הכל אודות הליך פונדקאות בחו"ל

למרות שהחוק בישראל מאפשר קיום הליך פונדקאות עבור זוגות הטרוגניים ללא יכולת להביא ילדים לעולם בדרך הטבעית והמקובלת, מסיבות שונות רבים מעדיפים עדיין לקיים הליך פונדקאות בחו"ל, באחת ממספר המדינות המאפשרות זאת, בארה"ב ובאירופה.

מהי פונדקאות?

קיימות מספר תצורות לפונדקאות, כמו גם מספר גישות מוסריות וערכיות להסתכלות עליה. הפונדקאות מאפשרת פתרון לבני זוג אשר מעוניינים בילד ביולוגי אולם בשל מגבלות פיזיולוגיות אינם מסוגלים לכך.

הפונדקאות המלאה והמקובלת היא פונדקאות במסגרתה הביצית נשאבת מן האם המיועדת ומופרית בזרעו של בן זוגה – ואלה מוטמנים ברחמה של אם נושאת היא הפונדקאית אשר ייעודה הוא לשאת את ההיריון עבורם.

במקרים מורכבים יותר בהם האם המיועדת אינה בעלת יכולת לספק ביציות בריאות לצורך ההפריה, התהליך ילווה גם בתרומת ביצית.

אופי ההפריה וצרכי ההורים המיועדים ישפיעו אף הם על ההחלטה היכן לבצע את הליך הפונדקאות, שכן מדינת ישראל שמרנית יותר ומאפשרת פונדקאות מלאה בלבד.

על החלטה היכן לבצע הליך פונדקאות, הליך מורכב, ארוך ויקר, משפיעים מספר רב של גורמים, בניהם:

  • שיקולי עלות – מחיר תהליך הפונדקאות אינו מבוטל, ועומד על כמאתיים אלף שקלים לכל הפחות. מחיר זה עשוי להשתנות בהתאם למיקום בו מתבצע התהליך, לעלויות הבדיקות, למחיר הרישומים, הליווי והשירות הבירוקרטי הנלווה אליו וכמובן לשכר הפונדקאית כפי שנהוג באותה מדינה. מאחר והכמיהה לילד כמו גם הקשיים הפיזיולוגיים בהבאת ילד לעולם הם נחלתם של בני ובנות כל המעמדות ומכל קצוות הסטטוס הכלכלי, שיקולי עלות והניסיון לחסוך ולצמצם בהוצאה היקרה היכן שניתן מובילים רבים מן הזוגות בבחירת מיקום הליך הפונדקאות.
  • סטטוס אישי – למרות הנוחות שבניהול תהליך פונדקאות מורכב במדינת ישראל, בזכות הקרבה הגאוגרפית , השפה והתרבות המשותפת המאפשרים קשר קרוב עם האם הנושאת- הפונדקאית, במדינת ישראל קיימות לא מעט מגבלות אשר לא מאפשרות לכל זוג המעוניין לצאת לתהליך הפונדקאות. בעוד שבישראל ההליך מאושר על ידי ועדה מוסמכת אך ורק לזוגות הטרוגניים, נשואים או בעלי חוזה חיים משותפים ובטווח הגילאים שנקבע, תוך הצבת תנאים נוספים להתקשרות עם הפונדקאית (בת אותה דת, גיל ומצב אישי), ניתן לבצע את התהליך כולו ביתר קלות במדינות נוספות, בהן ניתנת האפשרות גם לזוגות חד מיניים, נשים המבקשות להביא ילד ללא זוגיות, בטווח גילאים רחב יותר ועוד.
  • טיפולים ומעקב הריון – תהליך הפונדקאות מצריך לא מעט בדיקות מקדימות והליכים רפואיים המתבצעים בהורים המיועדים ובאם הנושאת. כחלק מן השיקול היכן לקיים את ההליך יבחנו ההורים את רמת השירותים הרפואיים והאפשרות לבחור רופא מטפל וליווי היריון במדינה המיועדת אל מול השירותים הניתנים במדינת ישראל.

במידה והבחירה הייתה לקיים את הליך הפונדקאות מחוץ לישראל כדאי לדעת הכל אודות הליך פונדקאות בחו"ל, לערוך השוואה וסקירה בין המדינות השונות המאפשרות זאת וללמוד גם על הבירוקרטיה הנדרשת להבאת תינוק בתהליך כזה לישראל, לרבות רישומו באופן חוקי.

