יש דבר כזה פונדקאות בזול?

"ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה" שר שלמה בר את השיר האלמותי שאין כמעט דובר עברית שלא מכיר, ואכן, ילדים הם האור שלנו, האושר שלנו וכן, גם האתגר שלנו. הדבר הטבעי כמובן הוא לרצות להביא ילדים לעולם אך לצערנו לא תמיד זה אפשרי. יש סיבות שונות בעיקר רפואיות שמונעות מזוגות רבים להביא ילדים לעולם, ואומנם יש את אופציית האימוץ שרבים בוחרים בה, אך מי שבכל זאת רוצה ילד ביולוגי משלו, מי שבכל זאת רוצה שהילד שלו יהיה עם הגנים שלו ושל בן או בת זוגו או לפחות של אחד מהם, יכול לבחור באופציה של פונדקאות.

פונדקאות – הליך שלא חייב להיות יקר מאוד

פונדקאות היא הליך שעולה כסף כמו כל דבר. יש אומנם פונדקאיות שתורמות את גופן למטרה הנעלה הזו, לסייע לאנשים שלא יכולים, להביא ילד לעולם, אך רוב הנשים הפונדקאיות עושות את זה בתמורה לתשלום. גם כל ההליך מסביב, ההפריה המלאכותית, הבירוקרטיה וכל השאר עולים כסף ורבים משלמים על הליך כזה הון תועפות. אך ב"סטורק סרוויס" הליך הפונדקאות בגיאורגיה אינו יקר כמו במקומות אחרים, ולמעשה, יש מדיניות תמחור שנוחה לכל כיס. כך כל אחד כמעט יכול להביא ילד לעולם וכל זוג יכולים להגשים את החלום להיות הורים, החלום הטבעי שלרוב האנשים בא בקלות אך לאותם אנשים מסיבות שונות זה לא אפשרי.

סוגי פונדקאות

פונדקאות בזול יכולה להיות באחת משתי האפשרויות:

פונדקאות מלאה – בפונדקאות מלאה האם הפונדקאית "רק" נושאת את העובר עד ללידה ברחמה. אין לה מטען גנטי ואין לה חלק ביולוגי והעובר מועבר לרחם שלה בתהליך שנקרא IVF. פונדקאות מסוג זה מורכבת הרבה פחות מבחינה משפטית מאשר האופציה השנייה שתיכף נסביר עליה, מכיוון שהאם הפונדקאית לא מעבירה לילד שום מטען גנטי והוא לא שלה לכל הדעות.

פונדקאות חלקית – פונדקאות חלקית נקראת כך משום שהאישה לא מהווה רק "אמצעי אחסון וגידול" עבור העובר (עד כמה שזה נשמע לא טוב) אלא גם תורמת מטען גנטי. איך? הביציות במקרה כזה הן ביציות של האם הפונדקאית והן מופרות על ידי הזרע של הגבר עבורו היא נושאת את העובר. מקרה כזה הוא מקרה מורכב יותר מבחינה משפטית מכיוון שהאם הפונדקאית היא גם האם הביולוגית. כך שהסיכון שהיא לא תסכים לוותר על הילד לאחר הלידה גובר, ומקרה כזה יהיה מורכב הרבה יותר כי אי אפשר להתעלם מחלקה בילד.

הסיבות לצורך באם פונדקאית.

הנה כמה סיבות לצורך באם פונדקאית, בהליך פונדקאות שרצוי שיהיה זול:

  • זוגות חד מיניים – הכוונה היא בעיקר לזוגות חד מיניים גברים כמובן. יש לא מעט זוגות כאלו שרוצים להביא ילד לעולם, רוצים לחוות הורות ולהקים משפחה, אך מכיוון שאין אישה בסיפור הם לא יכולים להגשים את החלום. במקרה כזה, יכולים להתקיים אחד משתי האפשרויות. או שהם מוצאים מישהי שמוכנה לתרום להם ביציות ואחד הגברים נותן את הזרע שלו ולהפריה חוץ גופית ולאחר מכן האם הפונדקאית רק נושאת את ההיריון והאופציה השנייה, שהאם הפונדקאית תיקח חלק גם בגנים מה שאומר שהיא לא רק תישא את ההיריון אלא גם תתרום את הביציות שלה לתהליך.
  • הפלות חוזרות – עוד סיבה נפוצה יחסית לצורך באם פונדקאית הוא הפלות חוזרות ונשנות של האישה. יש מקרים בהם האישה לא מסוגלת לשאת את ההיריון וכל כניסה להיריון נגמרת בהפלה וכמובן במפח נפש גדול. יש נשים שמנסות פעמים רבות והבעיה חוזרת פעם אחר פעם, והפתרון היחיד במקרה כזה שאינו אימוץ ושמאפשר לשמור על המטען הגנטי של האבא והאמא הוא אם פונדקאית.
  • נשים ללא איברי רבייה – עוד מקרה בו אם פונדקאית היא פתרון להבאת ילדים לעולם הוא מקרה בו לאישה שרוצה ילדים אין חלק מאיברי הרבייה. יש מקרים בהם אין לאישה שחלות, ביציות או אפילו רחם או בשל מום מולד או בשל בעיה רפואית שבגללה האיברים הללו נפגעו. במקרה כזה, צריך "להשכיר רחם" או במילים אחרות, לפנות לאם פונדקאית בכדי שניתן יהיה להפרות את הזרע והביצית ולתת לה להחזיק את ההיריון.
  • הופעה מוקדמת של גיל המעבר – בדרך כלל נשים יכולות להיכנס להיריון ללא בעיה עד אמצע – סוף שנות השלושים שלהן וכעיקרון, כל עוד הן מקבלות ווסת. במידה ויש הופעה מוקדמת של גיל המעבר לא יהיה אפשרי להיכנס להיריון, וזה עוד מקרה בו אם פונדקאית יכולה להיות הפתרון הנכון ביותר.

איך מוצאים אם פונדקאית?

בבחירת אם פונדקאית ההורים המיועדים ירצו לדעת עליה כמה שיותר והדרך הטובה ביותר היא לפנות למרכז שמכיל את נתוניהן של נשים פונדקאיות כמו זה של "סטורק סרוויס" שעובד עם משפחות מכל העולם ועם כל חומר ביולוגי נתון. מרכז כזה שעוסק באימהות פונדקאיות צריך לתת גם שירותים נוספים כמו התאמת תורמי זרע ותורמות ביציות, התאמה של האם הפונדקאית, ביצוע טיפולי IVF, ליווי בזמן ההיריון ולאחר הלידה וכמובן, עריכה של כל המסמכים הדרושים על מנת שניתן יהיה להוציא את התינוק לאחר הלידה לארץ בה ההורים המגדלים שלו חיים בה.

פונדקאות הוא הליך לא פשוט, לא פיזית ולא נפשית. הוא כרוך בלא מעט ציפיות ולא פעם גם בלא מעט אכזבות, הליך שרבים בטוחים שהם לא יוכלו לעמוד בו כלכלית אבל כן, יש גם פונדקאות בזול שהיא לא בחינם אומנם אך בכזו שרבים יכולים לעמוד בה. חשוב לפנות למרכז מקצועי שעוסק בתחום ולא לקבל אינפורמציה מגורמים לא מוסמכים. ומה שחשוב הוא, שהיום הרבה יותר אנשים יכולים להגשים את החלום שלהם מאשר מה שהיה אפשרי בעבר.