להיות אם פונדקאית – בעד ונגד

אישה שמסכימה להיות אם פונדקאית עושה מצווה גדולה, מביאה שמחה גדולה, מסייעת להקים משפחה, מגשימה חלום ענקי ובאמת עושה דבר שאינו פחות ממופלא, אך עם זאת יש מקום לעצור ולשאול כמה שאלות נוקבות ואף קשות, ולו בכדי לקלף את הקליפות ולהבין מה באמת מצוי מאחורי הסטטוס של אם פונדקאית, אם ברמה הנפשית ואם ברמה המוסרית.

הכסף שמשנה את התמונה

לו היה מדובר באישה שמוכנה להיות אם פונדקאית עבור אחותה, ובתמורה לא הייתה לוקחת שקל, מלבד עלויות רפואיות וכאלו שמכסות זמן עבודה, הרי שכלל לא הייתה שאלה – היה ברור לכל שאותה אישה עושה מצווה ופועלת נטו ממניעים טהורים. עם זאת, כאשר כסף נכנס למשוואה פני הדברים משתנים, כי איך שלא תהפכו את הדברים כסף מאז ומתמיד היווה גורם שמעורר ספקות.

שאלה מוסרית

אישה שמחליטה להיות אם פונדקאית מעוררת תהיות עד כמה היא באמת חופשיה לעשות עם גופה ככול העולה על דעתה, ובמיוחד כאשר ידוע שאישה אינה תמיד יכולה לבצע הפלה על דעת עצמה. מכאן שאישה שבוחרת ל"השכיר את הרחם שלה" מעוררת את השאלה האם מעשה זה אכן מוסרי, וזאת כי סביר להניח שלו כסף אינו היה שחקן בזירה, אותה אישה לא הייתה משתפת פעולה, וכיוון שכסף בעיקר משכנע נשים להפוך לאימהות פונדקאיות, נדרש לשאול האם זה מוסרי שהטריגר הכספי מהווה שחקן משמעותי, כזה שמוביל לבחור בעשייה שעשויה להיות מאוד קשה ברמה הנפשית, וזאת כי מדובר בתהליך לא טבעי שבו אישה יולדת תינוק ומיד לאחר מכן מוסרת אותו, במרכזי מרפאות עושים בדיקות מקצועיות כך שהשאלה לגבי המוסריות תרד מליבכם.

בעד – עוצמה נשית

לא מעט נשים זוכות להוביל את המצב הכלכלי של המשפחה שלהן לחוף מבטחים, זוכות להעניק לילדים שלהן הרבה יותר, זוכות להרחיק את המועקה הכלכלית, זוכות להביא הביתה פרנסה ראויה ומשמעותית וכל זאת בכוחות עצמן, ולו בשל העובדה הפשוטה שהן נשים פוריות שמוכנות לשאת עובר של אנשים אחרים. היכולת הזו מאוד מחזקת ומעצימה, ובין היתר מעניקה לאישה תחושה שמימית, וזאת כיוון שהיא עשתה מעשה גדול ויקר ערך, כך שגם אם אין לאותה אישה כסף מיותר שניתן לתרום לעמותה כזו או אחרת, כן יש לה אמצעים לסייע באופן מהותי, וזוהי זכות שאין להקל בה.

סכנה רפואית

אין להתעלם מהעובדה שלהיות אם פונדקאית שם את אותה אישה בעמדה מעט מסוכנת, כי בהיריון תמיד יכולים להתעורר סיבוכים, נשים בהיריון נוטות לחוש לא טוב ואף לפני ההליך אותן נשים מקבלות זריקות של הורמונים ועוד מגוון תרופות נוספות, משמע אותן נשים מכניסות לגוף שלהן תוצרים מלאכותיים שעדיין לא ברור מה יהיו ההשפעות שלהם לטווח הארוך. עם זאת, התחום כיום כה מתקדם, כך שבאמת מדובר בסכנה מזערית וחשוב שתדעו את זה.

בעד – לעודד ילודה

לא חסרות נשים שגם נהנות מהכסף שמגיע בעקבות התהליך וגם מאוד גאות במה שהן עושות, וזאת כי לתפישתן הן מעודדות ילודה ומסייעות לאנשים שלא הצליחו להביא ילדים להגשים חלום גדול, משמע נשים רבות חשות זכות גדולה לעבור את התהליך, כך שמבחינתן הן זוכות פעמיים: הן בסכום משמעותי והן בזכות לסייע לאנשים להביא לעולם ילדים משלהם.

בעד – ללא קשר גנטי

חשוב להבין שאם פונדקאית נושאת עובר שאינו מחזיק בגנים שלה, ועל כן בעת הלידה התהליך הרבה יותר פשוט, הגיוני וקל, ואכן מקפידים שאותה אם פונדקאית לא תתרום את הביצית. מכאן שההפרדה כמה שיותר מלאה, עובדה שברגע האמת מסייעת לבצע את השלב הקשה מכל, להעביר את התינוק לידי ההורים, ואף יש נשים שיאמרו שמדובר ברגע מאוד מרגש, ולו כי הן זוכות להיות החוט המקשר, זוכות לראות כיצד הן מסייעות למשפחה להתחבר ולהתהוות.

הצד של ההורה

לאחר שבחנו לאורך ולרוחב את החיסרון והיתרון שמאחורי ההיתכנות של אם פונדקאית, זה רק ראוי לבחון מה מתקיים בצד השני, בו מצוי אדם שמבקש להיות הורה, ופה נציין שרבים יכולים לבחור לאמץ ילד ובכך לנקוט במעשה טהור וחשוב, אך אין להתעלם מהעובדה שגם הם כמו רוב האנשים מונעים מהרצון הנרקיסיסטי להביא לעולם ילדים שמחזיקים בגנים שלהם, ורצון זה ראוי להכיל ולכבד. מכאן שאם נחזור לאם הפונדקאית, נציין שהיא בהחלט מבינה את הזכות הגדולה שנפלה בחלקה.

בין שחור ללבן

מהי המסקנה? כמובן שבנושא מורכב שכזה שבו מעורבים נשים, כסף, רגשות, הורמונים, בריאות ובסופו של יום גם תינוקות אין תשובה אחת פשוטה. אי לכך חשוב ביותר שאישה שמחליטה לעשות מעשה גדול שכזה תהיה שלמה עם בחירתה, בין אם המניע הנו כספי ובין אם המניע הנו אידאולוגי. כמו כן, חשוב שהאישה תוודא שעומד לרשותה ליווי פסיכולוגי ובאופן כללי אין למהר לשפוט אם פונדקאית או הורים שנעזרים באם פונדקאית. השורה התחתונה היא שללא ספק מדובר בזכות גדולה, אך גם מדובר בתהליך שאינו מתאים לכל אחת, ובמיוחד אם האישה יודעת שהיא אינה תצליח לנתק את הרגש מהתהליך. העובדה היא שהורים רבים זוכים להפוך להורים באמצעות אם פונדקאית, ועל כן רק נותר לדרוש מההורים שיוודאו שאותה אישה פועלת בלב שלם ומקבלת את כל התנאים הנחוצים, כולל תמיכה משלימה ותמורה כספית מלאה.