מה זה פונדקאות ללא תרומת ביצית?

לאחר שהתרגלנו לראות פונדקאות מורכבת ומרובת שלבים, כדאי לדעת כי במסע הארוך להורות אפשר ליהנות גם מהליך פונדקאות ללא תרומת ביצית. להלן ההסברים:

משאת הנפש של אנשים רבים להיות הורים אינה מצליחה תמיד להגשים את עצמה. טיפולי הפריון השונים הלכו והשתכללו עם השנים, ולפעמים לא נותר אלא להודות שמה שנשאר זה פשוט להיעזר באדם שלישי כדי לבצע את שלב השלישי והחשוב מכל – ההריון עצמו והלידה. משום כך, פונדקאות נחשבת עדיין לפתרון הטוב ביותר לאנשים שרוצים להיות הורים ואינם יכולים לעשות זאת בדרך הטבע, למרות שהפכה לעניין שנוי במחלוקת בגלל אנשים שמנצלים אותה לרעה.

היום פונדקאות מוכרת בגלל מאבקים שונים על חוק זה בישראל ובגלל מדינות שונות שסגרו אפשרות כזאת של ניצול לרעה ולכן המבחר מצטמצם בפני הזקוקים לכך. עם זאת, החדשות הטובות הן שלא כל הליך פונדקאי חייב להיות מסובך וקשה רפואית ורגשית, משום שלפחות בחלק מהמקרים הבעיה היא אך ורק הכניסה להריון ונשיאת העובר עד הלידה, ולא הליך ההפריה עצמו. זוהי נחמה פורתא למי שאינה זקוקה לתרומת ביצית ויכולה לעבור את הליך ההפריה החוץ גופית בעצמה, עד שלב החזרת העוברים לרחם לצורך קליטת הריון.  

מהי פונדקאות בכלל?

פונדקאות היא הליך שבו אישה נושאת את העובר ברחמה לאחר החדרתו על ידי רופא, כדי לשאת את ההיריון עד לידת היילוד החי ומסירתו להורים המיועדים. ישנם שני מסלולים של פונדקאות – פונדקאות מלאה ופונדקאות חלקית. במסלול הפונדקאות המלאה הביצית אינה של הפונדקאית, אבל יכולה להיות של האם המיועדת או מתרומת ביצית של אישה נוספת. במקרה שאינכם זקוקים לתרומת ביצית, הביצית מופרית בזרע של הגבר והעוברים המוקפאים עוברים אחר כך לשלב ההחדרה לרחם הפונדקאית. היא ממשיכה לשאת אותם עד הלידה ממש, כאשר היא מקפידה לשמור על בריאותה כדי לא לסכן את העובר ואת ההיריון היקר עצמו. זהו גם שלב שבו אתם תצטרכו להיאזר בסבלנות אבל גם להקפיד על כך.

מתי בוחרים בפונדקאות ללא תרומת ביצית?

במקרים רבים פונדקאות בכלל היא פתרון לבעיות פוריות מאוד נפוצות גם אצל הגבר וגם אצל האישה, ובישראל ההליך נחשב למותר ולחוקי גם לנשים יחידניות שאינן יכולות להיכנס להריון לבד. יכולות להיות סיבות רבות לצורך בפונדקאות והן יכולות להיות בגלל בעיות של איכות הזרע וביצית או בעיות מכניות והורמונליות שמונעות הריון.

כאשר אין בעיה רפואית לאמא הביולוגית והמיועדת אבל הבעיה היא בהריון עצמו, אז בוחרים בפונדקאות ללא תרומת ביצית שנעשית בארץ או בחו"ל. יש כמובן לפעול לפי הכללים והקריטריונים של משרד הבריאות והוועדה שמאשרת את הליך נשיאת העוברים כדי לוודא שלא ייגרם כל נזק לא לאמא הנושאת את העובר ולא להורים המיועדים. גם במקרים ללא תרומת ביצית פועלים בהתאמה מוחלט לפונדקאית שנבחרת על ידכם כדי לוודא שהיא מתאימה למטרתכם, ואינה עושה זאת בגלל תשלום או סחר בבני אדם.

