מה זה IVF?

הדרך הטבעית בה אישה נכנסת להיריון היא כשהזרע פוגש את הביצית ומפרה אותה, מה שמתרחש בחצוצרות של האישה שהינן מרכיב חשוב באיברי הרבייה שלה. אך החצוצרות הללו עלולות להיות חסומות מבחינה מכנית או שמכל סיבה אחרת, ההפריה לא יכולה להתבצע בהן ואז יש צורך לעקוף את החצוצרות. איך עוקפים את החצוצרות? מעתיקים את מקום המפגש בין הזרע והביצית לתנאי מעבדה, ושם, בתנאים מלאכותיים מבצעים פעולות תחת פיקוח כשבסופו של דבר המטרה היא אחת – לגדל את העוברים שנוצרו ולהשתיל אותם ברחם של האישה. אך לא רק במקרה בו יש חסימה של החצוצרות אפשר לעשות הפרייה חוץ גופית והנה כמה מקרים נוספים בהם עושים שימוש בטכניקת ה-IVF.

קרא גם: שאלות ותשובות בנושא פונדקאות

מקרים נוספים בהם עושים IVF

  • בעיות ביוץ – הזמן הנכון למפגש בין הזרע והביצית בכדי שתתרחש הפרייה הוא כשהאישה מבייצת. אך במידה ויש בעיות ביוץ לא בטוח שתתרחש ההפריה, ולכן הפתרון במקרה כזה הוא הפרייה חוץ גופית.
  • אנדומטריוזיס – אנדומטריוזיס היא תסמונת שבה הרקמה שמצפה את הרחם מבפנים גדלה אבל באזורים שמחוץ לבטן. זה אומר שהאגן הנשי עלול לגדול, זה אומר שהשחלות או החצוצרות עלולות לגדול, ומדובר על כאבים בזמן המחזור ודימום ארוך יותר מהרגיל כמו גם כאבים בזמן קיום יחסי המין או אחריהם. במקרים קיצוניים מדובר על כאבים חריפים עד כדי כך שהאישה לא יכולה לקיים יחסי מין תקופה ארוכה ואם בני הזוג לא מקיימים יחסי מין, כמובן שלא יהיה הריון. הפתרון – IVF, העברת "המפגש" לתנאי מעבדה בלית ברירה.
  • ספירת זרע נמוכה – כן, גם הגבר יכול להיות הגורם לצורך בהפריה חוץ גופית. היום יש יותר ויותר גברים עם ספירת זרע נמוכה, מה שהמומחים קושרים לתזונה לקויה, לסלולארי איתו כולנו מסתובבים בכיס ולגורמים "חדשניים" נוספים אך התוצאה היא שצריך לברור ולמצוא תאי זרע איכותיים ולהפגיש אותם בתנאי מעבדה עם ביצית שמחכה להפריה.
  • טיפולי פוריות שלא צלחו – יש זוגות שלא מצליחים להרות בצורה טבעית ועוברים טיפולי פוריות אחרים (טבעיים או מלאכותיים) מה שלא מצליח והתוצאה היא אחת – הדבר הבא לנסות יהיה טיפולי IVF.

הכנות לטיפול

לפני טיפול ה-IVF יש לשלול גורמים אחרים שעלולים להפריע לכניסה להריון כמו גם לוודא את מצבה הבריאותי של האישה ומצב הפריון של הגבר שממנו היא עומדת להיכנס להיריון.

  • ההכנות להפרייה חוץ גופית מתחילות עם בדיקות מעבדה שונות לאישה, בדיקות של נוגדני אדמת, אנטיגן צהבת נגיפית C ו- B, בדיקת נוגדני כשל חיסוני וכמובן, משטח רחם לשלילת זיהומים בו או התפתחות סרטן צוואר הרחם. בבדיקות המעבדה שוללים כל בעיה רפואית שעשויה לפגוע באם בזמן ההיריון כמו גם בעובר שלה.
  • שוללים מחלות תורשתיות
  • לאחר מכן עושים צילום רחם עדכני ובודקים את המבנה שלו ושהוא מתאים לקליטת היריון.
  • בודקים את רמת ההורמונים של האישה בשביל לשלול זיהומים או כל בעיה אחרת שעלולה להפריע או לסכן אותה או את העובר.
  • בדיקת תאי הזרע של הגבר והימצאות תאים איכותיים.

