מה חשוב לדעת על הליך פונדקאות?

הליך הפונדקאות כאמור הוא הליך מאוד מורכב עבור כל מי שנמצא לקראתו ויש לו היבטים רבים. בנוסף, מדובר בהוצאה כלכלית גדולה ונדרש גם לעמוד בכל התנאים והדרישות של הועדה מטעם משרד הבריאות שהיא ממונה לאשר הליכי פונדקאות בארץ. את ההליך אפשר לעבור בארץ וגם במדינות אחרות בעולם. במקרים מסוימים לא תהייה ברירה אלא להתחיל הליך כזה בחו"ל, לרבות במקרים בהם החוק בארץ לא מאפשר הליך כזה כמו, בקרב זוגות חד מיניים או אב יחידני.

החוק בארץ

כל הליך הפונדקאות מיועד לזוגות שמעוניינים להיעזר באם פונדקאית על מנת להצליח לממש את חלומם ולהפוך לזוג הורים בישראל. החוק בארץ, מאפשר רק לזוג הורים שהם גבר ואישה או לאישה יחידנית, לחתום על הסכם עם אם פונדקאית. בנוסף, החוק מיועד רק לאישה שאינה יכולה להתעבר ולא יכולה לשאת את ההיריון ברחם שלה מטעמים בריאותיים, כל זמן שהיא עדיין בגיל הפוריות או במקרה שמדובר בסכנה ממשית לאישה במידה ותיכנס להריון. בנוסף, החוק בישראל מחייב שהזרע שישמש להפריה חוץ גופנית יהיה אך ורק של האב הביולוגי שהוא גם מיועד להיות ההורה המגדל, והביצית חייבת להיות של האם שמיועדת להיות האם שתגדל את התינוק לאחר לידתו. ישנם מקרים שהאם לא מסוגלת לייצר ולספק ביצית, ולכן במקרים אלה תידרש גם תרומת ביצית, עם זאת החוק בארץ לא יאפשר לאם הפונדקאית להעניק להורים גם ביצית שלה.

התנאים המלווים להסכם לנשיאת עוברים

על מנת  שההורים המיועדים יצליחו לחתום על הסכם של נשיאת עוברים על ידי אם פונדקאית, הם אמורים לעמוד בכמה תנאים, להלן:

  • היותם בני זוג (גבר ואישה) או אישה שהיא הורה יחידני, בהיעדר בן זוג.
  • גיל האם העתידית לגדל את התינוק, לא יעבור את גיל 52.
  • שני ההורים המיועדים לגדל את הילד הם תושבי ישראל.
  • לאם המיועדת שהיא יחידנית, לא יכולים להיות יהיו יותר משני ילדים ביולוגיים.
  • הזרע שמשמש להפריה הוא אך ורק של האב הביולוגי שמיועד להיות האב המגדל.
  • כל ההסכם שייחתם במסגרת הליך פונדקאות, הינו מגיע מרצונם החופשי של הזוג ושל האם הפונדקאית.
  • חוות דעת מפי רופא מומחה שמאשר שהאם הפונדקאית בריאה ולא נושאת כל מחלה ואכן מתאימה לסוג התהליך הזה.
  • אבחון של פסיכולוג שבדק את האם הפונדקאית ומאשר על מוכנותה להליך מהסוג הזה.
  • חוות דעת רפואית של רופא גניקולוג מומחה שמעידה כי האם המיועדת אין ביכולתה להתעבר או שמא קיים חשש לבריאותה במידה והיא כן תתעבר.
  • ההורים העתידיים עברו אבחון וייעוץ מקצועי שכלל בתוכו אופציות אחרות כמו אימוץ וכדומה.
  • ההורים העתידיים חתמו על חוזה ויתור סודיות רפואית.

בדיקות גנטיות

עוד דבר שחשוב לדעת, הוא שלכל אורך ההליך פונדקאות בחו"ל, משרד הפנים ידרוש כמעט תמיד בדיקה גנטית להוכחה שיש אכן קשר משפחתי בין היילוד לבין אחד מהוריו, רק לאחר שיוכח כי יש קשר ביולוגי תאושר הבקשה והאם העתידית תוכל לאמץ את הילד באופן חוקי את. בהליך פונדקאות שאותו עוברים בארץ, הנוהל הוא לעבור אבחון ובדיקות שמכונות – טרום השרשתי, אלא בדיקות שבודקות מחלות שונות והמטרה שלהן היא להימנע עד כמה שניתן, מלידה של ילד עם בעיה או כל מחלה גנטית אחרת. את כל הבדיקות הגנטיות מבצעים בהליך של הפריה שהיא חוץ גופית. כמו כן גם במהלך ההיריון חשוב מאוד שהאם שתישא את התינוק ברחמה תעבור מנעד של בדיקות לאורך ההיריון שלה על ידי רופא מומחה, בפרט בדיקות של שליה או מי שפיר ששוללות בעיות שונות בעובר ועוד.

ועדת האישורים

ועדת האישורים שמינה משרד הבריאות תהייה הגוף שמתיר את כל ההליך הזה והוא היחיד בארץ שיאשר הליך מסוג פונדקאות. כפי שצוין לעיל, החוק בישראל לא  מתיר להורה יחידני או לזוג שהוא חד מיני לעבור את ההליך בישראל. זוגות שקיבלו אישור להתחלת התהליך מהוועדה, צריכים לאתר את האם פונדקאית בגפם או באמצעות סוכנות שעוסקת בכך, בעוד האם הפונדקאית צריכה לעמוד בכל התנאים שנקבעו. לאחר שאותרה אם פונדקאית מתאימה להליך, ההורים העתידיים חייבים להגיש את כל האישורים הרלוונטיים לתיק של הועדה ורק אז תיבדק בקשתם בכובד ראש. הוועדה גם תקשיב לכל הטיעונים שלהם והסיבות שהובילו אותם להחלטה זאת ולעיתים הוועדה תשאל את ההורים שאלות שונות על מנת לקבל תמונה מלאה על מצבם ורק לאחר מכן תינתן החלטה בגינם, לרוב כשהכל נראה לכאורה תקין ועומד בכל הקריטריונים שהוועדה מציבה, נוטה הוועדה לאשר הליך פונדקאות.

הליך פונדקאות בחו"ל

זוגות או יחידניים שלא מותרים לעבור הליך כזה בארץ ינסו לעבור את התהליך במדינות זרות. השאלה העולה מיד היא כמה עולה פונדקאות בחו"ל. התשובה היא שבכל מדינה מתנהל הליך אחר והמחיר ישתנה בין מדינה למדינה. יחד עם זאת, הורים רבים שבארץ ניתנת להם האפשרות לעבור את התהליך, יעדיפו בכל זאת לעשות את התהליך בחו"ל מטעמים של זמן או עלויות. לעיתים הזמן בחול הוא הרבה יותר קצר, בעוד שבארץ תהליך כזה עשוי להתפרש עד לשנתיים ארוכות. במדינות שונות במזרח אירופה כמו אלבניה או גאורגיה לדוגמא, המחירים יהיו הרבה יותר זולים מאשר הליך כזה בארה"ב או קנדה וכדומה. הליך פונדקאות כשלעצמו הוא הליך מורכב ומאוד רגשי שעלול להיקלע לקשיים מכל מיני סוגים, לכן ההמלצה תהייה להתחבר עם סוכנות שזה תחום ההתמחות שלה, לסייע בהליך פונדקאות בחו"ל, סוכנות שמלווה את הזוג או ההורה היחידני, מסייעת בכל העניין הבירוקרטי ומקלה גם בפן הרגשי.