חשיבות הליווי המשפטי ומורכבות ההליך

הליך הפונדקאות מאתגר בכל מקרה ובכל מסלול, וכאשר מדובר בתינוק שהוא של ההורים ביולוגית לחלוטין, יש לוודא עוד יותר שהבחירה באמא נושאת עובר תהיה נכונה והחוזה שמחייב אותה יהיה החוזה המלא והמדויק ביותר שיכסה כל אפשרות.

בכל מדינה יש חוקים משלה לגבי נשיאת עוברים ופונדקאות, ולכן הליווי המשפטי שמרכיב את החוזה שביניכם לבין הפונדקאית לא יכול להיות רשלני ולא מדויק. זכרו שלמרבה הצער יש גם מקרים שנגרמו בהם עגמת נפש ודרמות מיותרות דווקא משום שלא דאגו לכסות ת כל ההיבטים החוקיים. זכרו שעם כל הרצון הטוב, לכם יש אינטרס לקבל את התינוק הבריא ולכן האמפתיה חשובה אבל אסור לוותר על שום סעיף בחוזה. גם אם לא יקרה בסופו של דבר שום מקרה של הפרת חוזה, הרי שהמתח והלחץ הנפשי שיקרה משהו חלילה, שווה את ההקפדה על מילוי חוזה מלא כמו שצריך.

מה יש לוודא בעת חתימת הסכם נשיאת עוברים?

  • שהאישה הנושאת עוברים אכן כשירה רפואית – פיזית ונפשית – לעבור את הליך הפונדקאות ולעמוד בכל התנאים. רק עורך דין שמפעיל אנשי מקצוע יכול לוודא שהיא אינה מסתירה מכם מידע חשוב הנוגע להרגליה, אורח חייה ובריאותה. זה חיוני למהלך ההריון התקין והלידה, וגם לאחריה, כאשר תידרש למסור את התינוק. עבודת תחקיר מעמיקה תוודא שאין בעיות בעברה ואין ממה לחשוש.
  • לוודא שהכל נעשה כחוק הן במדינת ישראל והן במדינה זרה שבה החלטתם לעבור את הליך הפונדקאות. זכרו שבישראל רק נשים לא נשואות יכולות לעבור פונדקאות ורק נשים שעברו כבר לידה אחת לפחות. אל תקצרו תהליכים ואל תעגלו פינות בדרך לוועדת האישור של ההסכמים במשרד הבריאות, משום שכל ניסיון להסתיר מידע או לא לבוא מוכנים יגרום לכם לדחיית ההיתר, לבזבוז זמן מיותר ולהוצאות מיותרות.
  • במקרה שבחרתם לעבור פונדקאות בחו"ל, ודאו שהחוק אכן מתיר לכם לעשות זאת שם, שיש עורך דין מקומי שמטפל בכך ושמובטח לכם לקבל את התינוק לידיכם ולרשום אותו כחוק במרשם האוכלוסין בישראל. זכרו שאם תרצו לחזור ארצה תצטרכו להוציא לו דרכון או לרשום אותו בדרכונכם, והליך רישום תינוק כזה כילדכם ברשויות מרשם האוכלוסין עובר דרך בירורים והצגת מסמכים שאכן עברתם את הפונדקאות כחוק ואין מדובר בסחר בבני אדם.
  • לא לוותר על מילוי כל המסמכים כמו שצריך ולא לעגל פינות, במיוחד כאשר אתם גם ההורים הביולוגיים. הרי יצאתם מהארץ ללא תינוק וחזרתם אתו. תצטרכו לענות על כמה וכמה שאלות. למרבה הצער, קרו כמה וכמה מקרים כאלה שבהם ההורים התקשו להוכיח זאת והם נתקלו בקשיים לרשום אותו כחוק. זה נכון במיוחד כאשר מדובר בפונדקאות ללא תרומת ביצית שבה עשויים לדרוש מכם הוכחת אמהות על ידי בדיקה גנטית.