמודדות עם ספירת זרע נמוכה

בעיות פוריות אצל בני הזוג נבחנות בפניה של בני הזוג, אשר מגיעה לרוב לאחר תקופה בה ניסיונות להרות אינם צולחים. סיבה נוספת לפניה כזאת היא ידיעה מוקדמת של מי מבני הזוג אודות היסטוריה אישית או רפואית שעשויה הייתה להשפיע על הפריון (דוגמת מחלה אונקולוגית, מחלה כרונית אחרת, הפלה, התמכרות לחומרים מסכנים וסיבות נוספות).

הבדיקות הראשוניות כוללות ספירת זרע ובדיקת איכות הזרע אצל הגבר ובדיקת כמות ואיכות הביציות אצל האישה. במידה ונמצאה בעיה אצל הגבר יפנה אותו הגניקולוג המאבחן לרופא אורולוג או אנדוקרינולוג (לעתים לשניהם להמשך הטיפול.

התמודדות עם ספירת זרע נמוכה או איכות זרע נמוכה ניתנת לטיפול במספר דרכים, בהתאם לאופי הבעיה והיקפה. בדיקת הזרע הראשונית כוללת בדיקה של מספר פרמטרים:

  • נפח הזרימה – מפח הזרימה הרצוי של הזרע הוא אחד וחצי סמ"ק לכל הפחות.
  • אחוז הזרע בתנועה – אחוז הזרע התקין בתנועה הוא ארבעים אחוזים מן הזרע בתנועה לאחר כארבע שעות. (פרמטר המתייחס ליכולתו של הזרע לנוע לכיוון הביצית).
  • ריכוז תאי הזרע – ריכוז זרע תקין הוא ריכוז בן מעל עשרים מיליון תאים למ"ל. ריכוז זרע נמוך נקרא גם אוליגוזוספרמיה כאשר היעדר מוחלט של תאי זרע נקרא אזוספרמיה.
  • צורה תקינה של תאי הזרע (מורפולוגיה)- קיימות בדיקות שונות לקביעת תצורת זרע תקינה כאשר כל הבדיקות בוחנות את אחוז הזרע שתצורתו תקינה ודורשות חמישים אחוזים לכל הפחות ממנו.

הסיבות לספירת זרע נמוכה או זרע חלש ולא איכותי הן רבות. סיבות אלו, סביבתיות, גנטיות ופיזיולוגיות. בין הסיבות לאי פריון אצל גברים:

  • סיבות הורמונליות – בעיה באשכים, פגיעה הורמונלית במוח, בעיה באשכים- כל אלו מהוות סיבות הורמונליות אשר יכולות לפגוע בספירת הזרע ובאיכותו וכתוצאה מכך בפריון הגבר.
  • גנטיקה – לתנאי הגנטיקה ישנה השפעה לא מבוטלת על נושא הפיריון, כאשר ליקוי בכרומוזום Y  אשר עשוי להיות תוצר גנטי הוא בבחינת אחת מן הסיבות הבולטות לפגיעה בריכוז תאי הזרע וספירה נמוכה.
  • בעיות רפואיות – קיום של מחלות ואפילו נשאות של מחלה עשוי להשפיע השפעה ישירה על ספירת הזרע ולגרום לאי פריון. מחלות כליות, סוכרת, מחלות אנדוקרינולוגיות ומחלת CF  הם בבחינת גורמים מוכרים לבעיה.
  • מחלות מין וזיהום בדרכי השופכה – מחלות מין עשויות לגרום לזיהום בדרכי השופכה ואף לחסימה של צינור השופכה, מה שיגרום לבעיה ולירידה בריכות הזרע ולשינו תצורתו.
  • קרינה – חשיפה לקרינה אולטרה סגולית וקרינה מייננת לאורך זמן עשויה להשפיע ולפגוע באיכות הזרע. קיימות עבודות המחייבות אמצעי שימור וזהירות מסיבה זו.
  • אורח חיים – שימוש באלכוהול, שימוש בסמים ואף עישון סיגריות לטווח הארוך פוגע באיכות הזרע ובפריון.
  • התחממות – התחממות יתר של האשכים לאורך זמן עשויה לנבוע מסיבות פנימיות דוגמת מחלות נושאות חום, זיהומים וחיידקים או מסיבות חיצוניות דוגמת הפעלת לחץ ממושך על האשכים (ביגוד, סוגים מסוימים של ספורט) , אמבטיות חמות ובילוי בסאונה. כל אלו יגרמו להתחממות של הזרע ולפגיעה ישירה באיכותו.
  • בעיות בשופכה – שפיכה מוגזמת, שפיכה ללא שליטה, בעיות בזיקפה ובעיות בתפקוד המיני.