הטיפול עצמו

מטרתו של טיפול ה-IVF הוא כמובן קודם כל להצליח לבצע הפריה ולאחר מכן להחזיר את העוברים אל רחם האישה. בגלל זה הטיפול מתחיל קודם כל עם גירוי של השחלות, על מנת שניתן יהיה ליצור כמה שיותר ביציות שתהיינה מתאימות להפריה. בשלב הבא האישה תעבור שאיבת ביציות שמתבצעת בסמוך למעבדת ההפריה. השאיבה עצמה היא ניתוח בהרדמה כללית קצרה או בהרדמה מקומית שלאחריה האישה צריכה לנוח כמה שעות. אחרי שמתבצעת השאיבה, הביציות מועברות למעבדה לצלוחית הדגירה אליה מצטרף גם זרעו של הגבר שנתן דגימה ואז מתקיימת הפגישה המרגשת בין שני אלו. לאחר שמתבצעת ההפריה, צריך להחזיר את העוברים לרחם האישה מה שמתבצע באמצעות קטטר דק הישר לרחם דרך צוואר הרחם. העוברים מוזרקים והאישה צריכה להיות במנוחה כמה ימים, וצריכה להימנע מקיום יחסי מין כ-14 ימים.

תרומת ביציות

כל זה טוב ויפה במצב בו האישה יכולה לייצר ביציות שניתן להפרות אותן וכמובן, כשהגבר יכול לתת דגימת זרע עם תאים איכותיים. אך יש מקרים בהם האישה לא יכולה לייצר ביציות איכותיות מעצמה, מה שמצריך תרומה של ביציות מאישה אחרת ומפגש שלהן להפריה עם זרעו של הגבר. גם במקרה כזה ההליך הוא דומה – שואבים ביציות מהתורמת ומפגישים אותן עם הזרע להפריה במעבדה, ובסוף התהליך מחזירים את העוברים לרחמה של האישה שרוצה להיכנס להיריון שם הם יגדלו בתקווה. יש מצבים שונים בהם נשים צריכות תרומת ביציות והנה כמה מהם:

  1. נשים שעברו טיפולי הקרנה – טיפולי הקרנה עלולים לפגוע באיכות הביציות ונשים שעברו טיפולים כאלו יתקשו לייצר ביציות איכותיות תקופת מה ולעיתים אף לתמיד. במקרה כזה, תרומת ביציות והפרייה חוץ גופית יהיו הפתרון האידיאלי (והיחיד פרט לאימוץ)
  2. נשים שעברו כימותרפיה – גם טיפולי כימותרפיה עושים את הנזק שלהם בין השאר למערכת הרבייה של האישה והפתרון לאישה כזו, טיפולי IVF ולאחר תרומה של ביציות מאישה בריאה.
  3. גיל מתקדם – עם השנים הביציות הופכות לפחות ופחות "שמישות" ובשלב מסוים מי שתרצה להיכנס להיריון תצטרך תרומת ביציות.
  4. טיפולי הפריה כושלים – טיפולי IVF שאינם מצליחים פעם אחר פעם, מביאים לתוצאה אחת – הצורך לשקול תרומת ביציות בשביל להגדיל את הסיכויים להפריה.

IVF הוא אם כן קרש ההצלה של זוגות רבים שלא יכולים להיכנס להיריון מסיבות שונות. זהו טיפול שקיים כ-40 שנה (חדשני במונחים של טיפולי פריון) והוא עושה פלאים בכל מקום. אין ספק שבלעדיו, זוגות רבים היו יכולים רק לחלום על משפחה וילדים והיו צריכים לוותר על הרחבת המשפחה.