מסלולי תרומת ביצית

הכמיהה להבאת ילדים לעולם ולהקמת משפחה היא כמיהה טבעית, כאשר בעוד למרבית האנשים היישום מתבצע בדרך הטבע, יש מי שחווים תסכול וצער גדול בשל בעיות פיזיולוגיות ומגבלות המונעות מהם לעשות כן. פתרונות שונים להבאת ילדים לעולם משרתים ציבורים שונים, בניהם יחידים שאינם מצויים בזוגיות ומבקשים לממש את חוויית ההורות, זוגות חד מיניים וזוגות מעורבים אשר בשל בעיה פיזיולוגית/ רפואית אינם ברי יכולת להביא ילד לעולם.

אחת הבעיות המוכרות, ומאלה שהמדע השכיל להעניק להם פתרון, היא בעיית איכות ו/או כמות הביציות אצל האישה. תרומת ביצית היא פתרון המאפשר שימוש בביצית בריאה שנתרמה על ידי אישה אחת, והחדרתה לרחם של אישה אחרת. טרם החדרת הביצית לרחמה של הנתרמת יעברו הביציות תהליך של הפריה בזרעו של בן זוגה, מה שמאפשר במסגרת המגבלות הבאה לעולם של תינוק ביולוגי להוריו, בסיוע תרומת הביצית.

התהליך מתבצע בשלבים באמצעות הכנת האישה התורמת את הביציות, שאיבת הביציות מגופה, בהליך זהה לתהליך של הפריה חוץ גופית ברמת הסיכון, ההרדמה וההליך הרפואי. לאחר הפריה שיעברו הביציות בזרע של האב הביולוגי המיועד תבוצע הפריה חוץ גופית והחדרת הביציות המופרות לרחמה של הנתרמת- האם הביולוגית, ומכאן המטרה היא לפתח ולשאת היריון טבעי לכל אורכו ועד ללידה.

תרומת ביצית בישראל מתבצעת בצורה אנונימית, תוך מגבלת גיל: ניתן לתרום ביציות בכפוף לבדיקה ואישור רפואי החל מגיל 20 ועד גיל 35 (מאחר וזה טווח הגילאים בו הגוף מייצר ביציות בריאות ואיכותיות) ואילו האישה הנדרשת לתרומת ביציות מוגבלת לעד גיל 54.

במקרים בהם מדובר באם יחידנית מיועדת ניתן לשלב בתהליך תרומת הביצית גם תרומה של זרע מבנק הזרע.

מסלולי תרומת ביצית

חשוב לדעת כי מוסדות רפואיים שונים מציעים מסלולי תרומת ביצית שונים, כאשר אלה מתייחסים למספר פרמטרים בניהם המצב האישי והצורך, מקור הביציות, הצורך באנונימיות ועוד. בין המסלולים הקיימים:

מסלול סטנדרטי לתרומת ביצית בארץ- בין מסלולי תרומת ביצית המסלול הסטנדרטי הוא הנפוץ ביותר, עלותו נמוכה ומכוסה בחלקה על ידי הביטוחים המשלימים בקופות החולים על פי סוג הכיסוי.

מסלול זה מיועד לזוגות אשר זקוקים לתרומת ביצית ללא צורך בתרומת זרע ו/או הליך פונדקאות אלא לתרומת ביצית ותהליך ההפריה בלבד. במסלול זה נקבעות כמות הביציות הנשאבות מגופה של התורמת ועוברות הפריה (לרוב בין 6-10 ביציות), עוברים טריים או מוקפאים על פי המלצת הרופא המטפל, ניתן להביא בחשבון שיקולים גנטיים דוגמת צבע עור, עיניים ושיער, גובה, סוג דם וכדומה. התרומה היא תרומה אנונימית לחלוטין. הבחירה בגיל העוברים נתונה לשיקול דעתו של הרופא המטפל ומביאה בחשבון לצד שיקולים רבים נוספים גם את איכות הזרע של האב המיועד.

מסלול זה מתייחס לתרומת ביצית המתבצעת באמצעות תורמות מישראל.