התמודדות עם ספירת זרע נמוכה ניתנת בהתאם לאופי הבעיה במספר אופנים:

  • טיפולים הורמונליים – התמודדות עם ספירת זרע נמוכה באמצעות טיפולים הורמונליים מתאימה במקרים מועטים ומסוימים, כאשר אופי הבעיה קל ונמצא קשר ישיר בין איכות הזרע הירודה והספירה הנמוכה לבעיות הורמונליות אצל הגבר. שימוש בהורמונים ובוויטמינים שנועדו לחזק ולהעשיר את הזרע ולהגדיל את הסיכוי של בני הזוג להיכנס להיריון בדרך טבעית. חשוב לציין כי מדובר בטיפול ראשוני אשר במקרים רבים אינו מספק ומצריך שילוב של גורמים טיפוליים נוספים.
  • טיפול פולשני – טיפול פולשני באמצעות ניתוח או הליך כירורגי פולשני מקומי מתאים למקרים בהם קיימת בעיה בשופכה הנובעת מצינור זרע או פי שפיכה סתום. בעיה כזאת עשויה להתרחש בשל מחלת עבר, זיהום או גידול שפיר על צינור הזרע, בהם ניתן לטפל באמצעות הליך כירורגי, פתיחת מעבר השופכה והסרת המחסום המגביל. מדובר בטיפול פ]שוט יחסית, המתקיים באופן חד פעמי ומהיר (להבדיל מטיפולים אחרים אשר עשויים להיות ממושכים לאורך זמן). מדובר בטיפול יעיל לבעיה נקודתית ולאחר תהליך החלמה קצר יחסית יוכלו בני הזוג לשוב ולנסות, לאחר פתיחת צינור השופכה למעבר של זרע תקין.
  • השבחת זרע – בין הטיפולים הנוספים והמקובלים בבעיות התמודדות עם ספירת זרע נמוכה היא השבחת זרע. מדובר בהליך מורכב המחייב גם את האישה הפורייה והבריאה להליך רפואי פולשני הוא הפריה חוץ גופית. התהליך מתאים לגברים אשר מחזיקים בחמישה מיליון זירעונים תקינים בתנועה לכל הפחות, כאשר באמצעות הליך רפואי וטכנולוגיה מבודדים מבין אלה נוזל זרע וזירעונים בריאים ותקינים בלבד ואלה מוזרקים ישירות אל הביצית שנשאבה מן האישה, כאשר הביצית המופרית בזרע התקין והבריא מוחדרת לרחם האישה בתהליך של הפריה חוץ גופית. בהליך זה נאלצת האישה להזרקה של הורמונים, לשאיבת ביציות ולתהליך ההפריה, כאשר הליך זה מתאפיין בריבוי הפלות טבעיות, כפי הנראה בשל הקושי של הרחם לקלוט את ההפריה שאינה טבעית לו.
  • יחד עם זאת, מדובר בהליך רפואי מדויק הנושא גם לא מעט סיפורי הצלחה ומאפשר לזוגות להביא לעולם ילד ביולוגי לשני הוריו.
  • תרומת זרע – במקרים בהם אף אחת מו האפשרויות אינה ברת יישום, בשל איכות וספירת זרע נמוכה במיוחד, יוצע לזוג לבחון את האפשרות לתרומת זרע, ממאגר הקיים בבנק הזרע בהליך חוקי ומבוקר. במקרה כזה האב לא יהיה אביו הביולוגי של התינוק, אולם על פי החוק במדינת ישראל ובתהליך פרוצדוראלי פשוט למדי יהיה אביו הרשום לכל דבר ועניין. פתרון זה מוצע רק לזוגות בהם זוהה מעבר לכל ספק כי הגבר מוגדר במצב של עקרות מוחלטת.