תרומת ביצית בגיאורגיה

הרצון העז להביא ילדים לכולם קיים אצל רובנו, אבל יש מקרים בהם ההליך הטבעי הזה לא כל כך פשוט. כשהבעיה היא אצל הגבר מה שאומר שהזרע שלו לא יכול להפרות את הביצית מכל סיבה שהיא, יש אפשרות לתרומת זרע מגבר אחר. כשהבעיה היא אצל האישה מה שאומר שהיא לא יכולה לייצר את הביציות שלה בעצמה, היא צריכה תרומת ביציות.

הסיבות לאי היכולת לייצר ביציות

יש נשים אם כן שלא יכולות לייצר ביציות ויש לכך סיבות שונות. בין הסיבות הללו ניתן למצוא:

  • גיל מתקדם – בגיל צעיר גוף האישה מייצר ביציות "איכותיות" ביציות שיכולות להיות בסיס ליצירת עובר. אך ככל שגיל האישה מתקדם זה הופך למורכב יותר, מה שאומר שבגיל מבוגר היא כבר לא תייצר ביציות או שהיא תייצר ביציות לא איכותיות מספיק.
  • טיפולים כימותרפיים – יש נשים שחולות במחלות אונקולוגיות שחלק מהטיפול בהן הוא טיפול כימותרפי. טיפול כימותרפי לנשים פוגע בביציות שלהן, פוגע ביכולת שלהן להביא ילד לעולם. גם נשים כאלו שהחלימו מסרטן לאחר טיפולים אונקולוגיים, יצטרכו תרומת ביצית על מנת להביא ילד לעולם.
  • כריתת שחלות – עוד גורם לאי היכולת לייצר ביציות אצל האישה. כריתת שחלות יכולה להגיע מסיבות שונות, אך התוצאה שלה היא אחת.
  • מחלות אוטואימוניות – במחלות אוטואימוניות הגוף תוקף את עצמו. יש קבוצה גדולה של מחלות כאלו וחלק מהן אף פוגעות באישה וביכולת שלה לייצר ביציות.
  • מחלות גנטיות – יש מחלות גנטיות שונות שמונעות מהאם לעשות שימוש בביציות שלה גם אם היא מייצרת אותן.

מציאת תורמת

בשביל למצוא אלטרנטיבה לאי היכולת של האם המיועדת לייצר ביציות, צריך לאתר מישהי שמוכנה לתרום ביציות כשבדרך כלל לא מדובר על תרומה אלטרואיסטית אלא על תרומה בתמורה לתשלום. מתי זו כן תרומה מלאה? יש נשים שעוברות טיפולי פוריות והן יודעות ומבינות עד כמה זה קשה לייצר ביציות ולהביא ילד לעולם, וכשהן כן מצליחות לייצר ביציות יש להם ביציות עודפות. את הביציות העודפות הללו הן תורמות לנשים שלא יכולות לייצר ביציות.

ההליך עצמו

הליך תרומת הביציות הוא הליך שכולל את שלב האיתור, שלב הבדיקות, שלב ההפריה ושלב ההחזרה. שלב האיתור הוא השלב שהזכרנו פה, שלב בו צריך למצוא מישהי שתהיה מוכנה לתרום ביציות ולעבור את ההליך, כשבישראל היא לא יכולה להיות קרובת משפחתה של הנתרמת.

  • הבדיקות – בשלב הבדיקות נערכות בדיקות שונות הבודקות את הרקע הרפואי של התורמת ושל בני משפחתה. הבדיקות הללו כוללות את ההרגלים המיניים של התורמת מה שאומר האם היא הייתה עם פרטנרים רבים או שלא, כוללות בדיקה של מחלות גניקולוגיות, בדיקה של מחלות זיהומיות ושל מחלות גנטיות, בדיקה האם יש שימוש בסמים או אלכוהול ובדיקות נוספות.
  • שלב ההפריה – שלב ההפריה מתחיל הכנה תרופתית של התורמת מה שיסייע לה ליצור מספר רב של ביציות על מנת שניתן יהיה לבחור את הטובות ביותר להליך. זהו תהליך של כמה שבועות שכולל בדיקות שונות במהלכו. תוך כדי מקבלת גם הנתרמת טיפול הורמונאלי על מנת שגם היא תהיה מוכנה ליום המיוחל לקבל את התרומה ולהיכנס להריון. בהמשך, כשמגיע היום המיוחל שואבים את הביציות מהשחלות של התורמת, ומיד מעבירים למעבד על מנת להפרות את הביציות עם הזרע של האבא המיועד או התורם.
  • שלב ההחזרה – הרי בסופו של דבר צריך להחזיר את העוברים לרחמה של האם המיועדת כדי שיהיה הריון, וזה בדיוק מה שקורה בשלב הבא. עושים את זה באמצעות קטטר דק שמוחדר לרחמה של האם המיועדת, ובהמשך היא תקבל תמיכה הורמונאלית על מנת שתוכל לעבור את ההיריון.

למה דווקא בגיאורגיה?

תרומת ביציות יכולה להתקיים גם בישראל אך בישראל יש לא מעט סייגים וחוקים שלפעמים מקשים על ההליך. כמובן שגם בגיאורגיה יש את החוקים המקומיים, אך ככלל הם יותר נוחים בין השאר בגלל ענייני דת שיש בישראל ואין בגיאורגיה. כך לדוגמא בישראל גם התורמת וגם הנתרמת צריכות להיות בנות אותה הדת, התורמת ומקבלת התרומה בישראל צריכות להישאר אנונימיות לכל אורך התהליך מה שאומר שהן לא אמורות להכיר האחת את השנייה, ויש כמובן טווח גילאים בו ניתן לתרום. אך יש סיבות נוספות למה לבחור דווקא בגיאורגיה כמקום בו תינתן תרומת הביציות:

  • מראה חיצוני – בסופו של דבר מה שיקבע בין השאר את מראהו של הילד הוא איך שהתורמת נראית. במאגר הנשים שמעוניינות לתרום ביציות בגיאורגיה יש המון נשים יפיפיות, ובכלל, הנשים המקומיות ידועות ביופיין החיצוני.
  • רמה רפואית – תרומת ביציות היא הליך מורכב, הליך שדורש תנאים מתאימים מבחינה רפואית כמו גם פיקוח רפואי צמוד. גיאורגיה ידועה כמדינה בה רמת השירותים הרפואיים גבוהה כך שניתן לבצע את ההליך בלב שקט. בנוסף, יש לא מעט רופאים ישראלים שמועסקים בגיאורגיה, מה שהופך את ההליך לנוח יותר לישראלים.
  • סיכוי נמוך למחלות גנטיות – ממחקרים שנעשו, העם הגיאורגי הוא עם בו יש מחלות גנטיות מועטות. זה אומר סיכוי נמוך למחלה גנטית אצל הילד העתידי.
  • חברות מקומיות מקצועיות – בשביל תהליך כזה צריך כמובן חברה ישראלית שתנהל אותו, אך היא תהיה חייבת לעבוד בצמוד לחברה מקומית. החברות המקומיות בגיאורגיה נחשבות לחברות מקצועיות במיוחד ולא סתם ישראלים רבים פונים דווקא לגיאורגיה בשביל תרומת ביציות.

אין ספק שגיאורגיה היא מדינה שכדאי מאוד לבחון בכל מה שנוגע לתרומת ביציות.