כל מה שעלייך לדעת בנושא IVF

במצב רגיל, מפגש פיזי בין גבר לאישה עשוי להוביל למפגש בין הזרע והביצית ולאחר מכן להיריון, אבל לא בכל מקרה זה אפשרי ויש מקרים שמצריכים טיפולי IVF שאלו טיפולי הפריה חוץ גופית.

הפריה חוץ גופית כשמה כן היא והיא נפוצה מאוד במקרים בהם יש עקרות של האישה או הגבר, והיא הפריה מלאכותית של הזרע עם הביצית מחוץ לגוף האישה, בתנאי מעבדה שם לבורנט מפרה את הזרע עם הביצית במבחנה, ולאחר מכן הביצית המופרית מוכנסת לגוף האישה שאמורה לשאת את ההיריון.

בתחילת הדרך, הפריה חוץ גופית הייתה מיועדת לטיפול בבעיות פוריות חסימתיות, אך עם הזמן הבינו ששיטה זו יכולה להיות יעילה מאוד במצבים שונים. אחד מהמצבים הללו שהולך והופך לנפוץ יותר ויותר הוא תהליך פונדקאות, ואם את שוקלת את הכיוון הזה, הנה הקשר בין פונדקאות לבין IVF.

הקשר בין פונדקאות והפריה חוץ גופית

בפונדקאות, האם המיועדת לא יכולה להחזיק את העובר ברחמה מאיזו שהיא סיבה. זו יכולה להיות בעיה פיזית או בעיה נפשית, אך התוצאה שלה היא הצורך במישהי אחרת שתחזיק את ההריון. פונדקאות יכולה להיות פונדקאות מלאה כך שהפונדקאית רק מחזיקה את ההריון אך לא תורמת את הביצית ואין לה שום קשר גנטי לעובר, ויכולה להיות פונדקאות חלקית מה שאומר שהאם הפונדקאית גם תורמת את הביצית והיא למעשה האם הביולוגית של התינוק. בישראל אגב, פונדקאות חלקית אסורה.

בשביל לקיים הריון צריך אם כן זרע וביצית מופרית ובפונדקאות האופציה היחידה להגיש בין שני אלו היא במעבדה או במילים אחרות, בהפריה חוץ גופית. בסופו של דבר ולאחר ההליך, הביצית המופרית מוכנסת לגופה של האם הפונדקאית לחודשי ההריון.

מתי משתמשים בהפריה חוץ גופית?

בעבר אם כן, הפריה חוץ גופית הייתה בשימוש רק כשהייתה בעיה חסימתית או חצוצרתית כלשהיא אצל האישה, אבל היום יש כבר התוויות רבות לטיפולי הפריה, התוויות שנוגעות גם לבעיה אצל הגבר וגם לבעיה אצל האישה. הנה כמה מהן:

  • בעיות זרע – יש מקרים בהם הזרע של הגבר לא איכותי מספיק בשביל להפרות את הביצית. במקרים קלים מתבצעת הזרעה תוך רחמית שהיא מעין קיצור דרך כל המקום אליו הוא צריך להגיע. במקרים קשים יותר, נעשה שימוש בטיפולי IVF.
  • כמות ביציות נמוכה – כשהרזרבה השחלתית אצל האישה נמוכה, היא תתקשה להיכנס להיריון. גם כאן, האופציה של הפריה חוץ גופית היא לא פעם הפתרון שעובד.
  • חוסר יכולת להיכנס להריון ללא הסבר – לפעמים, הכול תקין הן אצל הגבר והן אצל האישה, אבל האישה לא נכנסת להיריון. לא תמיד יש לזה הסבר ומסתבר שגם במקרים מעין אלו, הפריה חוץ גופית יכולה להיות הפתרון.
  • תרומה של ביצית – נשים שלא יכולות לייצר ביציות איכותיות פונות לא פעם לתרומת ביצית. המפגש בין הזרע ובין הביצית במקרה כזה, יכול להתבצע רק בהפריה חוץ גופית.
  • אבות נשאי איידס – במקרה בו האבא נשא איידס, יש סכנה לקיום יחסי מין לא מוגנים בין הבעל לאישה ובמצב כזה אין אפשרות להיכנס להיריון באופן טבעי. הפתרון במקרה כזה הוא הפריה חוץ גופית.

שלבי ההפריה

הפריה חוץ גופית היא תהליך של כמה שלבים, כשכל שלב חייב להתבצע בהצלחה מלאה על מנת שניתן יהיה להמשיך הלאה. התהליך מתחיל אצל האישה שמקבלת גירוי שחלתי להגדלה של כמות הביציות. כמה שכמות הביציות תהיה יותר גדולה כך ניתן יהיה לברור ממנה את האיכותיות ביותר לצורך המשך התהליך. בשלב הבא מתבצע דיכוי של ביוץ ספונטני על מנת שניתן יהיה לתזמן אותו בהתאם לצורך. לאחר שהוא דוכא אפשר לגרום לביוץ יזום שבו אפשר לשאוב את הביציות מגוף האישה.

לאחר שהביציות נשאבו הן מועברות למעבדה שם הן פוגשות את הזרע שניתן כדגימה על ידי הגבר. כשיש זרע וביצית אפשר להתחיל בתהליך ההפריה, עד שנוצרים העוברים שמתחילים לגדול בתנאי מעבדה. לאחר שהם מגיעים ליעד שהם צריכים להגיע אליו מבחינה רפואית, העוברים מוחזרים לגופה של האישה או האם הפונדקאית. במקרה ויש עודף עוברים או שלא רוצים מאיזו שהיא סיבה להחזיר אותם לגוף האישה, ניתן גם להקפיא את העוברים. בהמשך ההריון מקבלת נושאת ההריון תמיכה הורמונאלית על מנת שההריון יעבור בצורה תקינה.

סיבוכים שעלולים לקרות

לצד הרפואה המתקדמת והטכנולוגיה המדהימה, חשוב לדעת שהפריה חוץ גופית כרוכה גם בסיכונים ויש גם סיבוכים שעלולים לקרות במהלך התהליך  והנה כמה מהם:

  • הריון חוץ רחמי – הריון חוץ רחמי כשמו כן הוא, הריון מחוץ לרחם. בכל הריון יש סיכון שזה יקרה אבל אצל נשים שעוברות טיפולי הפריה, הסיכוי הוא כפול.
  • מומים מולדים – יש על זה ויכוח בעולם הרפואה, אך כדאי לדעת שיש טענה שגורסת שהסיכויים למומים מולדים גדלים בהפריה חוץ גופית.
  • תסמונת גירוי ייתר שחלתי – בתחילת ההליך כפי שציינו, מתבצע גירוי שחלתי על מנת שייוצרו כמה שיותר ביציות. תסמונת גירוי ייתר שחלתי מאופיינת בהמון מיימת, מה שעלול לגרום להיווצרות של קרישי דם.
  • ריבוי עוברים – בהליך זה מוחזרים לגוף כמה עוברים תוך מחשבה שרק בודדים מהם יחזיקו. אך צריך לקחת בחשבון שההריון יכול להימשך עם יותר עוברים מהמתוכנן.

אם מאיזו שהיא סיבה את או בן זוגך לא יכולים להרות, את לא צריכה להרים ידיים. את צריכה לדעת שיש את האפשרות של הריון חוץ גופי שיכול להתאים לך.