שאלות ותשובות בנושא פונדקאות

Как стать сурмамой

מהי פונדקאות?

פונדקאות הינה ההליך של נשיאת עובר/היריון אשר מתקיים בגופה של אישה, כשמלכתחילה, מוסכם כי היא אינה האם אשר תגדל את התינוק בסוף ההיריון, כשיוולד. פונדקאות עשויה להיות פונדקאות חלקית או מלאה, כשההבדל בין שני המצבים היא תרומת הביצית, אשר מתווספת לנשיאת העובר ברחם במהלך ההיריון. שני מצבי הפונדקאות כוללים טיפול IVF (הפריה המבוצעת במעבדה והשתלת העובר ברחם הפונדקאית), אולם למרות זאת, בפונדקאות החלקית, בין האם הפונדקאית לעובר קיים קשר גנטי (בשל תרומת הביצית), בעוד שבפונדקאות המלאה לא קיים קשר כזה.

כיצד מתבצע הליך פונדקאות?

על כל זוג המעוניין להתחיל בהליך כזה לקבל את אישורה של הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים, דבר הנעשה בפניה אל הגוף המתאים במשרד הבריאות בישראל. במסגרת פניה זו יש לציין את הנתונים הרלוונטיים הנוגעים לזוג ולנסיבות פנייתו (כמעמדם המשפחתי, דתם, כתובתם, צילומי תעודות הזהות שלהם, חוות דעת רפואיות הנוגעות למצבה של האישה ופרטים, מסמכים ואישורים נוספים הנדרשים לצורך דיון בהליך של הזוג). הוועדה תחליט ותאשר או תדחה את הבקשה, לאחר עיון מעמיק בכל החומר המצורף, לכן, חשוב מאד לצרף את כל הנדרש, ולא להחסיר פרטים או נתונים רלוונטיים.

מהן הסיבות אשר מביאות זוג לפניה להליך כזה?

הדחף להפוך להורה קיים אצל כולנו, אולם, לפעמים, למציאות יש תוכניות אחרות לגבינו. בעשורים האחרונים, חלו התפתחות טכנולוגיות מרחיקת לכת שבאפשרותן לסייע במציאת הפתרונות לבעיות פריון הקיימות הן אצל גברים והן אצל נשים. פונדקאות היא התוצאה הישירה של הפתרונות הללו, כשהיא מאפשרת הולדת תינוק במצבים, אשר בעבר לא היה להם סיכוי למאורע משמח מסוג זה. בעיות שונות המונעות מנשים להרות, טיפולי פוריות רגילים שלא צלחו, חוסר יכולת לשאת היריון עד תומו, ולהבדיל, גם זוגות הומוסקסואליים שרוצים להקים משפחה משלהם – כל אלה הינם סיבות נפוצות לפניה להליך הפונדקאות.

מי נחשב לזכאי לשירותי פונדקאות בישראל, ומהם התנאים?

כידוע, חוק הפונדקאות הישראלי מתיר ביצוע פונדקאות רק לבני זוג הטרו-סקסואלים (גבר ואישה), הנשואים זה לזה או נחשבים כידועים בציבור. להורים היחידנים ולזוגות בני אותו מגדר, החוק הישראלי אינו נותן מענה, ולכן, הפתרון המתאים עבורם הוא הליך פונדקאות בחו"ל, כמו זה המוצע על ידי סטורק סרוויס ומתנהל בליוויה ובפיקוחה הצמוד.

מהי חשיבותו של הסכם הפונדקאות?

מאחר והפונדקאות עוסקת בחייהם של בני אדם ויש לה השפעה על כל הגורמים הנוגעים בדבר, היא חייבת להיות מגובה על ידי הסכם משפטי המנוסח באופן מקצועי. הסכם כזה, מטרתו לפרט את הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים שהינם שותפים להליך הפונדקאות, ולהסדיר את התחייבויותיהם של האם הפונדקאית וההורים הביולוגיים זה לזה. תוכנו של ההסכם ואופיו יהיו שונים בין מדינה אחת למדינה אחרת, ובין הליך אחד לאחר, אולם כל ההסכמים, ללא יוצא מן הכלל, מקפידים לייצר מסגרת שתהיה הוגנת לכל הצדדים – להורים ולאם הפונדקאית גם יחד.

ניסוחו של הסכם פונדקאות מבוצע על ידי עו"ד שהליכי הפונדקאות הינם תחום התמחותו, ובישראל נדרש הסכם כזה להיות מועבר לבחינתה ואישורה של ועדת האישורים המיוחדת מטעמו של משרד הבריאות.

האם חייבים לבצע את הליך הפונדקאות דרך סוכנות המתמחה בכך?

למעשה, באופן עקרוני, אין חובה חוקית כזו, וניתן לבצע את ההליך באופן עצמאי ללא ליווי סוכנות פונדקאות. למרות זאת, מאחר והליך הפונדקאות ידוע כהליך מורכב מבחינה בירוקרטית ונפשית, שעלול לטמון בחובו סיכונים משפטיים ורגשיים לא מעטים, חשוב להיעזר בסוכנות המתמחה בכך, על מנת לצמצם את הסיכונים הללו למינימום האפשרי.

שיתוף הפעולה בליוויה של סוכנות פונדקאות מהימנה נחשב לחשוב מאד, בעיקר מכיוון שהוא פותח בפני ההורים הביולוגיים את המגוון הגדול של השירותים הרפואיים, המשפטיים, הרגשיים והתפעוליים, המוענקים להם על ידי אנשי מקצוע המתמחים ומנוסים בתחום, וכל זה, תחת קורת גג אחת, ומבלי צורך לרוץ ולחפש את הסיוע הנדרש להורים בכל אחד משלבי הליך הפונדקאות. סוכנות פונדקאות מקצועית, למעשה, מורידה מההורים את הצורך לקחת אחריות מלאה על ההליך, מפנה אותם, טכנית ורגשית, להיות ממוקדים בשינוי המתקרב ובא, ומאפשרת להם להתכונן אליו בשלווה ובנחת, כמו שהם אמורים לחוות אותו.

גם שיעורי הצלחת הליכי הפונדקאות כשהם מנוהלים ומפוקחים על ידי סוכנות מקצועית בתחום גבוהים פי כמה משיעורי הצלחתם של הליכים מקבילים, המבוצעים באופן עצמאי על ידי ההורים מול האם הפונדקאית. את הפער הזה ניתן לתלות בתכנון הקפדני, ברצינות בה מתייחסת סוכנות מקצועית להליך, וכמובן, גם בניסיון אותו רכשה סוכנות פונדקאות מנוסה ובעלת מוניטין עם השנים.

והבירוקרטיה – מה איתה?מי מטפל בה?

כאשר אתם מלווים על ידי סוכנות הפונדקאות של סטורק סרוויס לאורך כל הדרך, מתחילתו של ההליך ועד לאחר הלידה, אנחנו האחראים לטיפול המקצועי המהיר והיעיל בכל בעיה, מכשול או קושי שעלולים לעלות לאורך הדרך. כמו כן, אנחנו חשים מחויבות לסייע לכם בייעוץ ובליווי האישי החם והצמוד, תוך הקפדה על שקיפות ושמירה על זכויותיכם. מטרתנו היא לעזור לכם בדרככם אל היעד הסופי – תינוק משלכם, בדרך הנוחה והבטוחה ביותר.