מסלול זה עשוי להתפצל לשניים או יותר מסלולים בהתאם להתחייבות של המוסד הרפואי לכמות הביציות הנשאבות ומופרות, גיל העוברים המופרים ומספר הניסיונות שהם מתחייבים לבצע על פי צורך.

תרומת ביצית מחו"ל – מסלולי תרומת ביצית לוקחים בחשבון את מיעוט התורמות הישראליות אל מול הגידול בביקוש ובאמצעות הסכמים עם קליניקות רפואיות במספר מדינות, בעיקרן באירופה, יוצרים התאמות ותהליך הבאה של ביציות שנתרמו על ידי תורמות זרות. במסלול זה, בדומה למסלולי התרומה של תורמות מישראל, נקבעות מראש כמות הביציות המופרות, גילן ומספר ניסיונות ההפריה. חשוב לדעת כי הביציות מובאות לישראל באמצעות פיתוח של אינקובטור מיוחד המשמר אותן ללא סיכון. עלויות המסלול מושפעות מן העלויות הנוספות אל מול גורמים בחו"ל על פי המדינה האמורה וחשוב לדעת כי במסלול זה לא חלה חובת הסודיות והחיסיון כפי שנהוג על תורמות מישראל, וההורים המיועדים רשאים לקבל תמונה של האם, פרטים אישיים, מידע על השכלה ועוד.

תרומת ביצית+ תרומת זרע: מסלול מורכב המיועד לנשים חד הוריות וזוגות חד מיניים, או לחילופין לזוגות הטרוגניים אשר שני בני הזוג מחזיקים בבעיית פוריות. במסלול זה מתבצעת ההפריה של הביצית הנתרמת בזרע מבנק הזרע, האב המיועד למעשה אינו שותף ביולוגי בהבאת הילד, ואילו האם המיועדת משמשת דוגמת פונדקאית לתינוקה שלה. מדובר בהליך מורכב הן מבחינה בירוקרטית והן מבחינה יישומית, אולם בזכות הרפואה המתקדמת, המחקר והטכנולוגיה, עומד לעזר בעבור זוגות ויחידים רבים.

מסלול זה יכול לתת מענה גם באמצעות תרומת ביצית מחו"ל.

מהם הסיכונים הקיימים בהליכי תרומת ביצית ומהם סיכויי ההצלחה

חשוב לדעת כי מדובר בתהליך ארוך ומורכב אשר מחייב הן את התורמת והן את הנתרמת לבדיקות רבות, להכנה ולהליך רפואי פולשני המתבצע בהרדמה. אין מדובר בהליך מסוכן, אחוזי ההצלחה הם גבוהים והסיבוכים נדירים. יחד עם זאת, מדובר בסיכונים זהים לתהליכים רפואיים אחרים שכוללים הרדמה מלאה.

להצלחת הליך תרומת ביציות והפריה חוץ גופית אחראים מספר רב של גורמים בניהם: איכות הביציות, גיל הביציות, איכות הזרע, מצבה האישי והבריאותי של האישה הנתרמת, ניהול התהליך במקצועיות על ידי רופא מטפל מנוסה ועוד. חשוב לדעת כי כחלק מתהליך ההכנה זוכה הנתרמת לזריקות הורמונליות אשר נועדו לעבות את רירית הרחם ולחזק אותו, במטרה להבטיח קליטה טובה יותר ורחם פורה להצלחת הקליטה וההחזקה בהיריון.

גיל האישה הנתרמת הוא פקטור משמעותי בתהליך, ורופאים ממליצים לנשים אשר מודעות לקושי או מגבלה בפוריות שלא להמתין ולהתחיל בבדיקות ובהליכים כבר בשלב מוקדם. ככל שגיל האישה עולה יורדים סיכוייה להיכנס להיריון הן באופן טבעי והן באמצעות סיוע דוגמת הפריה חוץ גופית ותרומת ביציות.

העלויות של תהליך תרומת הביציות וההפריה אינו מבוטל ועומד על כמה עשרות אלפי שקלים בהתאם לסוג הטיפול והמסלול המותאם, הביטוחים הפרטיים והביטוחים המשלימים מכסים חלק מן העלות על פי קריטריונים מוגדרים אותם מומלץ לבדוק מראש.