היכן בעולם ניתן לבצע הליך פונדקאות?

בין המדינות הפופולריות אליהם נוטים הישראלים לפנות לצרכי הליך פונדקאות נמצאות ארה"ב, גאורגיה, הודו, נפאל. תאילנד ואוקראינה. קיימות כמובן מדינות נוספות בעולם המאפשרות זאת, אולם למדינות המצוינות קיימים הסכמי התקשרות עם חברות ועמותות בישראל אשר מלוות את התהליך, מכירות לעומק את האתגרים ואת הבירוקרטיה המקומית כמו גם את דרישות משרד הפנים הישראלי להנפקת דרכון ישראלי והבאת התינוק לישראל.

חשוב לדעת כי מדינות אלה מאפשרות הליך פונדקאות כחוק לרבות תשלום בגינו, בעוד מדינות אחרות בעולם מתירות את עצם קיום התהליך אולם לא מאפשרות תשלום לאם הנושאת בינו אלא תמורת הוצאות, מה שמעקר את הרעיון משורש.

האם תינוק אשר נולד באמצעות הליך פונדקאות בחו"ל ייחשב ליהודי?

תינוק אשר נולד בהליך פונדקאות בחו"ל לזוג הורים יהודיים וישראלים,  יעבור לאחר הלידה בדיקת DNA  המאשרת את שיוכו הגנטי להורים הביולוגים אשר למעשה סיפקו את הזרע ואת הביצית המופרית. לאחר בדיקה כזאת וקבלת האישור תנפיק לו שגרירות ישראל המקומית דרכון ישראלי. תינוקות כאלה יאלצו במקום או בהמשך גם לעבור תהליך גיור הכולל ברית מילה לבנים וטבילה במקווה לבנות.

משך התהליך

תהליך פונדקאות אינו מתחיל ביום ההפריה, כי אם בתהליך מקדים ארוך מאוד. יחד עם זאת, הבחירה בהליך פונדקאות בחו"ל בכוחה לקצר את הבירוקרטיה האמורה בחודשים רבים. מרגע הפניה והגשת הבקשה ועד לכניסה לתהליך הפיזיולוגי בפועל בישראל ימתינו ההורים המיועדים כשמונה חודשים, בעוד שבקשה דומה באחת המדינות האמורות בחו"ל עשויה להניב את האישור בתוך חודש אחד בלבד.

האם הסטאטוס האישי של הפונדקאית רלוונטי לתהליך?

בעבר במדינת ישראל נהוג היה לאפשר לנשים שאינן נשואות בלבד להיות נשים פונדקאיות, מחשש לממזרות, אולם מדובר בהנחיה שבוטלה על ידי הרב הראשי לישראל ואינה בתוקף עוד. פונדקאות בחו"ל כפופה לחוקי אותה מדינה ובהתאם להנחיותיה, אולם שאלת הסטאטוס האישי של הפונדקאית במרבית המדינות אינה מהווה מגבלה.

ארגונים מסייעים

ההחלטה לצאת להליך פונדקאות אינה קלה, מדובר בהחלטה מרכבת המגיעה לאחר ניסיונות רבים, בדיקות וטיפולים רפואיים ומהווה במקרים רבים כמוצא אחרון. גם העלויות הכבדות אינן מאפשרות לכל החפצים בכך למהר את תהליך פונדקאות, ואלה שכן מצליחים לעמוד בעלויות הכבדות לא אחת חשים כי הם שמים את כל אשר להם על קרן הצבי ומקווים כי התהליך יישא פרי. כדאי ונכון לפנות לארגונים ועמותות אשר מסייעים לנשים ולזוגות במצב דומה ויוכלו לספק את כל המידע אודות הליך פונדקאות בישראל ובחו"ל.

יש להפריד בין עמותות המעניקות סיוע רגשי, ייעוץ וליווי ועושות זאת ללא עלות, לחברות העוסקות בתיווך וניהול התהליך ועשויות לסייע רבות בבחירת המיקום ובנHהול התהליך כולו, תמורת תשלום כמובן.