מהי פונדקאות אלטרואיסטית

נושא הפונדקאות ללא ספק מערב שלל רגשות, תהיות ואף חילוקי דעות, כך שאין זה מפתיע שמגוון מדינות הוציאו את ההליך מחוץ לחוק, ולו כי העובדה שהאישה הנושאת מוכנה ל"השכיר" את הרחם שלה עשויה להיתפס כניצול ציני של מצב כלכלי, משמע לא מעט אנשים עשויים לחשוב שאותה אישה מוכנה ללכת על הקצה, וזאת בכדי להביא הביתה פרנסה, ועל כן נולד לו מונח חדש: "פונדקאות אלטרואיסטית".

מצא את ההבדלים

מהי הכוונה שמאחורי המונח "פונדקאות אלטרואיסטית"? ובכן אם במצב רגיל האם הנושאת מקבלת תמורה כפולה – הן פיצוי והן שכר (פיצוי על חוסר הנוחות של חודשי ההיריון והליך הלידה ושכר על ימי העבודה שנמנעו ועל השירות המדהים), הרי במצב של פונדקאות אלטרואיסטית משלמים לאישה רק עבור אובדן ימי עבודה ועבור הוצאות משלימות.

שתי שאלות שכל אישה מעלה

מכאן שאם גם את קוראת מילים אלו ואם גם את אישה, נראה שגם את מחזיקה בשאלה כפולה: מה דעתך על פונדקאות והאם את היית מסכימה לקחת חלק ביצירת חיים – להוות אם נושאת עבור אנשים שחולמים על ילד משלהם אך לא זוכים להגשים את החלום בכוחות עצמם. ובכן כל אחת מוזמנת לשמור את המחשבות שלה לעצמה, אך על דבר אחד בהחלט ניתן להסכים, והוא שאישה שמחליטה להיות אם נושאת עושה דבר חשוב, גדול ולא פחות ממדהים, וזאת כי איך שלא תסתכלו על הדברים, לולא אותה אישה לא היו מתקיימים חיים חדשים.

אפליה או הזדמנות

כיום המצב הוא שזוגות חד מיניים לא זוכים לעבור הליך פונדקאות כאן בארץ, ועל כן הם נאלצים לעבור הליך כה רגשי במדינה זרה. מכאן שגם אם ע"י כך הם זוכים לחסוך עשרות אלפי שקלים (לצורך הדוגמה בגיאורגיה התהליך הרבה יותר זול), וגם אם הם זוכים להתחיל לממש את התהליך הרבה יותר מהר, הרי שעדיין לא ניתן להתעלם מהעובדה שמדובר באפליה. האם אכן מדובר באפליה? ובכן יש שטוענים שאין הכוונה להקשות על הזוגות החד מיניים, אלא פשוט אין זה נכון לבצע פונדקאות בתמורה.

היבטים פוליטיים

בממשלה הקודמת נערך ניסיון שטחי לטפל בתחושה הקשה שרבים לא חסכו מלהביע, שרת הבריאות ביקשה ליזום חוק שהפונדקאות תהיה אלטרואיסטית. מדוע פנייה זו ספגה לא מעט ביקורת? בעיקר בשל שיקולי היתכנות. אין להיתמם שברגע שתתנהל פונדקאות אלטרואיסטית הרבה פחות נשים יכנסו למאגר ואף התעורר חשש שהפיקוח על הזכויות של האם הפונדקאית יהיה הרבה יותר רופף.

תמורה כספית – תמיכה נפשית

גם אם הנטייה הראשונית היא להתחבר לתהליך של פונדקאות אלטרואיסטית, ולו כי המונח מרשים ונשמע אידאלי, יש להבין לעומק את סך התמונה, ופה נציין שהתמורה הכספית אינה רק מסייעת כלכלית ומהווה טריגר משמעותי, אלא בין היתר מדובר בממד טיפולי רגשי. שנרחיב? ובכן אין להקל ראש בקושי לעבור היריון שלם ובתומו למסור את התינוק להורים אחרים. אי לכך כאשר כסף מעורב בתהליך הרבה יותר קל להצדיק באופן מושכל את המצב, משמע התמורה הכספית מהווה קיר תמך נפשי. מכאן שאולי האישה אינה חוזרת הביתה עם תינוק, אך היא כן חוזרת הביתה עם סכום נאה שיסייע למשפחתה. כמו כן, אם אישה מחליטה לעשות מעשה מוסרי שכזה, אין ספק שמגיעה לה תמורה כספית, ופה הליך פונדקאות רגיל מסדיר מראש את סך המשתנים.

המצב בארץ

  • נכון להיום זוגות חד מיניים ויחידניים אינם יכולים לעבור תהליך פונדקאות כאן בארץ, אך הם כן יכולים לעבור את התהליך מעבר לים ולאחר תהליך יחסית קצר מתאפשר להשיג דרכן עבור הרך הנולד.
  • כיום רוב המקרים בארץ מתייחסים לפונדקאות בתמורה, כאשר פונדקאות אלטרואיסטית כמעט ואינה חלק מהנוף, אלא אם כן מדובר בנשים שפועלות לטובת חברה קרובה או בת משפחה.
  • בארץ הדרישות מאם פונדקאית הן שהאישה תהיה בטווח הגילאים הבא: 22-38, אם לילדים משלה, ישראלית, אישה שלא עברה יותר מ3 לידות ואישה ללא עבר של סיבוכים רפואיים.
  • התחושה היא שטרם נאמרה המילה האחרונה ועל כן אין זה יהיה מפתיע אם עוד שנה מהיום המצב בארץ ישתנה.
  • התנאים בארץ אינם מפתים, ועל כן לא מעט זוגות נשואים שכן עומדים בקריטריונים (לעבור הליך פונדקאות כאן בארץ) בוחרים לעבור את התהליך במדינה זרה, לדוגמה גאורגיה, ולו כי התהליך שם יותר מהיר, העלויות הרבה יותר זולות והרמה של שירותי הרפואה נחשבת מאוד גבוהה.

פונדקאות בתמורה במרחק נגיעה

עם יד על הלב, מה דעתך לגבי פונדקאות אלטרואיסטית? כי למרות ההבדל הניכר שבין שתי האופציות (פונדקאות אלטרואיסטית ובתמורה), עדיין אין זה הגיוני לומר שפונדקאות שמקבלת תמורה כספית מלאה כלל אינה אלטרואיסטית, וזאת כי אם נבחן לעומק את הערך "אלטרואיסטי", נמצא שהוא מתייחס למצב שבו מעדיפים את טובת הזולת, ועל כן איך שלא תהפכו את הסיטואציה עדיין תמצאו שגם אישה שמונעת מכסף, בין היתר מונעת מכוח המחשבה שהיא מסייעת להביא חיים חדשים, ובמיוחד כשמדובר בנשים שהן כבר אימהות ועל כן הן מבינות עד כמה מדובר בדבר מופלא, מדהים ושאין שני לו.

גוונים של אפור

לסיכום נציין שלנו כנשים יותר קשה לשפוט את הסיטואציה וזאת כי מצד אחד אנו מבינות עד כמה חשוב לסייע לאנשים להביא ילדים, אך מצד שני אנו מבינות עד כמה הריון הנו הליך רגשי. בנוסף, אנו מבינות שהגוף שלנו קדוש ואינו כלי שניתן לסחור בו, כך שרק נותר להניח שהאמת היא אי שם באמצע.