מי יכולה להיות אם פונדקאית?

למרות שנראה לרובנו כי הבאת ילד לעולם זה דבר שהוא די מובן מאליו, בכל זאת יש ‎הרבה נשים אשר עבורן מדובר בחלום שהן לא מצליחות להגשים.

נשים אלו חוות תקופות קשות של טיפולים, של ניסיונות להרות ואכזבות שוברות לב. ועדיין לא התייחסנו לקושי החברתי ולתחושת השונות כאשר יושבים בחברת נשים שכולן אימהות. שם השיח סובב לא פעם בנושא גידול הילדים. ברור כי נשים אלו מוכנות לעשות הכול ובלבד לזכות בפרי בטן.

אם פונדקאית – המוצא האחרון

עבור נשים רבות, המוצא היחיד והאחרון  הוא לפנות ולהיעזר בשירותיה של אם פונדקאית. לאחר ניסיונות כושלים אשר ניפצו את שאריות התקווה, הן מבקשות להיעזר ברחמה של אם אחרת שאולי ייטיב להחזיק את ההיריון ויוביל אותו עד לסופו הטוב.

אז נכון שמלכתחילה שואפת כל אישה להביא תינוק לעולם באמצעות הגוף שלה, בצורה הכי טבעית והכי רגילה. אך אם אין ברירה, הדרך שהיא עדיין הכי קרובה לדרך הטבעית היא באמצעות אם פונדקאית. ההפריה למעשה נעשית בצורה כמעט טבעית על ידי זרע וביצית של ההורים המיועדים ולמעשה הילד יהיה ביולוגית הילד שלהם.

מי יכולה להיות אם פונדקאית?

מי למעשה תוכל להיות אם פונדקאית? האם כל אישה שרוצה להרוויח כסף על ידי שהיא 'משכירה' כביכול את עצמה למשך תשעה חודשים, יכולה לפנות אל מקור ההכנסה הזה? כאן חשוב לדעת כי הדבר לא כל כך פשוט. האישה שרוצה להיכנס להליך כזה אמורה לעמוד בשורה ארוכה של קריטריונים וגם לאחר מכן היא צריכה להיבדק מכמה וכמה היבטים עד שהיא נמצאת כשירה לעבור את התהליך.

רק לאחר שכל הבדיקות וכל הפרמטרים נמצאו תקינים, אפשר להמשיך הלאה בתהליך.

מה נדרש מהאם הפונדקאית?

נמנה להלן את רשימת הדרישות הנדרשות מהאם הפונדקאית אשר מחייבות אותה מבחינת בריאות הגוף והנפש על מנת שהיא תוכל להיכנס לתהליך.

  • מגבלת הגיל – עקרונית גוף האישה מסוגל להרות וללדת מסוף גיל העשרה ועד לאחר גיל ארבעים. אך ישנו טווח הגיל האופטימלי אשר בו האישה בשלה גם מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית ורגשית וזה הזמן אשר בו מאפשר החוק לאישה לשמש כאם פונדקאית.
  • בדבר הזה, ישראל היא די נדיבה ומבחינתה החל מגיל 22 ועד לגיל 39 אפשר להרות כאם פונדקאית. במדינות אחרות הגיל מוגבל עד לגיל 35. זאת על מנת להבטיח כי ההיריון יתנהל ללא סיבוכים או סיכונים מיותרים. (גם בישראל קיימות בדיקות מיוחדות לנשים הרות שחצו את גיל 35, כך שברור כי המגבלה בחו"ל היא בהחלט הגיונית ומתקבלת על הדעת)
  • בריאות – כל אישה שרוצה להרות אמורה להיות בריאה על מנת שגופה יוכל להתמודד עם המעמסה הנוספת. היריון אצל אישה הסובלת ממחלה כרונית כלשהי עשויה להיפך להיריון בסיכון גבוה ושיעור הסיבוכים הוא גבוה במקרים מעין אלו. ברור אם כן כי כאשר מדובר באם פונדקאית, וודאי שלא ניתן יהיה לאשר את ההיריון.
  • לידות קודמות – אחד הפרמטרים הקובעים כי האישה כשירה להיכנס להליך כזה הוא העובדה כי האישה כבר עברה מספר לידות. גם כאן יש הבדל בין מדינת ישראל לשאר מדינות העולם. בישראל קובע החוק כי אישה שעברה עד ארבע לידות תוכל להרות גם כאם פונדקאית. (גם אם באחת הלידות נולדו תאומים והאישה היא למעשה אם לחמישה, היא עדיין תוכל להרות כאם פונדקאית) לעומת זאת בחו"ל ההגבלה היא על עד שתי לידות בלבד.
  • לא שותה ולא מעשנת – כל אישה הרה מקבלת אזהרות מיד בתחילת ההיריון כי גם אם היא רגילה לשתות או לעשן, במשך חודשי ההיריון אסור לה לעשות זאת. הדברים הללו מסוכנים לעובר ולהתפתחות שלו כאשר במקרים רבים ההתפתחות של העובר נעצרת או שהיא לא מתקדמת כשורה.
  • פרמטרים נוספים – חשוב שהאישה לא תהיה קרובת משפחה של אף אחד מהצדדים. כמו כן חשוב לבדוק כי האישה לא חוותה מעבר להיריון אחד בתור פונדקאית.

מה עושים כשהפונדקאית לא מתאימה?

קורה לא פעם, כי למרות הבדיקות שהאם הנושאת עברה, ולמרות שהיא נמצאה מתאימה מבחינת כל הפרמטרים, בכל זאת הם לא מצליחים להשיג היריון. לאחר מספר ניסיונות ניתן להחליף את האם הפונדקאית בהתאם להסכמים בין החברה לבין בני הזוג.

היכן קל יותר למצוא אם פונדקאית בארץ או בחו"ל?

ישראלים רבים מוצאים את עצמם מתחבטים בשאלה, היכן כדאי להם לבצע את התהליך. האם באחד מהמרכזים בישראל או שמא עדיף לפנות לצורך כך לסוכנויות זרות בחו"ל. כאן, חשוב להכיר את האפשרויות והמגבלות של כל אחת מהן.

  • משך התהליך בארץ מול חו"ל – בארץ קיימת הקפדה רבה על הכללים הן מבחינה בריאותית והן מבחינת פרוצדורה חוקית. מסיבה זו, התהליך עשוי לארוך זמן רב ועד שתימצא האישה המתאימה והתהליך יאושר, עשוי לחלוף זמן רב ויקר. מלבד זאת יש לקחת בחשבון את העובדה כי בארץ אין כל כך הרבה נשים שמוכנות להיכנס להליך כזה גם תמורת בצע כסף. לעומת זאת במדינות רבות בחו"ל, שם המצב הכלכלי הוא במקרים רבים קשה כל כך עד שנשים עומדות בתור על מנת להרוויח את הכסף תמורת 'השכרת' הרחם שלהן. לכן, ברור כי ההמתנה בחו"ל תהיה הרבה יותר קצרה והתהליך כולו יתחיל וגם יסתיים מהר יותר.
  • מחירים – מבחינת מחירים, התהליך בחו"ל יהיה גם כן זול יותר ביחס לתהליך בארץ וזהו שיקול די משמעותי כאשר מדובר בהבדלים של עשרות אלפי שקלים ואפילו יותר.

רבים הם הזוגות שפונים לגיאורגיה שם הם מקבלים מענה מהיר במיוחד מכל הבחינות. הם זוכים לשוב תוך תקופה קצרה לארץ כאשר האוצר הגדול בחיקם.