פונדקאות בחו"ל – מה צריך לדעת?

לא מעט זוגות מבקשים לחבוק ילד משלהם, אך בשל נסיבות כאלו או אחרות הם אינם יכולים להגשים את החלום באמצעים "נורמטיביים", ועל כן כה טוב לדעת שהיכן שדלת אחת נסגרת, דלת שנייה נפתחת, משמע לצד שירותי פונדקאות שמאפשרים לעקוף מגוון בעיות, גם ניתן לעבור הליך פונדקאות בחו"ל, ואכן צעד זה מאוד יעיל, כך שבעשור האחרון לא מעט זוגות של ישראלים החלו לממש את האופציה, בין אם הם נאלצו ובין אם הם בחרו בכך, וזאת כי פונדקאות בחו"ל מחזיקה במספר יתרונות ייחודיים.

בחירה אישית

מי שבדק מעט את התחום, מהר מאוד למד שהליך הפונדקאות בארץ כרוך בבירוקרטיה לא נעימה, ואף בעלות מאוד גבוהה. בנוסף, מי שבוחר לעבור את התהליך בארץ מחויב להיות בקשר עם האם הפונדקאית, עובדה שאינה תמיד רצויה, ועל כן טוב להכיר בכך שהתהליך בחו"ל אינו מחייב זאת, אלא משאיר מקום לבחירה אישית.

כל מדינה והחוקים שלה

חשוב לדעת שממש כפי שבארץ יש כללים מסוימים לגבי ההליך, כך גם ארצות שונות מכתיבות חוקים משלהן, ועל כן ישנה השפעה ישירה למדיניות של המדינה על סך התהליך. שנדגים? הליך פונדקאות בגיאורגיה אפשרי גם עבור גברים ונשים שאינם נשואים, באוקראינה ההליך אפשרי רק עבור זוגות שנשואים לפחות כשנתיים ואילו בקנדה ההליך מותר גם להטרוסקסואלים ולזוגות חד מיניים. בכול אופן המכנה המשותף הוא שכל תהליך פונדקאות שמתקיים בחו"ל כפוף לחוק המקומי – מתחילת התהליך ועד לרגע הלידה, כאשר הקליניקות הן פרטיות ועליהן חלה סך האחריות.

הכרה מטעם המדינה

חשוב להבין כיצד מדינת ישראל רואה את ההליך שמתקיים בחו"ל, ופה נציין שמדינת ישראל אכן מכירה בתהליך, אך בין היתר מחייבת לבצע בדיקה שמהווה אישור לכך שנמצאה התאמה בין הDNA של ההורה לבין ה DNAשל התינוק. מכאן שרק לאחר שמתבצעת בדיקה שמצביעה על התאמה ורק לאחר שבית המשפט מעניק אישור רשמי, רק אז שגרירות ישראל מעניקה לרך הנולד דרכון ישראלי. כמו כן, אם התינוק נולד בארה"ב, הרי שאז הדרכון יונפק באופן אוטומטי וללא כל דרישה לבצע בדיקה גנטית.

מעמדו של ההורה

רבים תוהים בכול הנוגע למעמד ההורה, ופה נציין שהורה שאינו ההורה הגנטי יקבל הכרה רק לאחר שמתקבל צו הורות פסיקתי. עוד ראוי לדעת שכל הפרוצדורה אורכת כחודשיים, מהרגע שהתינוק מגיע לארץ. מה עוד? למרות שההליך מיושם בחו"ל, שלב ההכנה מתקיים כאן בארץ בבתי החולים המקומיים ובעזרתן של קופות החולים אשר ממנות חלק מהתהליך. בנוסף, אם התהליך כולל תרומת ביצית, הרי שמוטב לברר אודות השתתפות מטעם קופת החולים.

התהליך בארץ מול התהליך בגיאורגיה

קיימים לא מעט הבדלים בין ההליך שמיושם בחו"ל לבין ההליך שמיושם בארץ, ופה נעצור לחדד את ההבדלים בהתאם למספר קטגוריות, כאשר לצורך הדוגמה נשווה את המצב שמתרחש בארץ מול זה שמתרחש בגיאורגיה.

  • קריטריונים שנוגעים להורים המיועדים – בארץ האישה אינה יכולה להיות מעל לגיל 54 והגבר אינו יכול להיות מעל לגיל 60. בנוסף, עליהם להיות נשואים, או לפחות בעלי הסכם לחיים משותפים. מבחינת בריאות, האישה צריכה להוכיח שהיא אכן סובלת מבעיה להיכנס להיריון או לשאת את ההיריון ואף ראוי לדעת שבארץ לא מתאפשר לעשות שימוש בתרומת זרע. לעומת זאת, בגיאורגיה ההורים יכולים להיות בכל גיל, הם צרכים להיות נשואים (או בעלי הסכם לחיים משותפים) ואין שום בעיה לעשות שימוש הן בתרומת ביצית והן בתרומת זרע.
  • קריטריונים שנוגעים לאם הפונדקאית – בארץ הגיל של האם הפונדקאית נע בין גיל 22 ל-38, היא צריכה להיות יהודייה, תושבת ישראל, אמא לילדים ומותרים עד כ-6 ניסיונות עם אותה אם פונדקאית, אך כאשר מבקשים להחליף אם פונדקאית הוועדה נדרשת להתכנס מחדש (ויש לשלם מחדש). לעומת זאת, בגיאורגיה הגיל של האם הפונדקאית נע בין גיל 20 ל-32, היא צריכה להיות תושבת גיאורגיה, אמא לילדים ולהבדיל מהדרישות בארץ, עליה להיות אישה עובדת. בנוסף, במקרה זה אין הגבלה לכמות הניסיונות, ונכללים כ3 ניסיונות ללא תשלום נוסף.
  • הליך הטיפול והמעקב – בארץ ההורים זוכים לבחור את הרופא ואילו המעקב אחר ההיריון נעשה בקופת החולים. לעומת זאת, בגיאורגיה הטיפול והמעקב מתבצעים בקליניקה פרטית.
  • המעמד של התינוק – בארץ התינוק נולד יהודי וההורים מוכרים באופן מידי כהוריו הביולוגים, וזאת באמצעות "צו הורות" שמונע בדיקת DNA. מצד שני, בגיאורגיה יש צורך לערב נוטריון אך לא נדרשת מעורבות של הועדה, וכיוון שהתינוק אינו נולד כיהודי, הוא נדרש לעבור גיור. מכאן שאם נולד בן עליו לעבור טבילה במקווה וברית מילה, ואם נולדת בת אז עליה רק להיטבל במקווה. כמו כן, כפי שכבר ציינו על ההורה והתינוק לעבור בדיקת DNA, כאשר יש להבין שפרוצדורה מעין זו לוקחת כמה שבועות – בערך כחודש ימים.

סיכום

מי שבוחר לעבור את ההליך בארץ נדרש להיות הרבה יותר סבלני, פשוט כי לרוב נדרשים לחכות כ8 חודשים עד לתחילת ההליך, בעוד שבחו"ל ההליך מתחיל הרבה יותר מהר, ולו כעבור חודש ימים בלבד. מבחינת עלות, בארץ המחיר עשוי להיות הרבה יותר יקר (תלוי היכן בדיוק עוברים את הפרוצדורה), אך המחיר כולל כ6 ניסיונות (של החזרת העובר), בעוד שבחו"ל לרוב נדרשים לשלם תוספת כבר לאחר שני ניסיונות. אז מה עדיף? כל אחד צריך לבחון מכלול שיקולים אישיים. המון בהצלחה!